شناسهٔ خبر: 59431663 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت جهاد کشاورزی | لینک خبر

صادرات خرما سالانه 400 میلیون دلار برای کشور ارزآوری دارد

صاحب‌خبر -

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از ارزآوری 400 میلیون دلاری صادرات خرما در سال برای کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان، محمدمهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی که در معیت وزیر جهاد کشاورزی به سیستان و بلوچستان سفر کرده است، در حاشیه آغاز کشت 2300 هکتاری نخلستان خرمای تجاری و صادراتی در شهرستان مرزی میرجاوه سیستان و بلوچستان اظهار داشت: ایران با دارا بودن 260 هزار هکتار نخلستان و تولید یک میلیون و 400 هزار تن خرما، سومین تولید کننده این محصول در جهان به شمار می‌رود.

وی با بیان این که صادرات خرما سالانه 400 میلیون دلار برای کشور ارزآوری دارد، تصریح کرد: به دلیل کیفیت بالا سالانه بخش قابل توجهی از خرمای تولیدی کشور صادر می‌شود که از این حیث ظرفیت بسیار مناسبی برای ارزآوری کشور فراهم شده است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: استان سیستان و بلوچستان بعد از استان کرمان، رتبه دوم کشور در سطح و تولید خرمای کشور را داراست که با توجه به شرایط اقلیمی مناسب این استان، یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در این منطقه، توسعه کشت خرما به ویژه از نوع مرغوب و صادراتی آن است.

برومندی با اشاره به اهمیت توسعه باغات موز در سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به این که همه ساله حدود 600 هزار تن موز وارد کشور می‌شود که این امر حدود 500 میلیون دلار خروج ارز را به همراه دارد، توسعه باغات این محصول در سطح 10 هزار هکتار از مزارع استان سیستان و بلوچستان در اولویت این وزارتخانه است تا در آینده‌ای نزدیک در تولید این محصول نیز به خودکفایی برسیم و پاسخگوی نیاز کشور باشیم.

وی در عین حال افزود: وزارت جهاد کشاورزی در تعامل با سایر کشورها درصدد است با وارد کردن نهال ارقام تجاری، توسعه باغات سایر میوه‌های گرمسیری نظیر انبه را در سیستان و بلوچستان گسترش دهد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، همچنین تکمیل زنجیره از تولید تا بازاررسانی را از دیگر اولویت‌های این وزارت برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های مهم این وزارتخانه با تشکیل قرارگاه امنیت غذایی، تکمیل زنجیره از تولید تا بازاررسانی به‌ منظور کاهش هزینه‌های تمام شده و کمک به تولید محصولات کشاورزی باکیفیت است.