شناسهٔ خبر: 63348476 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

ازدواج موفق به چه معنی است؟

ازدواج موفق دارای شرایط و استانداردهایی است که با ترویج و آموزش آن می‌توان تعداد ازدواج موفق در جامعه را افزایش داد . ازدواج موفق دارای شرایط و استانداردهایی است که با ترویج و آموزش آن می‌توان تعداد ازدواج موفق در جامعه را افزایش داد .

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا از مرکزی ، امروزه بسیاری از جوانان به دلیل ترس ناشی از شکست در ازدواج، عدم اطمینان به فرد مقابل و همچنین سخت بودن شرایط ازدواج آن را یک غول بی شاخ تبدیل کرده اند.

نداشتن پشتوانه مالی مناسب ، وجود آداب و رسوم های مختلف با هزینه های نجومی در فرهنگ های مختلف برای شروع یک زندگی مشترک، عدم وجود شغل و درآمد مناسب و پایدار ، مراسمات پرهزینه و سایر مشکلات و همچنین شواهدی از تعداد طلاق ها، خیانت ، مشکلات مالی و درگیری های زناشویی بدبینی هایی را برخی از جوانان ایجاد کرده است که باعث افزایش سن مجرد ها و ترس از ازدواج شده است.

بسیاری از روانشناسان درجلسات مشاوره پیش از ازدواج و همچنین بررسی های به عمل آمده از تعدادی از جوانان به این نتیجه رسیده اند که معیارهای اصلی ازدواج که باید قبل از اقدام به آن مورد توجه واقع شود دربسیاری ازموارد عمدا یا سهوا نادیده گرفته می‌شود و همچنین بسیاری از جوانان معیار صحیحی از ازدواج ندارند.

ازجمله معیارها و ملاکهای اساسی و مهم در ازدواج : رسیدن به بلوغ هیجانی و عاطفی ، بلوغ جنسی و روانی، شباهت فرهنگی در بین  زوجین، وضعیت اقتصادی،اجتماعی، مالی، شغلی،تحصیلی واعتقادی و همچنین درک متقابل و شناخت کامل از ازدواج و تعهد بعد از ازدواج و دیدگاه یکسان درخصوص وظایف همسری و زن ومرد درزندگی است.

ریشه بسیاری از مشکلات جوانان در زندگی زناشویی عدم شناخت متقابل از همدیگر است،  که ناشی از تفاوت در شیوه  زندگی و سبک تربیتی خانواده ها و همچنین بی مهارتی زوجین در حل ‌فصل مشکلات و ناتوانی درارتباط موثر و کنترل خشم می باشد.

تا زمانی که فرزندان ما درسنین پایین هستند ،تمام تلاش ما ارضای نیازها و خواسته های آنها درکمترین زمان ممکن است،  امابه یاد نمی آوریم که دختران و پسران کوچک ما ، قراراست در آینده ، مردان و زنان بزرگی شوند که نقش همسری و پدر و مادری داشته باشند،  اما در کودکی مسئولیت پذیری را تجربه نکرده اند و مهارتهای لازم برای آینده را نیاموخته اندو تمرین نکرده اند.
آموزش های مناسب از دوران کودکی و‌نوجوانی تا بزرگسالی، سبک فرزند پروری مناسب ،الگوی مناسب بودن برای فرزندان و بروز دادن عشق و محبت در محیط خانه، می‌تواند زمینه ساز مناسبی برای ازدواج موفق فرزندان ما باشد و همچنین مشاوره پیش از ازدواج که از اصول مهم و اساسی درانتخاب مناسب همسر می باشد ، که نه تنها برای شناخت بهتر طرف مقابل بلکه کمک به آموزش مهارتهای مورد نیاز زوجین جهت آمادگی قبل از ازدواج می‌باشد .


گلریز سادات طیبی
کارشناس ارشد روانشناسی

نظر شما