شناسهٔ خبر: 60361355 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پزشک برجسته آمریکایی:

رسانه‌های اجتماعی به سلامت روان جوانان آسیب می‌زنند

جراح کل آمریکا هشدار داد که رسانه‌های اجتماعی می‌توانند عمیقاً به سلامت روان جوانان، به‌ویژه دختران جوان آسیب بزنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از رویترز، «دکتر ویوک مورتی» خواستار اتخاذ تدابیری از سوی شرکت‌های فناوری برای کودکانی شد که در مراحل حساس رشد مغز هستند.

وی اظهار کرد: با اینکه رسانه‌های اجتماعی مزایایی هم دارند، اما شاخص‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد این رسانه‌ها می‌توانند به سلامت روان کودکان آسیب بزنند.

مورتی با بیان اینکه ما در میانه یک بحران ملی سلامت روان جوانان هستیم، گفت: من نگرانم که رسانه‌های اجتماعی، محرک مهم این بحران باشند از همین رو باید فوراً به این مسئله رسیدگی کنیم.

جراح کل آمریکا افزود: استفاده از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند بر رفتار‌های غذایی و کیفیت خواب تأثیر بگذارد و منجر به مقایسه اجتماعی و اعتماد به نفس پایین به ویژه در بین دختران نوجوان شود.

به گفته مورتی، نوجوانانی که بیش از سه ساعت در روز را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند، دو برابر بیشتر از دیگران با خطر ابتلا به مشکلاتی مانند افسردگی و اضطراب روبرو هستند.

این پزشک و مشاور آمریکایی ادامه داد: شرکت‌های فناوری برای کنترل دسترسی به شبکه‌های اجتماعی، باید محدودیت‌های سنی را رعایت کنند و در خصوص داده‌های مربوط به تأثیر محصولاتشان بر کودکان شفاف باشند.

بر این اساس، الگوریتم‌ها و طراحی پلتفرم باید به دنبال افزایش مزایای رسانه‌های اجتماعی به جای ویژگی‌هایی باشد که کاربران را مجبور به صرف زمان بیشتری برای آن‌ها کند.

«سائول لوین» مدیرعامل انجمن روانپزشکی آمریکا هم گفت: اولین اصل مراقبت‌های بهداشتی این است که آسیبی نرسانیم؛ این همان استانداردی است که ما برای شروع راه‌اندازی پلتفرم شبکه‌های اجتماعی به آن نیاز داریم.

پیشنهادات دکتر مورتی شامل کار‌هایی است که والدین، شرکت‌های فناوری و کودکان و نوجوانان می‌توانند انجام دهند تا از خطرات دوری و تجربه رسانه‌های اجتماعی را مثبت‌تر کنند.

این توصیه‌ها شامل ایجاد یک برنامه رسانه‌ای خانوادگی، تشویق به دوستی‌های حضوری، صحبت با کودکان در مورد نحوه گذراندن وقت خود در فضای آنلاین و تشویق آن‌ها برای کمک‌گرفتن در صورت نیاز است.

نظر شما