شناسهٔ خبر: 58627131 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

گرانی خودسرانه‌ای که ایرلاین‌ها را به دردسر انداخت/راهکار نجات صنعت هواپیمایی چیست؟

بنابر مصوبه شورای عالی هواپیمایی، قرار بر افزایش قیمت بلیت هواپیما تا ۳۰ درصد بود اما پس از افزایش قیمت خودسرانه، با شرکت‌ها متخلف برخورد شد و اینطور به نظر می‌رسد که در حال حاضر افزایش قیمت مدنظر نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، افزایش قیمت بلیت هواپیما در طول چند هفته گذشته از موضوعات بحث‌برانگیزی بوده که موجب واکنش بسیاری از سوی مسئولان شد. همه چیز از آنجایی آغاز شده که چند شرکت هواپیمایی بدون ابلاغ مصوبه افزایش قیمت، اقدام به گران کردن بلیت هواپیما کردند. در واکنش به این اقدام غیرقانونی، سازمان حمایت نیز شرکت‌های متخلف را جریمه کرد.

به دنبال اقدام سازمان حمایت، سازمان هواپیمایی نیز اعلام کرد که افزایش قیمت بلیت هواپیما، اقدامی غیرقانونی است و با شرکت‌های متخلف برخورد خواهد شد. موضوع افزایش قیمت بلیت در شورای عالی هواپیمایی بررسی و تصمیم‌گیری خواهد شد و به همین علت مقرر شد تا شرکت‌های هواپیمایی اقدام به گران کردن بلیت کنند.

آنطور که از اظهارات فعالان این صنعت مشخص است، افزایش ۳۰ درصدی بلیت هواپیما در بهار سال جاری در شورای عالی هواپیمایی و ستاد تنظیم بازار به تصویب رسید اما سازمان هواپیمایی از ابلاغ آن خودداری کرده است و شرکت‌های هواپیمایی برای جبران هزینه‌ها و زیان خود در این مدت، ناچار به افزایش قیمت هستند که این افزایش قیمت غیرقانونی موجب جریمه ۱۱۹ میلیارد تومانی شرکت‌های هواپیمایی شد.

تغییر قیمت مشمول طی کردن فرایندی قانونی است تا به مصوبه تبدیل شود

در این خصوص محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره سرنوشت نرخ‌گذاری بلیت هواپیما اظهار کرد: برخی شرکت‌های هواپیمایی متخلف به مقام قضائی معرفی و برخی نرم‌افزارهای موبایلی که تخلف کرده‌اند نیز از طریق دادگاه رسانه رسیدگی خواهد شد. تغییر قیمت مشمول طی کردن فرایندی قانونی است تا به مصوبه تبدیل شود. البته درخواست ایرلاین‌ها برای افزایش نرخ‌ها در شورای عالی هواپیمایی بررسی شد، اما ابلاغ نشده است.

وی افزود: پس از ابلاغ رئیس‌جمهور، شورای عالی هواپیمایی از تعیین قیمت بلیت هواپیما منع شد و بر اساس دستورکار کنونی ستاد تنظیم بازار مسئول قیمت‌گذاری بلیت هواپیماست.

در خصوص افزایش هزینه ایرلاین‌ها نیز، مقصود اسعدی سامانی اظهار کرد: در بهار امسال افزایش ۳۰ درصدی بلیت هواپیما در شورای‌عالی هواپیمایی و پس از آن در ستاد تنظیم بازار تصویب شد، اما اجرای آن از طریق سازمان هواپیمایی ابلاغ نشد. شرکت‌های هواپیمایی برای آنکه بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و هزینه‌های خود را تأمین کنند، مجبور به اِعمال افزایش قیمت ۳۰ درصدی به‌صورت میانگین شدند.

وی در خصوص هزینه شرکت‌های هواپیمایی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری حقوق و دستمزد ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است، تعرفه‌های گمرکی نیز از چهار هزار و ۲۰۰ تومان به ۲۸ هزار تومان تغییر پیدا کرده که این عوامل در مجموع هزینه‌های فعالان صنعت هواپیمایی را افزایش می‌دهد، اما با وجود این شرایط، از دی‌ماه سال گذشته تا کنون افزایش قیمت نداشتیم.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تصریح کرد: علاوه بر هزینه‌هایی مانند دستمزد و تعرفه‌های گمرکی، قیمت هر لاستیک هواپیما با افزایش بیش از صددرصدی از ۱,۲۰۰ دلار به بالای دو هزار و ۷۰۰ دلار رسیده است. ما بهار امسال از شورای‌عالی هواپیمایی مصوبه افزایش ۳۰ درصدی نرخ را گرفتیم و تا دو هفته پیش نجابت به خرج دادیم و منتظر ابلاغ بودیم.

وی افزود: هر ساعت صندلی پرواز ۴۰ دلار برای ایرلاین هزینه دارد؛ اما میانگین افزایش ۳۰ درصدی قیمت‌ها، باز هم کفاف هزینه دلاری هر صندلی پرواز را نمی‌دهد.

در خصوص افزایش قیمت بلیت هواپیما، اختلاف در برداشت از قانون وجود دارد

همچنین رضا صدیق‌نیا، رئیس گروه دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری، درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما با بیان اینکه «بدون اطلاع سازمان اتفاقی در صنعت هوانوردی نمی‌افتد»، اظهار کرد: در رابطه با افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما، اختلاف در برداشت از قانون وجود دارد.

وی ادامه داد: بر اساس قانون (برنامه پنجم توسعه) آزادسازی قیمت بلیت هواپیما را داشتیم و ۲۱ تیرماه امسال جلسه شورای هواپیمایی که یکی از وظایف آن نرخ‌گذاری است، برگزار شد. در این جلسه، با حضور وزیر وقت راه و شهرسازی با کلیات موضوع افزایش قیمت بلیت موافقت شد. در جلسه کارشناسی سوم مرداد امسال نیز، با افزایش ۳۰ درصدی نرخ‌ها موافقت شد.

رئیس گروه دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: در ادامه، افزایش قیمت بلیت در سازمان حمایت بررسی و درنهایت با کار کارشناسی انجام‌شده با افزایش ۲۸ درصدی قیمت بلیت هواپیما موافقت شد.

صدیق‌نیا با بیان اینکه در قانونی بودن یا نبودن این افزایش قیمت اختلاف وجود دارد، اضافه کرد: در خصوص بند قانون برنامه پنجم توسعه درباره قیمت بلیت هواپیما از معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی استفساریه گرفتیم که این معاونت اعلام کرد وظیفه دولت است در راستای واقعی‌سازی قیمت بلیت حرکت کند.

ایرلاین‌ها سال گذشته داوطلبانه قیمت بلیت را کاهش دادند

اما دلیل دیگر این گرانی آن بود که سال گذشته، شرکت‌های هواپیمایی داوطلبانه اقدام به کاهش ۱۵ درصدی قیمت بلیت هواپیما کردند و در برابر این اقدام قرار شد دولت نیز برای کمک به شرکت‌های هواپیمایی اقدامات مناسبی انجام دهد تا هزینه‌های آن‌ها جبران شود اما به گفته فعالان این صنعت، هیچ گشایشی در وام‌های بانکی، ارز نیمایی، ریالی شدن عوارض فرودگاهی و تخفیف در هزینه‌های فرودگاهی اتفاق نیفتاده است.

بنابراین در این شرایط با نارضایتی ایرلاین‌هایی روبه‌رو هستیم که اصرار دارند به دلیل افزایش هزینه‌هایشان ازجمله تورم و افزایش نرخ ارز در یک سال گذشته، چاره‌ای جز افزایش قیمت بلیت هواپیما ندارند، از طرفی هم سازمان هواپیمایی کشوری باوجود موافقت با افزایش نرخ بلیت، این اقدام را منوط به ابلاغ ستاد تنظیم بازار می‌داند.

در این حال عده‌ای از نمایندگان مجلس، کارشناسان حوزه گردشگری و درنهایت مردم نسبت به گرانی بلیت ناراضی و مخالف هستند.

واکنش کارشناسان صنعت گردشگری نسبت به گرانی بلیت

اما آنچه خبرها و گزارشات مشخص می‌کند حاکی از نارضایتی تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی نسبت به عدم افزایش قیمت است و به بهانه کمبود نقدینگی در حال زمین‌گیر کردن هواپیماهای خود برای اعمال سریع‌تر افزایش قیمت هستند.

اکنون نکته قابل تأملی که در این شرایط وجود دارد آنکه افزایش ۳۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما هم‌زمان با اجرای طرح تحریک تقاضا برای سفر، خود عاملی برای کاهش سفرهای هوایی هم می‌شود که این مسئله موجب ایجاد اعتراض از سوی فعالان و کارشناسان صنعت گردشگری شده است.

به‌طوری‌که در واکنش به چنین موردی مصطفی فاطمی، مدیرکل گردشگری داخلی می‌گوید: این تصمیم بدون دریافت نظر وزارت گردشگری و بدون توجه به شرایط سفر در کشور، گرفته شده است.

وی در اعتراض به این‌که افزایش ۳۰ درصد قیمت بلیت هواپیما با طرح این پرسش که چرا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی عضو شورای عالی هواپیمایی کشور نیست؟ اظهار می‌کند: در شورای عالی هواپیمایی کشوری، وزارت اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت امور خارجه عضو هستند، اما وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که متولی اصلی سفر و گردشگری در کل کشور است، عضو این شورا نیست! عضویت نداشتن ما باعث شده بدون دریافت نظرات این وزارتخانه و بدون توجه به نیاز سفر در کشور، چنین سیاست‌هایی اعمال شود.

به گفته مدیرکل گردشگری داخلی، سیاست‌گذاری گردشگری بدون در نظر گرفتن شاخص و شرایط حمل‌ونقل به‌خصوص هواپیما، امکان‌پذیر نیست و قابلیت اجرا هم ندارد. زیرا افزایش ناگهانی ۳۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما، هم‌زمان با اجرای طرح تحریک تقاضا، نه‌تنها اجرای این طرح و مدیریت سفر را مختل می‌کند که تقاضای سفر را هم کاهش می‌دهد.

فاطمی یادآور شد: تطابق صندلی و تخت جزو پنج راهبرد اصلی توسعه گردشگری در دنیا است، ولی ما نمی‌توانیم چنین راهبردی را در کشورمان اعمال کنیم، چون در اجرا با مشکل مواجه می‌شویم.

نباید هر دستگاهی راهی جداگانه در پیش گیرد

حمید امینی‌خواه، کارشناس و فعال گردشگری نیز در رابطه با تأثیر چنین اقدامی از سوی شرکت‌های هواپیمایی بر صنعت گردشگری به خبرنگار ایمنا می‌گوید: صنعت گردشگری درچند سال گذشته به دلیل موانعی چون مشکلات اقتصادی و شیوع کرونا دچار، بی‌رمقی شدیدی شده است.

وی تصریح می‌کند: در این شرایط، به جز آنکه در زمینه ورود گردشگران خارجی با رکود کاملی روبه‌رو بوده‌ایم گردشگران داخلی هم چندان رغبت به سفر به ویژه هوایی از خود نشان نداده‌اند.

این کارشناس و فعال گردشگری می‌افزاید: بااین‌حال همیشه در هفته‌های پایانی سال، امیدواری کوچکی برای رونق ورود گردشگران به شهرها و استان‌های مختلف شکل می‌گیرد به ویژه که امسال کرونا هم تا میزان زیادی فروکش کرده است.

قیمت بلیت هواپیما در سفرهای نوروزی تأثیرگذار است

امینی‌خواه خاطرنشان می‌کند: علی رغم آنکه همچنان شرایط اقتصادی نامطلوب و قدرت خرید مردم پایین است ولی معمولاً خانواده‌ها سفرهایی را در ایام نوروز انجام می‌دهند که به نظر می‌رسد گران شدن بلیت پروازها، مانع بخشی از این جابه‌جایی‌ها شود.

به گفته وی، برای رونق صنعت گردشگری همه عوامل و دستگاه‌ها باید بستر مناسب را فراهم کنند از سازمان میراث، تا هتلداران، رستوران داران، حمل و نقل زمینی و هوایی هرکدام سهمی جداگانه در این شرایط ایفا می‌کنند. قطعاً زمانی که یکی از این عوامل، حذف شود یا راهی جداگانه را انتخاب کند تأثیری کلی به‌جا می‌گذارد.

این کارشناس و فعال گردشگری یادآور می‌شود: هرچند نمی‌توان تأثیر افزایش هزینه‌های مختلف بر اعمال افزایش نرخ بلیت هواپیما را نادیده گرفت اما این موضوع هم قابل‌توجه است که چنین تصمیماتی تا چه میزان می‌تواند صنعت تأثیرگذاری چون گردشگری را تحت‌الشعاع خود قرار دهد به‌خصوص اکنون که عده‌ای از شرکت‌ها بلاتکلیف شده و منتظر تصمیم گیری ستاد تنظیم بازار هستند.

امینی‌خواه تأکید می‌کند: بنابراین ضرورت دارد قبل از اعمال چنین تصمیماتی تمام جوانب کار اندیشیده شود و پس ازآن اقدام گردد تا با چالش‌ها و مشکلات دیگری همراه نباشد.

نظر شما