شناسهٔ خبر: 64218242 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رییس اداره اوقاف خدابنده خبرداد؛

ایجاد ۸ فروشگاه صنایع دستی و گردشگری در بقعه قیدار نبی

زنجان- رییس اداره اوقاف و امور خیریه خدابنده گفت: با انتقال مدرسه علمیه بقعه حضرت قیدار نبی(ع) ۲۸ حجره قدیمی این بقعه تبدیل به زائرسرای سنتی و فروشگاه عرضه صنایع دستی و گردشگری می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، علی ذوالقدری با بیان اینکه طی امسال برای اجرای طرح جامع قیدار نبی (ع) از محل عوائد این موقوفه بیش از ۳۶۰ میلیارد ریال هزینه شده است، گفت: در راستای اجرای این طرح، ریالی از اعتبارات دولتی هزینه نشده است.

وی ادامه داد: با انتقال مدرسه علمیه بقعه حضرت قیدار نبی (ع) به ساختمان جدید، ۲۸ حجره قدیمی این بقعه تبدیل به زائرسرای سنتی و فروشگاه عرضه صنایع دستی و گردشگری می‌شود که از فروردین سال آینده آماده خدمت رسانی به زائرین، مسافرین و گردشگران است.

ذوالقدری با بیان اینکه بیش از ۲۰ میلیارد ریال برای بهسازی و تغییر کاربری این حجره‌ها هزینه شده است، گفت: همچنین زیرزمین قدیمی واقع در قسمت زیرین حجره‌ها با قول مساعد وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در حال پاکسازی است تا در مرحله بعدی با مشارکت و مساعدت میراث فرهنگی و انجام بهسازی و نصب تجهیزات مورد نیاز به موزه فرهنگی و تاریخی شهرستان خدابنده تبدیل شود.

رئیس اداره اوقاف شهرستان خدابنده گفت: اداره اوقاف شهرستان خدابنده در راستای اجرای طرح جامع این بقعه از ۳ سال پیش تاکنون و بدون استفاده از اعتبارات دولتی، بیش از ۳۶۰ میلیارد ریال از محل عوائد موقوفه قیدار نبی (ع)، برای آزادسازی حریم و خرید املاک مجاور بقعه به تعداد ۱۶ واحد، سنگ فرش و دیوار کشی محوطه با مساحت ۹۰۰۰ متربع و ساخت ۴۰ سرویس بهداشتی مدرن با زیربنای ۱۵۰۰ متربع، هزینه کرده است.

شهر ۸۰ هزار نفری قیدار که در قرن هشتم قمری و زمان ایلخانان، روستایی کوچک بود توسط غازان خان به کابین بلغان خاتون همسرش درآمد و این بانو نیز به خاطر نیک اندیشی و تمایل به انجام کار خیر و ماندگار این روستا را با نیت‌های صرف در هزینه‌های جاری بقعه، مساعدت به طلاب علوم دینی و کمک به فقرا و انجام امور خیر، وقف بقعه حضرت قیدار نبی (ع) کرد اکنون با توجه به تبدیل آن به شهر، همه املاک مسکونی و تجاری و اداری مستأجر موقوفه محسوب می‌شوند و اجاره سالیانه پرداخت می‌کنند که در نیات این موقوفه صرف و خرج شده و بخشی از آن نیز بابت توسعه و سرمایه گذاری در همین موقوفه مصرف می‌شود.

نظر شما