شناسهٔ خبر: 61643749 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ریزگرد صحراهای ترکمنستان تهدیدی برای جنگل‌های گلستان

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: متاسفانه وجود ریزگردها نه تنها شمال گلستان را تهدید می‌کند بلکه آثار آن در جنگل‌های جنوب گلستان نیز مشهود است.

صاحب‌خبر -

حمید سلامتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان اظهار کرد: ۸۰ درصد از مساحت کشور ترکمنستان را صحرا و بیابان «قره‌قوم» را تشکیل داده و این کشور با شمال گلستان ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد.

وی ادامه داد: این صحرا همجوار کشور ایران به ویژه گلستان بوده و بخشی از آثار ریزگردها در شمال گلستان ناشی از وجود این صحرا در نزدیکی مرز ایران است‌.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گلستان تصریح‌کرد: در سال‌های اخیر به علت تغییر اقلیم و خشکسالی‌های مداوم، آثار این ریزگردها نه تنها در روستاها و شهرهای نوارمرزی گلستان بلکه در جنگل‌های جنوب گلستان نیز قابل‌مشاهده بوده و این زنگ خطری برای استان گلستان است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گلستان خاطرنشان‌کرد: جنگل‌ها و منابع‌طبیعی امانتی در دستان ما برای نسل آینده است و با توجه به خطر ریزگردها می‌بایست با یک برنامه‌ریزی اصولی و مشارکت همگانی،منابع‌طبیعی و جنگل‌ها را از این پدیده حفاظت کنیم.

سلامتی ادامه داد: وظیفه مهم و اصلی اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیرداری حفاظت از عرصه‌های ملی و منابع‌ طبیعی بوده و بر اساس ساختار نیروهای انسانی موجود، بخشی از این نیروها کار حفاظت، بخشی اصلاح و احیاء و برخی نیز مسائل بهره‌برداری و مدیریت پایدار را بر عهده دارند.

وی گفت: در استان گلستان ۳۱ واحد منابع‌ طبیعی فعال است و ۴۰۰ نیروی منابع‌ طبیعی در این عرصه فعالیت می‌کنند‌.

وی بیان کرد: از ۲۰۲ میلیون و ۵۰ هزار هکتار عرصه موجود، یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار جزء عرصه ملی است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گلستان تاکید کرد: نظارت بر درختان و کنترل تراکم آنها در جنگل،کاشت نهال‌های جدید، حفاظت از جنگل در برابر بیماری‌ها و آفات، ترویج فرهنگ حفاظت و حمایت از جنگل و منابع‌طبیعی، شناسایی درختان بیمار، حفاظت از جنگل در برابر خطراتی مانند آتش‌سوزی و کمک به خاموش کردن آن بخشی از وظایف نیروهای جنگلبان است‌.

پایان پیام/۸۳۰۲۱

نظر شما