شناسهٔ خبر: 6219945 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

ادامه مذاکرات در وین/ حضور هیئت آژانس در تهران

در حالیکه مذاکره‌ کنندگان ایران و گروه ۱+۵ در «وین» تلاش می‌کنند تا در فرصت کم باقیمانده اتمام مذاکرات، شکاف موجود در مذاکرات را برای دستیابی به توافق نهایی رفع کنند، یک گروه ۵ نفره از مقام های آژانس بین المللی انرژی اتمی، وارد تهران شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه سیاست خارجی «خبرگزاري دانشجو»،به نقل از اسپوتنیک بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران دوشنبه ششم ژوئیه اعلام نمود، در جریان سفر یک روزه این گروه، درباره جزئیات تفاهم به دست آمده ایران و آژانس گفت و گو خواهد شد.

 

بهروز شجاعی، خبرنگار آزاد از وین اظهار داشت، در شرایطی که به نظر می رسد توپ چندان هم در زمین ایران نیست، اتفاقات همزمان وین و تهران حدس و گمان ها را به گونه ای دیگری تغییر داد. سفر آقای «آمونو» به تهران و ارائه بسته پیشنهادی جدید به ایران در هفته گذشته و سفر امروز معاون ایشان به تهران می تواند نتیجه مثبتی در روند مذاکرات داشته باشد.

 

طبیعی است که دو طرف خواهان بازی برد- برد هستند و قرار نیست که یک طرف به عنوان بازنده از جریان مذاکرات خارج شود. اگرچه صحبت های امروز آقای جان کری در ابتدا منفی قلمداد شد، اما در واقع صحبت های ایشان بار منفی و مثبت را توامان با یکدیگر داشت و در نتیجه فضای حاکم در هتل «کوبورگ» کماکان فضای امیدوارکننده ای دارد. احتمالا این آخرین باری است که ایران تا این اندازه از خود نرمش نشان داده و 1+5 باید در به پایان رساندن مذاکرات طی هفته جاری جدی باشند در غیر این صورت پرونده هسته ای ایران وارد فاز جدیدی می شود.

 

اردشیر پشنگ، تحلیل گر و کارشناس روابط بین الملل در خصوص آخرین تحولات مرتبط با پرونده هسته ای ایران معتقد است که با نزدیک شدن به پایان شمارش معکوس توافق هسته ای ایران برخی دچار ناامیدی از بدست آوردن نتیجه مورد انتظار شده اند که این رویدادها به نظر عادی می آید. همانطور که آقای جان کری و آقای ظریف هر دو اذعان داشتند طرفین در نزدیکترین وضعیت خود قرار دارند و با حضور هیات 5 نفره از آژانس بین المللی انرژی اتمی حکایت از ورود به مرحله جدیدی از مذاکرات دارد. در کل تمام نشانه ها حاکی از آن است که در نهایت تا پایان هفته جاری شاهد توافق بزرگ خواهیم بود و بسیار بعید است که اتفاق خاصی مانع 22 ماه مذاکرات فشرده و اراده جدی طرفین شود.

 

نظر شما