شناسهٔ خبر: 62253870 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

بافت تمثال علمدار کربلا توسط اهالی بندرگز

در دهه محرم اهالی بندرگز با کمک یکدیگر تابلو فرش تمثال حضرت ابوالفضل العباس (ع) را بافتند تا به حرم علمدار کربلا پیشکش کنند.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین - رابعه تیموری:همه‌چیز از روزی شروع شد که مریم علیانی‌نژاد تصمیم گرفت اولین تعاونی شهر بندرگز را راه بی‌ندازد. او به محله‌های حاشیه بندرگز سر زد و از زنان خانواده‌های کم‌بضاعت خواست برای یادگیری هنر بافت تابلوفرش و فروش آثارشان عضو تعاونی شوند. عده‌ای همپای او شدند و به تعاونی آمدند، عده‌ای هم که نمی‌توانستند هر روز راه دراز تعاونی تا حاشیه شهر را طی کنند، با پک‌های آموزشی رایگان او نه‌تنها هنر بافت تابلو فرش، بلکه روبان دوزی و گلدوزی را هم فراگرفتند. علیانی‌نژاد وقتی دید از میان ٨۵ نفری که با کمک‌های تعاونی آموزش دیده‌اند، ٦٦ نفر توانستند از سازمان فنی و حرفه‌ای بندرگز مدرک کسب مهارت دریافت کنند و برای خودشان کار و کسبی راه بی‌ندازند، ذوق‌زده شد و تصمیم گرفت از هر بهانه‌ای برای هنرآموزی و اشتغال همشهریانش استفاده کند.

بافت تمثال علمدار کربلا توسط اهالی بندرگز

در آرزوی زیارت

اول محرم که رسید، علیانی‌نژاددار قالی برپا کرد و با خود به هیئت یا حسین (ع) بندرگز برد. او از عزاداران حسینی (ع) خواست به نیت باز شدن گره‌های زندگی‌شان هر شب یک گره به این دار بزنند تا در بافت تمثال حضرت ابوالفضل (ع) شریک باشند. هر شب همه مردان و زنان هیئت مقابل‌دار قالی صف می‌بستند تا گره زدن بر دار قالی را بیاموزند و با زدن یک گره برای بافت تابلوفرش قدمی بردارند. تا پایان دهه محرم هر شب ٣ هزار گره به نیت باز شدن گره زندگی اهالی بر روی دار نقش بست و اکنون که تمثال علمدار کربلا بافته شده، اغلب اهالی بندرگز با هنر بافت تابلوفرش آشنا شده‌اند. علیانی‌نژاد آرزو دارد زیارت حرم ابالفضل (ع) نصیب او و اعضای تعاونی شود تا به پابوس حضرت رفته، این تابلو را پیشکش کنند.

نظر شما