نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

خبر کوتاه

ربات‌هایی به سرعت یوزپلنگ

محققان ربات‌های بسیار کوچکی ساختند که با استفاده از سامانه‌هایی نظیر ابزار سونوگرافی می‌توان آن‌ها را با سرعتی بالا به سمت هدفی در بدن هدایت کرد.به گزارش مهر، تیمی از مهندسین دانشگاه کلرادو بولدر کلاس جدیدی از ربات‌های کوچک و قابل هدایت را طراحی کرده‌اند که می‌توانند در مایعات با سرعت باور نکردنی حرکت کنند. جین لی از محققان این پروژه می‌گوید: تصور کنید که اگر ربات‌های کوچک بتوانند کارهای خاصی مانند جراحی‌های غیر تهاجمی را در بدن انجام دهند، به جای اینکه بدن بیمار را ببُریم، می‌توانیم به سادگی ربات‌ها را از طریق قرص یا تزریق به بدن وارد کنیم و آن‌ها خودکار درمان را انجام می‌دهند.

کشف آبفشان عظیم در زحل

تلسکوپ فضایی جیمز وب آبفشان غول پیکری را در قمر زحل کشف کرده است که آب را تا صدها مایل در فضا به بالا پرتاب می‌کند. سارا فگی(Sara Faggi)، ستاره‌شناس سیاره‌ای مرکز فضایی گادرد ناسا، می‌گوید: این بسیار عظیم است.دانشمندان، قمر یخی زحل به نام انسلادوس را در حال پاشیدن یک «توده‌ی عظیم» از بخار آب در ارتفاعی زیاد در فضا رصد کردند و این توده‌ی بخار آب احتمالا حاوی بسیاری از مواد شیمیایی مورد نیاز برای شکل‌گیری حیات است.دانشمندان در کنفرانسی در مؤسسه‌ی علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور در تاریخ ۱۷ مه، این فوران را که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب(JWST) در ماه نوامبر ۲۰۲۲ مشاهده شد، شرح دادند.

سلول‌های بنیادی برای درمان دیابت

محققان سلول‌های بنیادی معده انسان را به سلول‌های انسولین ساز تبدیل کردند که با تقلید از عملکرد سلول‌های سالم لوزالمعده، به سطح گلوکز خون واکنش نشان می‌دهند. محققان موفق شدند سلول های بنیادی معده انسان را به سلول های انسولین ساز تبدیل کنند که مانند سلول های سالم لوزالمعده به تغییرات سطح گلوکز خون واکنش نشان می دهد. این کشف می تواند نویدبخش روزی باشد که بیماران دیابتی به جای اتکا به تزریق، انسولین مورد نیاز بدن خود را تولید کنند. گمان می رود این بیماری به علت یک واکنش خودایمنی بروز می کند.

برچسب‌ها: