شناسهٔ خبر: 49587068 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

«خلیج گرگان» کانون اصلی ریزگرد شد/فوریت درختکاری در 3 هزار هکتار اراضی گلستان

استاندار گلستان گفت: علاج‌بخشی خلیج گرگان به عنوان کانون اصلی گردوغبار در گلستان الزامی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، هادی حق‌شناس پیش از ظهر امروز در چهارمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان گلستان بر لزوم توجه همه جانبه نسبت به مسئله ریزگرد در استان اظهار کرد: اگر خلیج گرگان از خشکی نجات پیدا کند پدیده گرد و غبار حل خواهد شد، اما اگر امسال موضوع ریزگرد 10 درصد بیشتر شود مطمئن باشید برای سال بعد این مسئله بدتر خواهد شد.

وی کار جهادی در حل مشکلات را مولفه‌ای مهم خواند و تصریح کرد: مشکل اینجاست که همه کار جهادی انجام نمی‌دهند، ولی باید انسجام بین دستگاهی برای رفع مشکلات بسیج شود.

استاندار گلستان با تاکید بر اینکه نجات خلیج گرگان نیازمند پیش‌بینی ردیف اعتباری است، افزود: به هر میزان که اعتبار ملی پیرامون علاج‌بخشی خلیج گرگان در نظر گرفته شد به همان میزان اعتبار استانی در نظر خواهیم گرفت.

حق‌شناس با اشاره به وسعت ۴۰۰ کیلومتری خلیج گرگان بیان کرد: تقریبا ۳۰ درصد خلیج گرگان خشک شده و مسئله خشکی آن را به کانون اصلی گرد و غبار تبدیل کرده است.


چهارمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان گلستان


چهارمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان گلستان

 

وی تصریح کرد: سازمان محیط زیست به عنوان متولی مدیریت پدیده ریزگردها در کشور است و تلاش داریم با استفاده از منابع ملی سازمان و منابع استانی انتقال آب به خلیج گرگان و لایروبی آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن امکان تهدید شهرهای استان توسط ریزگردها را کاهش دهیم.

استاندار گلستان از ادارات جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست خواست تا 3 هزار هکتار اراضی استان که کانون اصلی ریزگرد است را درختکاری کنند و گفت: این دستگاه‌های اجرایی پس از جمع‌بندی نظرات هر راهکاری اتخاذ کنند باید نسبت به عملیاتی شدن آن اقدام عاجل صورت بگیرد.

حق‌شناس با بیان اینکه فوریت پیگیری مشکلات جزو مسائل ضروری است، افزود: اکنون در مرحله پیشگیری مسئله مقابله با ریزگردها هستیم که موضوع درختکاری باید حداکثر بین دو الی چهار ماه آینده و یا حداکثر در روز درختکاری مشخص شود.

وی با تاکید بر اینکه از کشورهای همسایه برای حل بحران ریزگردها نباید هیچ انتظاری داشته باشیم، افزود: باید توجه به منشاء داخلی ریزگرد نیز مورد توجه قرار بگیرد.

استاندار گلستان گفت: با توجه به ظرفیت‌های کشاورزی استان، راه‌اندازی کارخانه‌های ریسندگی و کارخانه‌های صنایع تبدیلی و رفع مشکلات برق و گاز و استفاده از تسهیلات آنان  زمینه اشتغال, رونق تولید و افزایش حضور سرمایه‌گذاران در استان را فراهم می آورد.

در این جلسه از کتاب «سیل مهربانی» مجموعه عکس‌های ۴۸ هنرمند که ۲۵ هنرمند آن گلستانی هستند و عکس‌های سیل در پنج استان گلستان، لرستان، فارس، ایلام و سیستان و بلوچستان را پوشش داده‌اند رونمایی شد.


رونمایی کتاب «سیل مهربانی» مجموعه عکس‌های ۴۸ هنرمند که ۲۵ هنرمند آن گلستانی هستند


رونمایی کتاب «سیل مهربانی» مجموعه عکس‌های ۴۸ هنرمند که ۲۵ هنرمند آن گلستانی هستند

 

انتهای پیام/83001/

نظر شما