شناسهٔ خبر: 6204710 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

روزانه// سوژه‌يابي، محوريابي وتحليل فضاي تبليغي تلويزيون "من وتو"//هسته‌اي

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی (رسانه های بیگانه) 1394/04/15
الف- سوژه های تبلیغاتی
اظهارات جان کری درباره روند و چشم انداز مذاکرات هسته‌ای و گفتگوی اختصاصی با دکتر بهروز بیات درمورد اهداف سفرآمانو به تهران از جمله مهمترین سوژه های خبری شبکه تلویزیون من وتو در زمینه مذاکرات هسته ای بود . ‌
ب) مهمترین گزاره های تبلغی
1- اظهارات جان کری
- درحالی که به ضرب الاجل توافق هسته ای در 16 تیرماه / هفتم جولای نزدیک می شویم ،‌ جان کری وزیرخارجه آمریکا در بین خبرنگاران حاضرشد تا به گمانه زنی های مثبت، سمت وسوی دیگری بدهد.
- اینجا (محل مذاکرات) خیلی جو مثبتی بود،‌ یک جوری حصول توافق را حتمی می دانستند، بعضی از منابع خصوصا quotation mark ازطرف ایرانی خیلی صحبت می کردند که برسر بیشتر موارد توافق حاصل شده است.
-آقای کری تاکید کرد که طرفین مذاکرات برسر چندین مساله مهم هنوز اختلاف وجود دارد.
- کری گفت با همتای ایرانی خود آقای ظریف موافق هستند که پیشرفت های بسیاری به دست آمده ،‌ اما تاکید کردند این پایان راه نیست،‌ هنوز در واقع کار تمام نشده است و برسر چندین مساله مهم اختلاف هایی وجود دارد .
-آمدن آ‌قای‌کری پیغام بسیار روشنی بود {مبنی بر این} که اگر هم الان خیلی نزدیکتر از هرزمان دیگری به توافق هستیم به هیچ وجه نمی توان گفت به خط پایان رسیده ایم .
- مهم تر ازآن آ‌قای‌کری اشاره کردند که اگر توافق به دست نیاید علی رغم میل باطنی خودش و رئیس جمهور اوباما میز مذاکره را ترک خواهند کرد.
-هرچه قدر به ضرب الاجل نزدیک می شویم کشورها سعی می‌کنند موضع سر سختی بگیرند تا به طرف میز مقابل تاکید کنند که برای رسیدن به توافق با هر شرائطی مستاصل نیستند و می خواهند شرائط خودشان را به پیش ببرند.
2- گفتگوی اختصاصی با دکتر بهروز بیات درمورد سفر آمانو به تهران
سوژه دیگری که در فضای تبلیغی شبکه تلویزیونی من و تو در رابطه با مذاکرات هسته ای منعکس شده است گفتگوی اختصاصی با دکتر بهروز بیات درمورد اهداف سفرآمانو به تهران بود. رسانه بیگانه در این زمینه از رهیافت quotation mark اعتباربخشی به سوژه quotation mark با هدف تاثیرگذاری بیشتر برمخاطب بهره گرفته است. بر این اساس از بهروز بیات به عنوان یکی ازکارشناسان سابق آژانس انرژی اتمی که بیشتر ازبسیاری از کارشناسان از جزئیات برنامه هسته ای ایران خبر دارد ،‌ نام برده شد و افزوده شده که کسانی که مدت هاست در مورد مذاکرات هسته ای نظر می دهند اطلاعات خودشان را دراین زمینه درخلال بحران اخیر به دست آورده اند ، ‌اما بهروز بیات این طور نیست. زیرا از منظر بیگانه وقتی این فیزیک دان دکترایش را گرفت هنوز بحران هسته ای ایران وجود نداشت و وقتی ده،‌ دوازده سال پیش به وین آمد وبه عنوان کارشناس هسته ای در آژانس بین المللی انرژی اتمی مشغول شد هنوز تازه بحران داشت پا می‌گرفت. بیگانه در نهایت تاکید می‌کند که صحبت های وی از عمق و دانشی کم نظیر برخوردار است.
در رابطه با سخنان بهروز بیات درمورد اهداف سفر آمانو به تهران، مفهوم و گزاره های ذیل قابل برداشت است :
- (بهروز بیات): این که آمانو به ایران رفت به نظرم امیدوار کننده است . از این نقطه نظرکه نقش آمانو و نقش آژانس بین المللی اتمی در توافقی که قرار است صورت گیرد بسیار مهم است. یکی از این لحاظ که آژانس نقش نظارتی داشته، ‌دارد و این نقش هم تشدید می شود.
- (بهروز بیات):... ایران اگر به پروتکل الحاقی بپیوندد تاسیساتی از جمله جایی که موتورسانتریفیوژ یا بدنه سانتریفیوژ درست می‌کنند، یا جایی‌که تحقیقات صورت می گیرد یا جایی که آب سنگین برای راکتور اراک تولید می شود از همه مهمتر معادن اورانیوم ایران همه تحت نظارت آژانس قرار می‌گیرند ،‌ این نقش اضافه ای است که به آژانس داده می شود.
- (بهروز بیات): افزون بر این ،‌ اینکه آژانس اجازه پیدا می‌کند ازمراکزی / در صورت لزوم البته/که آشکارا با برنامه هسته ای ایران رابطه ندارند از آنها هم بازدید به عمل بیاورد...به نظر من نکته اساسی این نیست بلکه نکته اساسی آنجاست که تمام زنجیره تولید تا پایان تحت نظارت قرار بگیرند، اصل مطلب این است.
- (بهروز بیات): آمانو در آخرین جلسه شورای حکام برای اولین بار به این موضوع اشاره کرد که حل موضوع پی.ام.دی، یا پاسخ دادن به پرسش های پ.ام.دی، لازم نیست الان صورت گیرد و می تواند به بعد از توافق جامع موکل شود. در واقع این قدم مهمی است زیرا در غیر این صورت از لحاظ تکنیکی عملی نبود.
- (بهروز بیات): رفتن آمانو به ایران از چند جهت اهمیت دارد.یکی نقش آن که گفته شد؛دیگر اینکه ...بجای اینکه با آقای ظریف و آقای صالحی در اینجا{‌وین } مذاکره کند به ایران می رود با شورای امنیت ملی که نظامیان نیز درآن حضوردارند مذاکره می‌کند.
- (بهروز بیات): در هر حال رفتن آقای آمانو{ به تهران} را گامی مثبت که ما را به توافق نزدیکتر می‌کند تلقی می‌کنم .
- (بهروز بیات): در غرب سالهاست که یک تغییر پارادایمی نسبت به ایران صورت گرفته،‌ منتها این تغییر پارادایم به شرط اینکه نظام ایران هم حاضر به همکاری باشد، ‌عمل می‌کند.
3- رسانه بیگانه در ادامه از مشابهت تحلیل رویترز با سخنان جان کری سخن به میان آورد و از این گفت که مهمترین مسئله ،‌ این است که سازو کاری برای لغو تحریم ها پیدا شود که اگر ایران از مفاد توافقی که حاصل خواهد شد،‌ تخطی کرد چه سازوکاری برای آن انجام گیرد.آیا تحریم جدید شورای امنیت باید مصوب شود یا اینکه یک سازوکاری باشد که همان تحریم ها برگردند . در فضای تبلیغی رسانه بیگانه ضمن اشاره به اختلاف نظر کشورهای مذاکره کننده برسر این موضوع، تاکید شده است: quotation mark ‌‌باید این مسئله حل شود وگرنه توافقی اصولا quotation mark نمی تواند انجام گیرد quotation mark .
4- در این میان رونمایی و بهره‌برداری از رادار برد بلند «قدیر» در منطقه عمومی اهواز با حضور امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص)‌ توجه رسانه بیگانه را به خود جلب نموده است. نکته قابل تامل اینکه رسانه بیگانه تلاش دارد این خبر را به مذاکرات هسته ای پیوند زده و مخاطب را تحت تاثیر القائات سومندانه خود قرار دهد.گویای این رویکرد تبلیغی درگزاره تبلیغی زیر نمود یافته است: quotation mark در حاشیه مذاکرات در اهواز فرمانده نیروی هوایی سپاه آقای امیر فرزاد اسماعیلی یک سامانه راداری دفاع موشکی بومی را رونمایی کردند به اسم قدیر این درکنار مذاکرات ایران برای تحویل اس 300و خبری که خبرگزاری روسیه منتشر کرده مبنی بر اینکه مقامات نیروی دریایی در روسیه مشغول خرید تجهیزات نیرویی دریایی هستند،‌ می تواند از نظر نظامی و بعد دفاعی روی مذاکرات تاثیر داشته باشد ، نه تاثیر مستقیم quotation mark
ج)‌ تحلیل فضای تبلیغی
مذاکرات هسته ای وین به منظور نگارش متن توافق جامع در حالی وارد روزهای پایانی تمدید پس از 30 ژوئن شده، که به طورکلی خط خبری تبلیغی شبکه تلویزیونی من و تو بر مبنای رویکرد ابهام آفرینی در خصوص نتیجه مذاکرات دنبال شده است. در این راستا کنفرانس خبری جان کری در محل برگزاری مذاکرات مورد توجه قرار گرفت و در نهایت تاکید شده است که هرچه قدر به ضرب الاجل نزدیک می شویم کشورها سعی می‌کنند موضع سرسختی بگیرند تا به طرف میز مقابل تاکید کنند که برای رسیدن به توافق با هرشرائطی مستاصل نیستند و می‌خواهند شرائط خودشان را به پیش ببرند .
.......................................
پردازش و تحلیل // ع . ف

نظر شما