شناسهٔ خبر: 58624639 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

دو کشور ترکیه و سوریه با تبعات و پس‌لرزه‌های یک زلزله پرتلفات و مهیب دست به گریبانند

زلزله‌ای با سیل غم

بامداد دوشنبه زمین‌لرزه بزرگی مناطق جنوبی ترکیه و شمال سوریه را به شدت لرزاند. خبرگزاری فرانسه به نقل از مؤسسه لرزه‌نگاری آمریکا شدت این زمین لرزه را ۷/۹ ریشتر و مرکز آ ن را در جنوب ترکیه اعلام کرده، مدیریت مرکز حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) اما تایید کرد که زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷/۴ ریشتر مناطق جنوبی ترکیه را لرزاند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری مهر، بامداد دوشنبه زمین‌لرزه بزرگی مناطق جنوبی ترکیه و شمال سوریه را به شدت لرزاند. خبرگزاری فرانسه به نقل از مؤسسه لرزه‌نگاری آمریکا شدت این زمین لرزه را ۷/۹ ریشتر و مرکز آ ن را در جنوب ترکیه اعلام کرده، مدیریت مرکز حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) اما تایید کرد که زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷/۴ ریشتر مناطق جنوبی ترکیه را لرزاند. اما با گذشت چند ساعت مدیریت مرکز حوادث اضطراری ترکیه (آفاد) در بیانیه‌ای دیگر اعلام کرد که زمین لرزه بامداد امروز به بزرگی ۷/۷ ریشتر بوده است. هم‌زمان خبرنگار المیادین هم اعلام کرد که ساکنان استان‌های لاذقیه، حلب و حمص، تا دمشق در سوریه شدت این زمین لرزه بزرگ را احساس کردند. گفته شده در ساعات بامدادی، تعداد زیادی از ساکنان دمشق و استان‌های لاذقیه، حلب و حمص از ترس ترک خوردگی یا ریزش به خیابان‌ها ریختند.
 بیش از هزار نفر جان باختند
مقامات ترکیه در ساعات اولیه اعلام کردند بر اثر زلزله امروز در ۷ استان این کشور دست‌کم ۷۶ نفر جان باخته و ۴۴۰ نفر زخمی شدند، اما رسانه‌های ترکیه آمارهای غیررسمی را ۸۶ نفر اعلام کردند. فواد اوکتای، معاون رئیس‌جمهور ترکیه اما در تازه‌ترین آمار اعلام کرد شمار قربانی‌های زلزله امروز به ۲۸۴ جان باخته و ۲۳۲۳ مصدوم افزایش یافته است؛ همچنین ۱۷۱۰ ساختمان نیز در مناطق مختلف زلزله‌زده تخریب شدند.
 اردوغان: امیدواریم زلزله را با کمترین تلفات پشت سربگذاریم
در پی وقوع زلزله بامداد دیروز در استان‌های جنوبی ترکیه و مناطق شمالی سوریه، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد هنوز نمی‌توان برآورد روشنی از حجم خسارات مادی و انسانی زمین‌لرزه ارائه کرد. به گفته اردوغان همه یگان‌ها و مؤسسات و نهادها تحت فرماندهی اداره حوادث و فوریت‌ها به حال آماده‌باش کامل سطح ۴ درآمده‌اند که این حالت، شامل درخواست برای ارسال کمک‌های بین‌المللی نیز می‌شود. وزارتخانه‌های بهداشت و کشور و نیز اداره حوادث و فوریت‌ها و ادارات همه استان‌ها و تمامی دیگرمؤسسات باید به‌سرعت، کار امدادرسانی را ادامه دهند. رئیس‌جمهور ابراز امیدواری کرد که شمار جان‌باختگان این حادثه مهیب کم باشد و دراین‌باره گفت: امیدوارم فاجعه زلزله را با کمترین جان‌باخته پشت سر بگذاریم.
منابع محلی تصاویری از زلزله شدید ۷/۴ ریشتری در شهرهای قهرمان ماراش، دیاربکر، غازی انتپ و مالاتیا را منتشر کرده اند که از حجم گسترده ویرانی‌ها در این مناطق حکایت دارد.
شدت این زلزله به حدی بوده که در برخی شهرهای شمال سوریه نیز ویرانی بر جای گذاشته است و منابع ترکیه‌ای از آسیب شدید به زیر ساخت‌های این کشور در پی این زلزله خبر داده اند. کارل لانگ استاد دانشگاه جورجیا و زلزله شناس برجسته در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان گفت: این بزرگترین زلزله‌ای است که ترکیه در این سال‌ها تجربه کرده است. آنچه غیرعادی است این است که نه تنها یک زلزله بسیار بزرگ است، بلکه به سطح زمین نیز نزدیک است. و این زلزله‌های کم عمق در نزدیکی سطح بسیار خطرناک است.
 دستور بشار اسد برای انجام ۷ اقدام فوری
«بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در نشست هیئت وزیران این کشور که به طور فوق العاده با دستور کار زلزله شدید بامداد دیروز برگزار شد، دستور انجام هفت اقدام فوری را صادر کرد. مهمترین این دستورات، تعیین یک راهکار معین جهت انجام تحرکات فوری در سطح ملی برای مواجهه با پیامدهای ناشی از این زلزله شدید است. در زلزله شدید۷/۴ریشتری بامداد امروز در مناطق شمالی سوریه، ویرانی های شدیدی رخ داده و صدها نفر قربانی این بلای طبیعی شده اند. براساس بیانیه هلال احمر سوریه در این رخداد تاکنون ۳۵۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.
 تماس تلفنی امیر قطر با اردوغان
امیر قطر در تماس تلفنی با رئیس جمهوری ترکیه حادثه زمین لرزه در این کشور را که به کشته و زخمی شدن صدها تن منجر شد، تسلیت گفت.
تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر روز دوشنبه در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به وی و مردم ترکیه زلزله ویرانگر صبح دیروز را تسلیت گفت و از خداوند برای قربانیان این حادثه طلب رحمت و برای بازماندگان صبر مسئلت کرد. وی در این تماس حمایت کشور خود از ترکیه را اعلام کرد و برای مجروحان این حادثه آرزوی شفای عاجل کرد.
 پیام تسلیت سلطان عمان
هیثم بن طارق، سلطان عمان، در پیام های جداگانه ای، حادثه زلزله در ترکیه و سوریه را به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه تسلیت گفت.
 واکنش دبیر کل اتحادیه عرب
دبیرکل اتحادیه عرب با انتشار توئیتی جان باختن صدها قربانی در زمین‌لرزه ویرانگر در سوریه را تسلیت گفت. احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، با انتشار توییتی نوشت: جان باختن قربانیان زلزله ویران‌نگر را به ملت سوریه تسلیت می‌گویم. او از جامعه جهانی خواست که کمک‌های لازم را برای امدادرسانی به آسیب‌دیدگان این فاجعه انسانی انجام دهند.

برچسب‌ها:

نظر شما