شناسهٔ خبر: 58694239 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مقام سوری در مصاحبه با المیادین:

لغو موقت تحریم‌های آمریکا علیه سوریه تبلیغاتی است

مدیر موسسه دیپلماتیک وزارت خارجه سوریه گفت تصمیم واشنگتن مبنی بر لغو برخی تحریم‌های تحمیلی علیه سوریه برای بهره برداری رسانه‌ای و تبلیغاتی به سود آمریکا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین؛ عماد مصطفی مدیر موسسه دیپلماتیک وزارت امور خارجه سوریه تاکید کرد: تصمیم وزارت خزانه داری آمریکا مبنی بر لغو برخی تحریم‌های تحمیلی علیه سوریه بیشتر از آنکه با هدف کمک به مردم سوریه باشد، برای بهره برداری رسانه‌ای و تبلیغاتی به سود آمریکا است.

<div id="video-display-embed-code_9222595"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3750247/9222595?width=600&height=350"></script></div>

عماد مصطفی در مصاحبه با المیادین گفت: تجربه نشان داده است که موضوع مربوط به کمک‌های بشردوستانه و کمک به مردم سوریه در آخرین اولویت آمریکایی‌ها قرار دارد. آمریکا و اروپا همه چیز را سیاسی می‌کنند. شما ملاحظه کردید از زمانی که این زلزله ویرانگر در سوریه رخ داد کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و آمریکا برای بهره وری سیاسی از آن تلاش کردند. در زمانی که ادعا می‌کنند به مردم سوریه کمک خواهند کرد، تقریبا هیچ گام و اقدام عملی رخ نداده است. من معتقدم که عملیات تعلیق اجرای تحریم‌های سوریه، نتیجه فشار داخلی و فشار افکار عمومی در داخل آمریکاست بیشتر از آنچه که یک تمایل واقعی و جدی برای دولتمردان این کشور باشد.

این که آمریکا برای لغو تحریم‌ها یک بازه و مدت زمانی معینی را مشخص می‌کند خود نشان می‌دهد که این تصمیم آمریکا یک اقدام تشریفاتی و فرمالیته است و واقعی نیست. مدت تعیین شده (شش ماهه) بسیار کوتاه است. استثناء قائل شدن وزارت خزانه داری آمریکا در موضوع تحریم‌ها علیه سوریه، تا حد کمی کمک حال مردم زلزله زده سوریه می‌شود، اما مشکل موجود را به طور کامل حل و فصل نمی‌کند. بخشی از قانون سزار تعلیق می‌شود همان بخشی که مربوط به کمک‌های بشردوستانه و امدادرسانی انسانی می‌شود.

من معتقدم که سازمان ملل متحد و نهاد‌های مرتبط زیرمجموعه آن در قبال بحران سوریه هیچ کوتاهی نکرده اند و ما نیز با آن‌ها تعامل و همکاری بسیار خوبی داشته ایم. توافق‌های زیادی داشته ایم که در مسیر اقدامات و برنامه‌های آنان از جمله ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه برای مردم زلزله زده سوریه تسهیل می‌کند. آن‌ها قصوری و کوتاهی نداشته اند. بالطبع محدودیت‌هایی دارند. هم ضعف قدرت مالی دارند و هم این که باید تابع کشور‌های کمک کننده و محکوم به برنامه‌های سیاسی کشور‌های کمک کننده باشند.

مردم سوریه در مقابل قانون سزار ابستادگی خواهند کرد. همین تحریم‌های آمریکا و متحدانش است که زندگی مردم سوریه را حتی قبل از وقوع زلزله در برزخ و سختی شدیدی قرار داده بود. آنچه که اتحادیه اروپا به سوریه می‌دهد فقط به مثابه حفظ آبرو است و کمک واقعی نیست. ملت سوریه نیازمند کمک‌های بشردوستانه است. ملت سوریه بحران زده و زلزله زده است. چالش‌ها و مشکلات بسیار بزرگ و هولناک است؛ بنابراین ما از هرگونه کمکی برای مردم سوریه استقبال می‌کنیم.

متاسفانه رسانه‌های غربی در حال احیای کلاه سفید‌ها هستند و تمرکزشان تنها بر مناطق تحت سیطره تروریست‌ها در سوریه است. نمایندگی‌ها و سفارتخانه‌های سوریه در خارج در آماده باش کامل قرار دارند و در حال رایزنی با اکثر طرف‌هایی هستند که می‌خواهند به سوریه کمک‌های بشردوستانه ارسال کنند. اکثر کشور‌های عربی به ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه به سوریه مبادرت ورزیدند. تنها دو سه کشور عربی از این قاعده مستثنی هستند.

 

نظر شما