شناسهٔ خبر: 58634284 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور :

۹۷ درصد منابع بودجه عمومي امسال دولت محقق شده است

رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور گفت: عملكرد ۱۰ ماهه قانون بودجه امسال و پيش بيني منابع و مصارف آن تا پايان سال حاكي از آن است كه منابع عمومي بودجه حدود ۹۵.۵ درصد نسبت به مصوبه مجلس و ۹۷ درصد نسبت به لايحه دولت محقق شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رساني دولت به نقل از روابط عمومي و امور بين الملل سامان برنامه و بودجه، سيد مسعود ميركاظمي در نشست علني روز سه شنبه مجلس شوراي اسلامي و در جريان بررسي عملكرد منابع و مصارف هدفمندسازي يارانه ها با محوريت تبصره(۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ كل كشور گفت: در بودجه گاهي برداشت هاي دقيقي نمي شود؛ زماني كه مي گويم در بودجه عمومي كمترين كسري را داريم و در تبصره ۱۴ كسري داريم برخي از رسانه ها اشتباه مي كنند و مي گويند در جاي مي گويد كسري داريم و در جاي ديگر مي گوييد كسري نداريد.
رييس سازمان برنامه و بودجه افزود: ما بايد در لايحه بودجه منابع را واقعي ببينيم مصارف كه به طور طبيعي اتفاق مي‌افتد، اما اگر منابع واقعي ديده شود و كمترين مغايرت بين منابع و مصارف در بودجه وجود داشته باشد دولت نيز كمترين دست‌اندازي را به ساير منابع از جمله بانك مركزي و صندوق توسعه ملي خواهد داشت.
مير كاظمي اضافه كرد: در بودجه سال جاري يكهزار و ۳۹۴ هزار ميليارد تومان منابع عمومي ديده شده بود كه در ۱۰ ماهه امسال يكهزار و ۱۶۹ ميليارد تومان آن تحقق يافته و پيش بيني مي‌شود تا پايان امسال اين رقم به يكهزار و ۳۳۲ ميليارد تومان برسد كه در اين صورت ميزان تحقق منابع بودجه عمومي به ۹۵.۵ درصد برسد.
رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور تصريح كرد: اگر مجلس شوراي اسلامي و دولت منابع و مصارف را واقعي ببينند و كمترين مغايرت بين منابع و مصارف باشد، در نهايت هزينه كمتري به مردم تحميل مي‌شود.
ميركاظمي با اشاره به اجراي طرح رتبه بندي معلمان گفت: امسال اقداماتي از جمله رتبه‌بندي معلمان، پرداخت پاداش بازنشستگان و ترميم حقوق‌ها و پرداخت حقوق پرستاران انجام شد و دولت در اين زمينه از تنخواه بانك مركزي براي اين موارد و مصارف كشور استفاده نكرد.
وي اضافه كرد: براساس تبصره ۱۴ قانون بودجه، در ۱۰ ماهه امسال بايد ۵۳۳ هزار ميليارد تومان درآمد از محل اين تبصره وصول مي‌شد، اما در عمل ۳۷۷ هزار ميليارد تومان به دست آمد كه با لايحه دولت ۹۶ درصد و با قانون بودجه ۷۱ درصد تطابق داشته است.
معاون رئيس جمهور افزود: فروش داخلي فرآورده‌هاي نفتي و گاز افزايش داشته و از سوي ديگر مصرف داخلي نيز افزايش پيدا كرده و به دنبال آن صادرات كاهش يافته كه اين يك نقطه ضعف است؛ منابع حاصل از فروش داخلي گاز ۸۵ درصد تحقق پيدا كرده منابع حاصل از صادرات اتان، ال پي جي و گوگرد ۷۰ درصد تحقق پيدا كرده كه بخشي از آن معوقات و مطالبات پتروشيمي‌ها است.
ميركاظمي با يادآوري اينكه درآمدهاي پيش بيني شده در تبصره ۱۴ قانون بودجه در ۱۰ ماهه امسال در عمل ۳۷۱ هزار ميليارد تومان بوده است، ادامه داد: اين معناست كه درآمدهاي پيش‌بيني شده در اين تبصره ۷۰ درصد عملكرد داشته و ۳۰ درصد از آن تحقق پيدا نكرده است.
وي اضافه كرد: پيش‌بيني ما اين است كه درآمدها از اين تبصره تا پايان سال به ۵۱۳ هزار ميليارد تومان برسد كه حدود ۸۱ درصد تحقق را نشان مي‌دهد.
وي درباره درآمدهاي تحقق نيافته اين تبصره نيز با بيان اينكه اين رقم ۲۵۵.۶ هزار ميليارد تومان برآورد مي شود، افزود: ۱۱۸ هزار ميليارد تومان آن به صادرات و ۱۲۲ هزار ميليارد تومان آن به حوزه گاز و ساير موارد باز مي‌گردد.
رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور با يادآوري اين نكته كه در بودجه امسال ۱۳۶ هزار ميليارد تومان بيشتر از آنچه كه در بودجه پيش بيني شد يارانه دريافت كرديم، علت آن را افزايش قيمت‌هاي جهاني بعد از تصويب بودجه دانست و گفت: افزايش قيمت خريد تضميني گندم، كنترل قيمت دارو و افزايش قيمت روغن نيز از ديگر دلايلي بود كه سبب شد ۲۳۳ هزار ميليارد تومان مصارف اين تبصره افزايش پيدا كند.
ميركاظمي افزود: براساس بند ۴ تبصره ۱۴ قانون بودجه امسال تا زماني كه منابع پيش‌بيني شده براي پرداخت يارانه نقدي، يارانه دارو، يارانه نان و يارانه كميته امداد و بهزيستي و بيمه سلامت ۱۰۰ درصد تحقق پيدا نكند، دولت اين حق را ندارد به ساير رديف‌هاي تبصره ۱۴ منابعي را پرداخت كند؛ ما نيز همين كار را نيز انجام داديم و به همين دليل است كه پرداخت‌ها در برخي حوزه‌هاي فرهنگي و اجتماعي و اشتغال به تعويق افتاده و نمايندگان مي‌پرسند كه چرا تخصيص پيدا نكرده است.
وي تصريح كرد: درخواست كرده ايم كه ۶۰ هزار ميليارد تومان از بخش‌هاي ديگر بودجه به تبصره ۱۴ منتقل شود تا بتوانيم در دو ماهه پاياني سال بخشي از تعهدات عقب افتاده را محقق كنيم. خوشبختانه تا به امروز نيز بدون هيچ‌ تاخيري يارانه‌ها پرداخت شده است و دولت در اين زمينه مشكلي ندارد.

نظر شما