علی کریمیان، محمد نیرو
به طور معمول، ما معلمان برای ثبت وقایع کلاس، حضور و غیاب، ارائه امتیاز و یادداشتهای روزانه، نقص تکلیف و… یک دفتر ثبت داریم، اما غالباً ثبت امتیازها و نکات مربوط به دانشآموزان وقتگیر است و امکان گم شدن وجود دارد.
ما معلمان برای ثبت وقایع کلاس، حضور و غیاب، ارائه امتیاز و یادداشتهای روزانه، نقص تکلیف و… یک دفتر ثبت داریم.
به علاوه، اطلاعرسانی وقایع کلاس به والدین و برقراری ارتباط دوسویه میان اولیای دانشآموزان و معلم نیز از ضروریات کلاسداری هستند.
ثبت امتیازها و نکات مربوط به دانشآموزان وقتگیر است و امکان گم شدن وجود دارد
امروزه برنامه هایی وجود دارد که در مدیریت کلاس درس و رفع این مشکل قابلیت بسیاری دارد. یکی از برنامه ها، برنامه «کلاس دوجو» است.
وقتی معلم میخواهد در کلاس کار گروهی انجام دهد، همواره احساس میکند اگر یک دستیار ماهر داشت، فرایند تدریس از کیفیت بهتری برخوردار میشد. این برنامه مانند یک دستیار ماهر در اداره کلاس به معلمان کمک می کند.
برقراری ارتباط دوسویه میان اولیای دانشآموزان و معلم از ضروریات کلاسداری هستند.
با کمک این برنامه معلم میتواند:
- کلاس را بسیار سریع به صورت تصادفی گروهبندی کند؛
- امتیازهای گروهها را ثبت کند؛
امروزه برنامه هایی وجود دارد که در مدیریت کلاس درس قابلیت بسیاری دارد.
این برنامه زمانسنجی دارد که گروهها با دیدن آن میتوانند به مدیریت زمان خود توجه بیشتری کنند. نویزمتر برنامه سر و صداهای طبیعی را کنترل میکند و به تذاکرات مکرر معلم برای آرام کردن کلاس نیازی نیست.
این برنامه امکان ارتباط با سایر معلمان در کلاسها و مدرسههای دیگر را به منظور همرسانی تجربهها مهیا میکند.
برنامه «کلاس دوجو» مانند یک دستیار ماهر در اداره کلاس به معلمان کمک می کند.
برای استفاده از نسخه ویندوز برنامه (نسخه اندروید آن نیز موجود است) کافی است در وبگاه www.classdojo.com ثبتنام کنید. این وبگاه با شعار «این سایت همیشه برای معلمان دنیا رایگان است» پذیرای شما خواهد بود. سپس کلاستان را تشکیل دهید و دانشآموزانتان را اضافه کنید. برنامه برای هر دانشآموز یک تصویر گرافیکی پیش فرض تخصیص میدهد که اگر بخواهید میتوانید تصویر واقعی دانشآموز را جایگزین آن کنید.
سپس می توانید هر کدام از مهارتها یا شاخصهای تشویق را تعریف کنید. موارد کمکاری را هم اضافه و امتیازهای مثبت یا منفی هر کدام را مشخص کنید.
میتوانید حضور و غیاب را همینجا انجام دهید. کدام دانشآموزان تأخیر یا غیبت داشته و کدامها زودتر کلاس را ترک کردهاند؟ همه این موارد در قسمت «حضور» ثبت میشوند.
در قسمت «گروهها» از صفحه دانشآموزان کلاس میتوانید دانشآموزان را گروهبندی کنید و سپس با چند کلیک ساده و براساس هر یک از شاخصها، نمرههای مثبت یا منفی به اشخاص یا گروهها بدهید. در این حال میتوانید تمام موارد ثبت شده را در قالب یک فایل اکسل دریافت کنید.
همچنین، با استفاده از کدهایی که برنامه در قسمت «تنظیمات» در اختیار شما میگذارد، میتوانید با دعوت والدین دانشآموزان، به ایشان امکان دسترسی به اطلاعات عمومی کلاس و همچنین اطلاعات اختصاصی فرزندشان را بدهید.
میتوانید هر روز در قسمت «ماجراها» به صورت انفرادی، کلاسی یا مدرسهای، عکس یا فیلم در برنامه بگذارید تا معلمان و اولیایی که اجازه ورود دریافت کردهاند، در جریان کارهای روزانه کلاس قرار گیرند و به این ترتیب کلاسی شیشهای داشته باشید. در قسمت «پیامها» میتوانید برای دانشآموزان، به صورت انفرادی، کلاسی یا مدرسهای، پیام یا فایل بفرستید.
علاوه بر این، امکان ارتباط با مدرسههای داخل و خارج کشور و دعوت از سایر معلمانی که از این برنامه استفاده میکنند، برای حضور در فضای نرمافزاری کلاس و همرسانی تجربهها وجود دارد. در پایان سال نیز میتوانید کلاس خود را آرشیو کنید. همچنین، در صورت نیاز، اطلاعات مندرج در آن را به معلم سال بعد بدهید.
این نرمافزار، علاوه بر تحت وب بودن، اپلیکیشن هم دارد که حتی آفلاین هم کار میکند و هر موقع آنلاین شدید، به طور خودکار اطلاعات را به روز میکند. به عبارت دیگر، گوشی تلفن همراه هر معلم ریموت کنترل کلاس اوست.
معلم میتواند از اولیا بخواهد این اپلیکیشن رایگان را روی تلفن همراه خود نصب کنند. در این حال، آنها خواهند توانست با اتصال به اینترنت، بلافاصله بعد از ثبت هر پیام معلم، آن را در گوشی خود مشاهده کنند. مثلاً وقتی به یکی از دانشآموزانتان مثبت میدهید، به گوشی تلفن همراه ولی او پیام میرسد که امتیازی جدید برای فرزندش ثبت شده است.
در صحن کلاس درس میتوانید از جعبه ابزار این نرمافزار بهره ببرید. در این جعبه ابزار امکان استفاده از «زمانسنج» وجود دارد که به صورت ثانیه معکوس، از مدت زمانی که شما مشخص کردهاید، به صورت تمام صفحه به کار میافتد و در انتها با صدای زنگی پایان مدت را اعلام میکند. در این حال، امکان مشخص کردن «تصادفی» هر یک از دانشآموزان برای پرسش وجود دارد. همچنین، با استفاده از دکمه «ساخت گروه» امکان تشکیل گروههای تصادفی، به تعداد دلخواه، موجود است.
قابلیت ویژه این برنامه در همین جعبه، وجود ابزار «اندازهگیر سر و صدای محیطی» است که حساسیت آن نیز قابل تنظیم است. بدین ترتیب، معلم ابزاری را برای خودتنظیمی دانشآموزان در اختیار ایشان قرار میدهد تا میزان شلوغی فعالیتهای گروهی خود را شناسایی کنند تا به تذکرات معلم شرطی نشوند. این ویژگی، به ویژه اگر با نمایش آن روی پرده دیتاپروژکتور کلاس همراه باشد، جذابیت و هیجان و جدیت خاصی برای دانشآموزان ایجاد میکند.
بالاخره، با استفاده از ردیف دوم این جعبه ابزار، امکان نمایش نوشتههایی برای نشاندادن ترتیب فعالیتهای کلاس یا سؤالهایی که قرار است مبنای فعالیت گروهی قرار گیرند وجود دارد.
بالاخره شما میتوانید، گزارشهایی را در مورد افراد یا کل کلاس و در بازههای زمانی خاص به صورت نموداری دریافت و در ارزشیابی از آنها استفاده کنید.
درپایان برای اطلاعات بیشتر از این برنامه جذاب فیلم زیر را مشاهده کنید.
منبع:
https://amozeshpazhohi.com/dojo-assistant-teacher
انتهای پیام/
از شما صاحبنظر گرامی در حوزه تعلیم و تربیت هم دعوت می کنیم، از نویسندگان، ممیزان و اعضای هیئت تحریریه پنجره تربیت باشید. برای ارسال مطالب و عضویت در هیئت تحریریه، از طریق ایمیل FarsPanjarehTarbiat@gmail.com مکاتبه فرمائید.
نظر شما