شناسهٔ خبر: 60311826 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دویچه وله:

استفاده از فیلتر‌های زیبایی در غرب قانونمند می‌شود

بنگاه خبررسانی بین‌المللی دویچه وله در گزارشی آسیب های استفاده از فیلتر های زیبایی به کاربران فضای مجازی را روایت می کند و می نویسد برخی دولت ها برای جلوگیری از این آسیب ها قوانین و چارچوب هایی تعیین می کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از  دویچه وله، زیباسازی با فیلتر‌های عکس و فیلم ممکن است ظاهری بی عیب و نقص ایجاد کند، اما ایده آل‌های غیرواقعی را ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث مشکلات سلامت روان در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی شود. برخی  دولت‌ها مداخله در این موضوع را آغاز کرده اند.
 
همه آن‌ها را دارند: جوش و منافذ‌های پوست. این به اصطلاح عیب‌ها عادی‌ترین چیز دنیاست. اما نه در شبکه‌های اجتماعی، جایی که به نظر می‌رسد تقریباً  هر چهره مشهور فضای مجازی با مو‌های عالی، پوست صاف و دندان‌های سفید درخشان به کاربران لبخند می‌زند.
 
بازار برنامه‌های فیلتر چهره در حال رونق است و کاری که آن‌ها می‌توانند انجام دهند در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای پیچیده شده است. همه چیز ممکن است، از اصلاحات جزئی مانند پوست صاف و ابرو‌های ضخیم‌تر تا تغییر کامل ساختار صورت افراد.
 
همین چند سال پیش، فقط عکس‌ها می‌توانستند بهبود پیدا کنند. اما اکنون افراد می‌توانند ظاهر خود را در فیلم‌هل به گونه‌ای پیچیده و جامع تغییر دهند که پردازش تصویر به سختی قابل تشخیص است.
دو فیلتر جدید در تیک‌تاک در اوایل ماه مارس سر و صدای زیادی به پا کرد. با کمک هوش مصنوعی، فیلتر "Teenage Look" افراد را جوان‌تر نشان می‌دهد و فیلتر Bold Glamour چهره را مطابق با استاندارد‌های زیبایی ایده‌آل تغییر می‌دهد - به افراد چشم‌های درخشان‌تر، بینی باریک‌تر و پوستی بی‌عیب می‌دهد.
در نسخه‌های قبلی این فیلترها، تغییرات زمانی که حرکت سریع سر و یا تکان دادن دست در مقابل صورت افراد رخ می‌داد، آشکار می‌شد. اما به نظر می‌رسد فیلتر‌های جدید ضد ایراد هستند.
این فیلتر‌ها همچنین یک ایده آل زیبایی یکنواخت را ایجاد می‌کنند. کاتیا گونکل، استاد مطالعات فرهنگی در دانشگاه گوته در فرانکفورت که متخصص فرهنگ دیجیتال و زیبایی شناسی مصرف کننده است، می‌گوید: این جذابیت زیبایی شناختی قطعاً مشکل ساز است، زیرا بسیاری از کلیشه‌ها در فیلتر‌ها متراکم شده اند.
چندین کشور اقدامات قانونی را برای استفاده از فیلتر انجام داده اند. در نروژ، عکس‌هایی که توسط فیلتر‌ها دستکاری شده اند، به محض استفاده از آن‌ها برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی باید برچسب گذاری شوند. یک پیش نویس قانون در فرانسه نیز با هدف وضع مقررات مشابه برای ضبط عکس و فیلم، چهره‌های مشهور فضای مجازی را  با جریمه تا ۳۰۰۰۰۰ یورو (۳۲۵۰۰۰ دلار) یا شش ماه حبس برای تخلف مواجه می‌کند. چنین مقرراتی در حال حاضر نیز در بریتانیا مورد بحث قرار گرفته است.

نظر شما