به گزارش ایلنا از وزارت صمت، «عبدالله توکلی لاهیجانی» مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ضمن بیان مطلب فوق افزود: پس از چهار سال متوالی که تولید در حدود سالیانه ۸۰۰ هزار دستگاه بود، قسمتی از خودروهای تولیدی هم در پارکینگها انباشته میشد و بهصورت ناقص و غیرقابل عرضه به بازار بود، در سال ۱۴۰۱ با رشد ۳۹ درصدی، تولید بالای یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه محقق شد.
وی در ادامه افزود: در سال جاری قصد داریم تا رکورد تولید خودرو در کشور را بشکنیم و به تولید بالای یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه برسیم.
عرضه ۹ محصول جدید به بازار در سال جاری
مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت خاطرنشان کرد: پس از اجرای گام نخست که به تثبیت جریان تولید اختصاص داشت، در گام دوم طرح تحولی تمرکز بر توسعه محصولات بومی باکیفیت بر اساس پلتفرمهای جدید است و قصد داریم که ۹ محصول جدید به بازار عرضه کنیم.
وی یادآور شد: بر این اساس همراه با ازسرگیری واردات و موازی با شفافسازی عرضه در سامانه یکپارچه خودرو، پیشبینی میشود بازار خودروی کشور به سمت رقابتی شدن پیش برود.
توکلی لاهیجانی اضافه کرد: همچنین افزایش عرضه و واقعی شدن قیمتها از طریق افزایش قیمت کارخانه، سبب حذف تقاضای کاذب در بازار خودرو و افزایش عرضه از طریق حذف زیان خودروسازان باشیم.
عدم طراحی و توسعه محصولات بومی، ریشه اصلی ناکارآمدی صنعت خودرو
وی خاطرنشان کرد: در گام دوم که بسیار مهمتر است و هر بار صنعت خودروی کشور در همین گام متوقف مانده است، باید به ریشه اصلی ناکارآمدی در صنعت خودروی کشور پرداخته شود که همانا عدم پرداختن به حلقه طراحی و توسعه محصولات بومی در زنجیره ارزش خودروسازان داخلی است.
مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت در ادامه تاکید کرد: امروز به دلیل عدم دانش بنیان شدن این صنعت، ابتکار عمل در محصول در دست خودروساز داخلی نیست و به واسطه این وابستگی، جریان تولید خودروسازان داخلی مدام با فراز و فرود همراه است.
وی تاکید کرد: گام دوم تلاش برای دانش بنیان شدن این صنعت از طریق توسعه بن سازه (پلتفرمهای) بومی و توسعه محصولات با نشان ملی است؛ گسترش گفتمانی که با برگزاری نمایشگاه تحول صنعت خودرو در شهریور سال ۱۴۰۱ آغاز شد.
توکلی لاهیجانی در این خصوص گفت: این موضوع در سال جاری هم توسط خودروسازان داخلی با قدرت بیشتر دنبال میشود تا با اتکا به همافزایی منابع داخلی و عمق ساخت داخل بالا، ارزش افزوده، ثروت و اشتغال بیشتری از طریق این صنعت حیاتی در کشور ایجاد شود تا آنگاه در گام سوم بتوان با خلق مزیتهای راهبردی داخلی به رقابت با خودروسازان جهانی و گسترش بازارهای صادراتی دل بست.
∎