شناسهٔ خبر: 6221354 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سه شنبه ؛ لحظه به لحظه از وین ، تمدید مذاکرات

صاحب‌خبر -



به گزارش خبرگزاری صداوسیما  ماری هارف سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت :  برای فراهم شدن زمان بیشتری برای گفتگوها ،‌ و  طرح اقدام مشترک  تصمیم بر این شد این گفتگوها تا دهم ژوئیه تمدید شود.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه  هنگام ترک هتل محل مذاکرات  با بیان اینکه توافق هسته ای با ایران در چند روز آینده آماده خواهد شد ، گفت : هشت موضوع در مذاکرات هسته ای ایران وجود دارد که باید حل و فصل شوند.

همچنین تیم کارشناسی سازمان بین المللی انرژی اتمی که در سفری یک روزه به تهران آمده بود، بعد از گفتگوهای سازنده با کارشناسان ایرانی، با رضایت تهران را ترک کرد.


--------------------------------



22:08  مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران در وین اعلام کرد: نگارش پیش نویس توافق هسته ای میان ایران و گروه پنج به علاوه یک پایان یافته است.


عباس عراقچی گفت: هنوز برخی از موضوعات در متن توافق حل نشده است که به تصمیمات سیاسی نیازمند است.

22:05 آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد : مسئولان بلند پایه آژانس در دیدارهای خود در تهران "‌پیشرفت های زیادی"‌ به دست آوردند ولی حل مسائل با تهران به کار بیشتری نیاز دارد.


21:51 فیلیپ هاموند  وزیر امور خارجه  انگلیس گفت دستیابی به توافق مستلزم مصالحه و تصمیمات دشوار است.

20:37 بخش مطبوعاتی شورای اتحادیه اروپا اعلام کرد: این اتحادیه تعلیق تحریمهای خود علیه ایران را تا دهم ژوئیه تمدید کرده است.




20:28 یک مقام ارشد آمریکایی می گوید: ما هرگز تا این حد به توافق با ایران نزدیک نبوده ایم اما هنوز در آن جایی قرار نداریم که باید باشیم.


20:28 وزیر امور خارجه  روسیه تاکید کرد، دستیابی به توافق با کیفیت، مهمتر از ضرب الاجل های ساختگی است. سرگئی لاوروف گفت: ما شاهد پیشرفت چشمگیر بوده ایم.


20:25 وزیر خارجه چین عصر امروز وین را ترک کرد. وانگ ایی  روز گذشته برای شرکت در مذاکرات هسته ای وارد وین  شد.

19:47 اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا گفت برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای در کنار دوستان خود مانند اسراییل هستیم.

18:21 محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران بعداز ظهر امروز  با وانگ ایی همتای چینی خود  دیدار کرد.

17:42 لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در جمع خبرنگاران  گفت :  همچنان بر اجرای خودکار تحریم ها در صورت عمل نکردن ایران به توافق هسته ای اصرار می کنیم. مذاکرات برسر برنامه هسته ای ایران همانطور که پیش بینی می شد آسان نیست.

  17:31 سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه که در چارچوب مذاکرات هسته ای میان ایران و پنج به علاوه یک در وین پایتخت اتریش حضور داشت ، هتل محل مذاکرات را ترک کرد. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز گفت توافق هسته ای ایران در چند روز آینده آماده خواهد شد.

17:29 ماری هارف سخنگوی هیئت آمریکایی حاضر در مذاکرات هسته ای در وین  گفت مذکرات هسته ای با ایران تا روز دهم ژوئیه تمدید می شود.

17:17  وزرای خارجه گروه 5+1 به انضمام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بدون حضور وزیر امور خارجه ایران، در وین نشستی ویژه برگزار کردند.

17:06 سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه برخی مسائل در مذکرات هسته ای ایران حل نشده باقی مانده است، گفت: هشت موضوع در مذاکرات هسته ای ایران وجود دارد که باید حل و فصل شوند.

16:47  خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد ، ‌یک مقام رسمی نزدیک به هیئت ایرانی اعلام کرد : ایران در گفتگوهای خود با قدرت های پنج بعلاوه یک ضرب الاجلی ندارد.

16:29  سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه خواستار لغو فوری تحریم تسلیحاتی ایران شده است.

16:13 فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه گفتگو درباره برنامه هسته ای ایران در چند روز آینده ادامه خواهد یافت، گفت: چند موضوع مهم و دشوار باقی مانده است که می بایست در این زمان حل شود.

16:08 شبکه فرانس بیست و چهار گزارش داد، با وجود پیشرفت در مذاکرات هسته ای ایران و گروه پنج به علاوه یک احتمال تمدید یک یا دو روزه مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی وجود دارد.

16:05 روزنامه نیویورک تایمز نوشت: دفتر برنامه های روزانه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا تقریبا خالی است که احتمالا نشان دهنده انتظار رئیس جمهور و گروه وی برای دریافت اخبار از وین است

16:05 فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مذاکرات هسته ای ایران گفت ما ضرب الاجل خود را برای رسیدن به توافق هسته ای به شکلی انعطاف پذیر تفسیر می کنیم. 

15:41 ای پی تی ان: پنج بعلاوه یک و ایران امیدوارند تا نیمه‌ شب امشب به توافق  برسند.

15:28 وزیران امور خارجه چین و روسیه برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای، وارد هتل کوبورگ در وین شدند. 

15:16 شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد: شش قدرت بزرگ بدون مشارکت ایران در نشستی در وین شرکت کرده اند.

14:18 ایتارتاس از وین ، یک منبع آگاه در هیئت دیپلماتیک روسیه در مذاکرات هسته ای در وین امروز سه شنبه از توقف موقتی در مذاکرات وزیران امور خارجه شش قدرت جهانی در وین خبر داد.

13:55 خبرگزاری ایتارتاس، یک دیپلمات بلندپایه غربی گفت: در مذاکرات میان ایران و گروه پنج به علاوه یک در وین حدود پنج مسئله چالش برانگیز همچنان باقی مانده است که  حل و فصل دو مسئله از آنها هنوز هم دشوار به نظر می رسد. 

13:38 خبرگزاری ایتارتاس، یک منبع دیپلماتیک در وین گفت: مذاکره کنندگان ایران و پنج به علاوه یک، حدود چهار یا پنج مسئله چالش برانگیز دارند که تاکنون دو مسئله همچنان لاینحل باقی مانده است. 

13:32 خبرگزاری نووستی: سرگی لاوروف وزیرامور خارجه روسیه پس از نشست نمایندگان ایران و گروه پنج به علاوه یک، محل برگزاری گفت و گوها را بدون هیچ  اشاره ای به نتایج مذاکرات ترک کرد. 

13:29 خبرگزاری آسوشیتدپرس از وین نوشت: مذاکرات هسته ای ایران هم اکنون در مرحله حساس تمدید دوباره مهلت گفتگوها برای دومین بار در طول یک هفته قرار دارد .

13:11 وزیر امور خارجه ایران و همتای آمریکایی اش صبح امروز به وقت محلی در وین با یکدیگر دیدار کردند.

12:59 ایتارتاس از وین ، یک منبع آگاه گفت: وزیران امور خارجه کشورهای گروه پنج به علاوه یک ،‌امروز سه شنبه مذاکرات و رایزنی های خود را در خصوص برنامه هسته ای ایران در وین پایتخت اتریش از سر گرفتند. 

11:53  شبکه تلویزیونی العربیه،‌ منابع کاخ سفید از احتمال ادامه مذاکرات هسته ای تا پس از مهلت تعیین شده خبر دادند.

11:33  روزنامه واشنگتن تایمز نوشت مذاکرات هسته ای ایران به سبب خودداری آمریکا از لغو همه تحریم های سازمان ملل متحد با بن بست مواجه شده است.

09:57  روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: آمریکا می کوشد پس از دستیابی به توافق هسته ای احتمالی با ایران در راهبرد خود در خاورمیانه (غرب آسیا) تغییری دهد.

08:43  ایتارتاس از مسکو، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: سرگئی لاوروف و وانگ یی وزیران امور خارجه روسیه و چین بر تمایل دو کشور بر دستیابی به توافق نهایی درباره برنامه هسته ای ایران در سریعترین زمان ممکن تاکید کردند.

7:36  جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا رسیدن به توافق هسته ای را به حل مسائل باقیمانده منوط کرد و گفت: اگر مسائل باقیمانده حل شود، این هفته توافق می شود.

7:03  خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد: یک مقام ایرانی در مصاحبه با خبرنگاران در وین گفت: در مورد ساز و کار بازگشت دوباره تحریم ها علیه ایران هنوز توافق حاصل نشده است.

3:22  در حاشیه نشست معاونان وزیران خارجه و کارشناسان ایران و 1+5، رایزنی های محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

وزرای خارجه امریکا ، انگلیس ، فرانسه ، آلمان و روسیه نیز به مشورت های درون گروهی پرداختند.

00:33  یک منبع دیپلماتیک درهیئتی غربی درمصاحبه با ایتارتاس گفت هیچ پیشرفتی درمذاکرات روزدوشنبه ایران و گروه پنج به اضافه یک درباره برنامه هسته ای تهران پیش بینی نمی شود.

00:24  یک منبع آگاه درمصاحبه با ایتارتاس گفت وزیران امور خارجه گروه پنج به اضافه یک مرحله دیگری از رایزنی ها را بدون حضور ایران آغاز کرده اند.

23:24  خبرگزاری فرانسه، یک منبع دیپلماتیک آلمانی روز دوشنبه اعلام کرد: سناریو شکست مذاکرات درباره پرونده هسته ای ایران را نمی توان رد کرد چون برخی مسائل حل نشده باقی مانده است.

23:13  خبرگزاری رویترز، کاخ سفید اعلام کرد: مذاکره کنندگان در وین به ضرب الاجل هفتم ژوئیه برای دستیابی به موافقتنامه ای نهایی درباره برنامه هسته ای ایران نزدیک می شوند وممکن است نتوانند در زمان تعیین شده به موافقتنامه دست یابند.

23:11  وزارت خارجه آلمان در صفحه توئیتر خود نوشت، مذاکرات هسته ای ایران در وین ادامه دارد و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امشب در چارچوب مذاکرات هسته ای ایران در وین با فرانک اشتاینمایر، همتای آلمانی خود دیدار می کند.

22:53  سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: هنوز اختلافاتی وجود دارد.

جان کربی گفت: پیشرفت هایی حاصل شده است اما همانطور که وزیر امور خارجه آمریکا گفته است هنوز اختلافاتی وجود دارد، باید کارهایی برای حل اختلافات انجام شود.

21:56  خبرگزاری فرانسه ، یک منبع دیپلماتیک آلمانی احتمال شکست در مذاکرات هسته ای بین ایران و قدرت های بزرگ را رد نکرد.  

21:45  کاخ سفید اعلام کرد: توافق نهایی با ایران باید انعکاس دهنده توافقات ماه آوریل گذشته باشد.

21:24  یک دیپلمات بلندپایه غربی روز دوشنبه در مصاحبه با ایتارتاس گفت نتایج نشست های امروز بین ایران و شش قدرت جهان نشان می دهد موافقتنامه نهایی سرانجام امضا خواهد شد.

20:25  وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: سرگی لاوروف وزیر خارجه این کشور و محمد جواد ظریف همتای ایرانی اش خواستار حل سریع و مورد رضایت همه طرفها در مذاکرات وین شدند.   

19:23  دیدار محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران با فدریکا موگورینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ وین برگزارشد . 

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم عصرامروز با محمد جواد ظریف دیدار و گفتگو کرد.



 



نظر شما