به گزارش «ایثار خراسان رضوی»، نشست تخصصی در نخستین جشنواره بین المللی «فیلم و فیلم نامه ایثار» صبح امروز شنبه 30 اردیبهشت ماه، با موضوع راهبرد های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در قالب فیلم، سریال، مستند و انیمشین با سخنرانی حسن رحیم پورازغدی در سالن ستاره مجتمع سینمایی پردیس مهر کوهسنگی مشهد، با حضور حجتالاسلام والمسلمین «مهدی حسنزاده نامقی» مدیرکل و مسئول حوزه نمایندگی ولیفقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی، رئیس بسیج هنرمندان استان، مدیران دانشگاههای مشهدمقدس، الهام چرخنده نماینده بازیگر زن سینما، خانوادههای شهدا و ایثارگران، رؤسای مناطق سهگانه مشهدمقدس، کارکنان بنیاد استان و مناطق سهگانه مشهد برگزار شد.
رحیمپور ازغدی در این نشست تخصصی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و بزرگ معلم هنر و رسانه سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی افزود: دنیایی که غرب برای کشورها و تمدنها ساخته رو به افول است و غرب فقط به دنبال اسارت فرهنگی و هویتی کشورها است، امروزه تکنیک سینما برای غرب است و فقط به دنبال خلق صحنههای زیباست و کاری به محتوا ندارد.
وی با اشاره به شرایط ورود فیلمها به اسکار گفت: یکی از این شرایط حمله به اسلام با برچسب تروریسم است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست تخصصی راهبردهای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سینما و تلویزیون اظهار کرد: فیلمسازان کشورهای غربی میگویند توجه رسانه، هنر و سینما به زیباییست و ما به زیبایی اثر کار داریم و به ایدئولوژی آن کاری نداریم. آنها میگویند کار هنرمند عرضه هنر است و هنرمند نباید به حق، باطل، ظلم، عدالت و... کاری داشته باشد چرا که هنر را اساسا مقولهای تکنیکال و تخصصی میدانند و لذا میخواهند در سینما، اخلاق و عدالت را از هنر جدا کنند.
وی ادامه داد: جدا کردن اخلاق از هنر و توجه مطلق به تکنیک، هم غلط است و هم دروغ؛ چنین تفکیکی امکان ندارد و تاکنون اتفاق نیفتاده، زیرا همان افرادی که شعار «علم برای علم» میدادند با علم بمب اتم ساختند.
این منتقد با اشاره به فیلمسازان و شرکتهای غربی اظهار کرد: این افراد میگویند ما با محتوا کاری نداریم اما خودشان آثاری را تولید میکنند که هم ایدئولوژی سیاسی و هم ایدئولوژی اخلاقی دارد. همین افراد در قالب انیمیشن و فیلم، چیزهایی را ترویج میکنند که کاملا ایدئولوژیک است.
رحیمپور ازغدی با تأکید بر اهداف شرکتهای فیلمسازی هالیوودی گفت: همواره در کمپانیهای سرمایهدار و صهیونیست هالیوود، فیلمهایی ساخته میشود که تمام توجهشان به دفاع از حق صهیونیستها برای کشتار و غارت است.
فیلمسازان غربی معتقدند سینما ایدئولوژیک و سیاسی نیست
وی عنوان کرد: میگویند سینما ایدئولوژیک و سیاسی نیست اما خودشان فیلمهایی میسازند که در آن مظلومیت کماندوهای آمریکا در عراق و خدماتشان را نشان میدهند. چقدر فیلم ساختند که بگویند آمریکا از جهان در برابر کمونیسم دفاع کرده است؟ از جنگ جهانی دوم چقدر فیلم ساختند و از قهرمانهایی که عملا وجود نداشتند، گفتند؟
رحیمپور ازغدی با اشاره به شرایط ورود فیلمها به اسکار گفت: یکی از این شرایط این است که قهرمانان آن فیلم همجنسگرا باشند، دیگری دفاع از مظلومیت یهود و ظالم بودن مسلمان است و دیگری حمله به اسلام با برچسبِ تروریسم است.
حتی یک فیلم در هالیوود ساخته نشده است که نقدی به صهیونیسم داشته باشد
این استاد دانشگاه بیان کرد: حتی یک فیلم در هالیوود ساخته نشده که نقدی به اسرائیل و صهیونیسم داشته باشد، حتی پرسیدن سوال نیز در فیلمهایشان ممنوع است اما به خدا، مسیح و مریم میشود بیشمار اهانت کرد.
رحیمپور ازغدی افزود: هنر، سینما و رسانهای که ایدئولوژیک نباشد، بیجهت باشد و اهداف سیاسی نداشته باشد، وجود ندارد. نگویید سینما و هنر به اخلاق کاری ندارد، بگویید به نوع ضد اخلاقیاش کاری ندارد اما به نوع اخلاقیاش کار دارد.
وی خاطرنشان کرد: میگویند هنر، سینما، ورزش و رسانه نباید در خدمت حق باشند اما در خدمت باطل ایراد ندارد، چرا که میخواهند هنرشان در خدمت سیاست و ایدئولوژی خودشان نه در خدمت سیاست و ایدئولوژی دیگران قرار گیرد. آنها ورزش، هنر و سینما را سیاسی کردهاند و خیلیها هم فریبشان را میخورند.
هنر بدون محتوا وجود خارجی ندارد
رحیمپور ازغدی بیان کرد: بهانه دوم فیلمسازان غربی در خصوص اینکه هنر و سینما باید بر اساس صرفا «زیبایی» باشد، این است که میگویند محتوا ربطی به هنر ندارد. اما نکته این است که هر هنری یک ظرف دارد و یک مظروف یعنی فرم و محتوا دارد، هنر بدون محتوا وجود خارجی ندارد، اگر هم باشد به هیچ دردی نمیخورد، فرم و محتوا مکمل یکدیگر هستند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه برخی فکر میکنند تنها زدن حرف خوب کافیست، تصریح کرد: آنها گمان میکنند دیگر لازم نیست خوب حرف بزنیم. جمله زیبای «وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً» از قرآن کریم میگوید حرف بزنید، برای همه مخاطبان حتی مخاطب جهانی و زیبا حرف بزنید. لذا باید زیبا هم سخن بگوییم.
در انتها رحیم پور ازغدی بیان کرد: ما 2 مفهوم را داریم، درست حرف زدن که تکنیک است و ظرف، حرف درست زدن که مظروف است. لذا ظرف مهم است، اما اینکه محتوای این ظرف چیست نیز اهمیت دارد. این فیلمسازان حرف بد را خوب میزنند. در ظرف طلا زباله میریزند یعنی ظرف خوب و مظروف بد دارند.
وی با اشاره به اهمیت محتوا در فیلم تأکید کرد: در خصوص محتوا نیز باید بدانیم، چه باید گفت و چگونه باید گفت. اگر فیلمی پرمخاطب و زیبا بسازیم که محتوای پلید و مأیوسکنندهای داشته باشد، یعنی فرم زیبا و محتوا زشت است که این ارزشی ندارد.
دومین روز از نخستین جشنواره بینالمللی فیلم و فیلمنامه ایثار با نمایش 28 فیلم در بخشهای مختلف و برگزاری نشست تخصصی با موضوع بررسی نقش زنان در عرصه ایثار و شهادت ادامه مییابد.
ضمناً در ادامه نشستهای تخصصی جشنواره دومین نشست این رویداد هنری با حضور انسیه شاه حسینی فیلمساز سینمای مقاومت و دفاع مقدس با موضوع بررسی نقش زنان در عرصه ایثار و شهادت از ساعت 17 عصر روز یکشنبه، 31 اردیبهشت، در سالن ستاره پردیس سینمایی مهر کوهسنگی برگزار میشود.
همچنین 28 فیلم در بخشهای مختلف جشنواره بینالمللی فیلم و فیلمنامه ایثار در دومین روز برگزاری این رخداد هنری روی پرده میرود.
در همین راستا سه فیلم سینمایی «منصور» ساخته سیاوش سرمدی، فیلم سینمایی «تکتیرانداز» ساخته علی غفاری و فیلم سینمایی «اتاقک گلی» ساخته محمد عسگری در بخش مسابقه سینمای ایران روی پرده خواهند رفت.
در ادامه این روز همچنین فیلم سینمایی «نخل خون» ساخته نجدت انظر محصول کشور سوریه در بخش خارج از مسابقه نمایش داده میشود. 2 فیلم بلند داستانی «آخرین عاشقانه» ساخته اعظم جوانمردی و «رگبرگ» ساخته سجاد امیر یزدانی نیز در همین روز روی پرده میرود.
در دومین روز از جشنواره آثاری از کشورهای سوریه، اسپانیا، عراق، هندوستان، فلسطین، یمن، فرانسه، مالزی و ایران در قالب فیلمهای مستند، داستانی، کوتاه، نماهنگ و پویانمایی نیز نمایش داده میشود.
حضور عموم علاقهمندان و به ویژه فیلمسازان جوان و دانشجویان در این نشست آزاد است.
گفتنی است؛ سند هویت انقلابی مردم خراسان رضوی، پرونده 17 هزار و 358 شهید، 51 هزار و 402 جانباز و سه هزار و 396 آزاده است که به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عزت بخشیدند.
انتهای پیام/
مهدی ملاباقری بجستان خبرنگار ایثار رضوی