شناسهٔ خبر: 63946563 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

معافیت‌های مالیاتی کیش را حذف نکنید!

بدون تردید، یکی از امتیازات اصلیِ مناطق آزاد در همه‌ی کشورهای دنیا، معافیت‌های اقتصادی و به طور مشخص معافیت‌های مالیاتیِ کارآفرینان، تجار و فعالان اقتصادی در این مناطق است. این معافیت‌ها، سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در مناطق آزاد ترغیب می‌کند و بستری تسهیل شده برای شکوفاییِ اقتصادی فراهم می‌آورد.

صاحب‌خبر -

 

تاثیر مثبت معافیت‌های مالیاتی در رشد اقتصادی مناطق آزاد بر هیچ کس پوشیده نیست؛ اما متاسفانه محدودیت‌هایی که سیاستمداران بدون توجه به دغدغه‌ها و مشکلاتِ فراوانِ فعالان اقتصادی وضع کرده و در دستور کار قرار داده‌اند، معافیت‌های مالیاتی مناطق آزاد و به طور مشخص جزیره کیش را به مرز صفر تقلیل داده است.

۱۲ آذرماه، محمدصادق مبرهن نیکان، مدیرعامل شورای هماهنگی و همکاری فعالان اقتصادی مناطق آزاد، ضمن گلایه از عدم اجرای معافیت های مالیاتی در مناطق آزاد و در تهدید بودن اشتغال و سرمایه این مناطق گفت: «طبق قانون، مناطق آزاد نسل اول که شامل کیش، قشم و چابهار می‌شود، دیگر هیچ معافیت مالیاتی ندارند و در مناطق آزاد نسل دوم یعنی انزلی، ارس و اروند حداکثر دو سال دیگر و در ماکو حدود ۱۰ سال دیگر معافیت مالیاتی برقرار است. درحالیکه اگر معافیت‌ها نبود این حجم از سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی برای حدود ۷۰۰ هزار نفر در مناطق آزاد ایجاد نمی‌شد».

با حذف معافیت‌های مالیاتی، اشتغال‌زایی، سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی در  مناطق آزاد کشور و در جزیره زیبای کیش به خطر می‌افتد. اگر مناطق آزاد را گلوگاه‌های روانِ تجاری و اقتصادی کشور و جایگاهی آرام و بی‌دغدغه برای ارتقای تولید ناخالص ملی می‌دانیم و اگر واقعاً دولت  می‌خواهد از مدل‌های موفق آزادسازی در جهان الگو بگیرد، باید به دنبال کمرنگ ساختن یا حذف سختگیری‌ها باشد. معافیت‌های مالیاتی حداقل برای کارآفرینانِ درگیر بحران و سرمایه‌های در معرض خطر و آنجایی که نرخ سودآوریِ بالقوه بالاتر است، بایستی برقرار باشد؛ باید بپذیریم که با تنیدن پیله‌های سنگینِ مقرراتِ خشک بر دست و پای کارآفرینان عملا مانع رشد وتوسعه‌ی اقتصادی در مناطق آزاد خواهد شد.

 

 

مرتضی بلوکی: کارشناس رسانه

انتهای پیام/

نظر شما