شناسهٔ خبر: 63181403 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

در 7 ماه

تجارت خارجی ایران از ۶۴ میلیارد دلار عبور کرد

رئیس‌ کل گمرک ایران اعلام کرد: تجارت خارجی کشور در هفت ماهه سال جاری با شش و دو دهم درصد افزایش به رقم ۶۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش تسنیم، محمد رضوانی‌فر گفت: میزان وزنی مجموع مبادلات تجاری کشور در این مدت 100 میلیون و 400 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 23 و هفت دهم درصد افزایش یافت.
رئیس‌ کل گمرک ایران، درخصوص میزان صادرات غیر نفتی به استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و تجارت چمدانی، اظهار داشت: در این مدت 79 میلیون و 500 هزار تن انواع کالا به ارزش 28 میلیارد و 300 میلیون دلار صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش 29 و سه دهم درصدی در وزن و کاهش کمتر از یک درصدی در ارزش داشته است.
وی افزود: در این هفت ماه 20 میلیون و 900 هزار تن کالا به ارزش 36 میلیارد دلار وارد کشور شد که به لحاظ وزن شش و دو دهم درصد و از حیث ارزش 12 و شش دهم درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد.
رضوانی‌فر گفت: در همین مدت، صادرات کالاهای پتروشیمی به 31 میلیون تن و به ارزش 12 میلیارد و 300 میلیون دلار رسید که از نظر وزن 26 درصد افزایش و از حیث ارزش 12 درصد کاهش داشته است.
معاون وزیر اقتصاد و رئیس ‌کل گمرک ایران، درخصوص سه قلم عمده کالاهای صادراتی در هفت ماهه سال جاری افزود: در این بازه زمانی، گاز طبیعی مایع شده با دو میلیارد و 400 میلیون دلار، پروپان مایع شده با یک میلیارد و 900 میلیون دلار و بوتان مایع شده با یک میلیارد و 300 میلیون دلار؛ سه قلم عمده کالاهای صادراتی بوده‌اند.
البته به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی برخی از کالاهای صادراتی از جمله محصولات پتروشیمی، میزان کلی صادرات کشور با وجود افزایش وزنی، با کاهش ارزشی مواجه شده است. وی درخصوص سه قلم عمده کالاهای وارداتی در هفت ماه امسال هم گفت: در این مدت ذرت دامی با دو میلیارد دلار، انواع گوشی‌های تلفن همراه با یک میلیارد و 500 میلیون دلار و دانه سویا با یک میلیارد و 200 میلیون دلار؛ سه قلم عمده کالای وارداتی را به خود اختصاص دادند.
رضوانی‌فر با بیان اینکه تجارت خارجی کشور در هفت ماهه سال جاری با شش و دو دهم درصد افزایش به رقم ۶۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید، ادامه داد: کشورهای عمده مقصد صادرات
غیر نفتی کشورمان در این مدت به ترتیب شامل چین با هشت میلیارد دلار، عراق با پنج میلیارد و 400 میلیون دلار، امارات متحده عربی با سه میلیارد و 700 میلیون دلار، ترکیه با دو میلیارد و 700 میلیون دلار و هند با یک میلیارد و 300 میلیون دلار بوده‌اند.
رئیس‌ کل گمرک ایران گفت: پنج کشور عمده طرف معامله واردات نیز در این مدت به ترتیب شامل امارات متحده عربی با 11 میلیارد دلار، چین با 10 میلیارد و 400 میلیون دلار، ترکیه با سه میلیارد و 800 میلیون دلار، آلمان با یک میلیارد و 200 میلیون دلار و هند با یک میلیارد و 100 میلیون دلار می‌باشند.
ورود ۱۱,۵ میلیون تن کالای اساسی در ۷ ماه
آن‌طور که سازمان بنادر هم اعلام کرده، میزان تخلیه کالاهای اساسی شامل گندم، جو، ذرت، سویا، برنج، شکر و روغن در بنادر کشور طی هفت ماهه نخست سال جاری، معادل 11 میلیون و 520 هزارتن بود که در این بین جو رشد 9 درصدی داشت.
میزان تخلیه گندم از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه سال 1402 معادل دو میلیون 265 هزار و 390 تن بود.

برچسب‌ها:

نظر شما