شناسهٔ خبر: 58604412 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

وقوع زمین لرزه ۷/۸ ریشتری در ترکیه

وزارت کشور ترکیه اعلام کرد‏، شش پس لرزه به قدرت شش ریشتر در پی وقوع زمین لرزه اصلی ۷/۸ ریشتری در عمق ۷ کیلومتری در جنوب ترکیه ثبت شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما؛ شبکه تلویزیونی الجزیره قطر به نقل از وزارت کشور ترکیه گزارش داد‏، شش پس لرزه به قدرت شش ریشتر در پی وقوع زمین لرزه اصلی ۷.۸ ریشتری و در عمق ۷ کیلومتری در جنوب ترکیه ثبت شده است.
زمین لرزه هفت و هشت دهم ریشتری ساعت چهار و هفده دقیقه بامداد امروز به وقت محلی روی داد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9195924"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3743568/9195924?width=600&height=350"></script></div>

 

۱۹:۴۵ آتش سوزی در بندر "اسکندرون" ترکیه
شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر با پخش تصاویری از وقوع آتش سوزی و برخاستن ستون دود به آسمان بندر "اسکندرون" در استان هاتای ترکیه در پی وقوع زلزله خبر داد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9200695"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3743568/9200695?width=600&height=350"></script></div>

 

۱۹:۲۰ افزایش قربانيان زلزله‌های ترکیه به۱۱۲۷۴ نفر
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا، فوآد اوکتای معاون رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد در این دو زلزله که به قدرت ۷/۷ و ۷/۶ ریشتر در ساعات ۰۴:۲۷ و ۱۳:۲۴ به وقت محلی روز دوشنبه (۱۷ بهمن) به کانون استان قهرمان ماراش رخ داد، در ده استان ۱۵۴۱کشته و ۹۷۳۳زخمی برجای گذاشت.
به گفته اوکتای در این دو زلزله ۳۴۷۱ ساختمان تخریب شده اند.
معاون رئیس جمهور ترکیه گفت تا کنون ۱۴۵ پس لرزه رخ داده که سه موردشان بالای ۶ ریشتر بوده است.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با اشاره به شدت زمین لرزه و وسعت مناطق آسیب دیده نسبت به افزایش آمارتلفات ابراز نگرانی کرده است.
به گفته اردوغان ۴۵ کشور برای مشارکت در عملیات امداد و نجات زلزله زدگان اعلام آمادگی کرده اند.
مدارس ۸۱ استان و دانشگاه‌های استان‌های زلزله زده بمدت یک هفته تعطیل و تمامی فعالیت‌ها و مناسبات ورزشی تا اطلاعیه بعدی در سطح ترکیه متوقف شده است.
گاز و برق چند استان زلزله زده بدلیل آسیب دیدن خطوط انتقال و آتش سوزی قطع شده است.
بندر اسکندرون در استان هاتای دچار آتش سوزی شده است.
عملیات امدادو نجات توسط پانزده هزار نیرو در مناطق زلزله زده در شرایط سخت زمستانی همچنان ادامه دارد.

 

۱۹:۰۴ جان باختن خواهر نخست وزیر سوریه به همراه ۹ تن از فرزندان و نوه هایش
در پی زمین لرزه شدیدی که بامداد امروز شهر حماة سوریه را لرزاند، خواهر " حسین عرنوس" نخست وزیر سوریه به همراه ۹ تن از فرزندان و نوه هایش در زیر آوار ساختمانی که در شهرک " الاربعین" فرو ریخت، جان باختند.
به گزارش پایگاه اینترنتی اسپوتنیک عربی، اجساد پنج تن از آنان به بیمارستان منتقل شد و تلاش برای بیرون آوردن دیگران از زیر آوار همچنان ادامه دارد.
آمار جان باختگان زمین لرزه‌ای که امروز شمال سوریه را لرزاند از ۴۰۳ مورد کشته و ۱۲۸۴ زخمی فراتر رفته است. این در حالی است که با ادامه عملیات نجات بازماندگان از زیر آوار آمار جان باختگان در حال افزایش است.

 

۱۹:۰۰ اعلام آ‌مادگی وزیر امور خارجه برای کمک به مردم سوریه و ترکیه
وزیر امور خارجه برای هرگونه مساعدت به زلزله زده گان سوریه و ترکیه اعلام آمادگی کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دستگاه دیپلماسی، آقای امیرعبداللهیان در پیامی در فضای مجازی نوشت: تاثر و تاسف عمیق خود، دولت و مردم ایران از وقوع زلزله شدید در مناطقی از دو کشور دوست، همسایه و مسلمان ترکیه و سوریه که به جان باختن و مجروح شدن جمع زیادی از شهروندان دو کشور منجر شد اعلام و با دولت‌ها و ملت‌های ترکیه و سوریه ابراز همدردی می‌کنم.
زمین لزره‌ای به شدت ۷ و هشت دهم ریشتر صبح امروز ترکیه و سوریه را لرزاند.

 

۱۸:۵۸ شمار جان باختگان زلزله در سوریه به ۹۱۱ نفر رسید
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد شمار جان باختگان زلزله در استان‌های مختلف سوریه به ۹۱۱ نفر و شمار زخمی‌ها به ۲۴۲۶ نفر افزایش یافت.
وزارت بهداشت سوریه اعلام کرد شمار جان باختگان زلزله در استان‌های حلب، لاذقیه، حماه و طرطوس (مناطق تحت کنترل دولت سوریه) به ۴۶۱ نفر و شمار زخمی‌ها به ۱۳۲۶ نفر افزایش یافت.

 

۱۸:۵۵ ابراز همبستگی دبیرکل ناتو با ترکیه
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، "ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو ضمن ابراز همبستگی با ترکیه در پی وقوع زلزله در این کشور، در پیامی توئیتری تأکید کرد با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در تماس است و متحدان ناتو از ترکیه حمایت و به زلزله زدگان کمک خواهند کرد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9200497"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3743568/9200497?width=600&height=350"></script></div>

 

۱۸:۳۱ آمادگی آرژانتین برای کمک به زلزله زدگان ترکیه و سوریه
دولت آرژانتین طی پیامی از بروز فاجعه ناشی از زلزله در ترکیه و سوریه اظهار تأسف کرده و با خانواده قربانیان این سانحه و زلزله زدگان ابراز همدردی کرده و آمادگی آرژانتین برای کمک به زلزله زدگان را اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در پیامی که سانتیاگو کافیرو وزیر امور خارجه آرژانتین در شبکه‌های مجازی منتشر کرد همچنین شمار‌های تلفن اضطراری پیش بینی شده است تا کمک به خانواده اتباع این کشور را که در این سانحه گرفتار شده‌اند تسهیل کند.

 

۱۸:۲۶ واکنش پاپ و دبیرکل سازمان ملل به زلزله ترکیه و سوریه
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، "پاپ فرانسیس" رهبر کاتولیک‌های جهان و "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل از جان باختن شماری از شهروندان ترکیه و سوریه بر اثر زلزله عمیقا ابراز ناراحتی و همدردی کردند.

 

۱۸:۲۶ افزایش تلفات زلزله‌های ترکیه به ۱۰۰۳۱ نفر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا، یونس سزر رئیس سازمان مقابله با بحران و بلایای طبیعی ترکیه(آفاد) اعلام کرد در این دو زلزله که به قدرت ۷/۷ و ۷/۶ ریشتر در ساعات ۰۴:۲۷ و ۱۳:۲۴ به وقت محلی روز دوشنبه(۱۷ بهمن)به کانون استان قهرمان ماراش رخ داد، در ده استان ۱۴۹۸کشته و ۸۵۳۳ زخمی برجای گذاشت.
به گفته یونس سزر در این دو زلزله ۲۸۳۴ ساختمان تخریب شده اند.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با اشاره به شدت زمین لرزه و وسعت مناطق آسیب دیده نسبت به افزایش آمارتلفات ابراز نگرانی کرده است.
به گفته اردوغان ۴۵ کشور برای مشارکت در عملیات امداد و نجات زلزله زدگان اعلام آمادگی کرده اند.
مدارس ۸۱ استان و دانشگاههای استانهای زلزله زده بمدت یک هفته تعطیل و تمامی فعالیتها و مناسبات ورزشی تا اطلاعیه بعدی در سطح ترکیه متوقف شده است.
گاز و برق چند استان زلزله زده بدلیل آسیب دیدن خطوط انتقال و آتش سوزی قطع شده است.
بندر اسکندرون در استان هاتای دچار آتش سوزی شده است.
عملیات امداد و نجات توسط ۹۰۰ نیرو در مناطق زلزله زده در شرایط سخت زمستانی همچنان ادامه دارد.

 

۱۸:۱۵ بیش از ۱۰ تیم جستجو و نجات از اتحادیه اروپا به ترکیه اعزام می‌شوند
سخنگوی کمیسیون اروپا روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد در پی وقوع زمین لرزه بزرگی در ترکیه، بیش از ۱۰ تیم جستجو و نجات از اتحادیه اروپا بسیج شده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: تیم‌های جستجو و نجات شهری از بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، فرانسه، یونان، مجارستان، مالت، هلند، لهستان و رومانی برای حمایت از امدادرسانان محلی به سرعت بسیج شده اند.
ایتالیا، اسپانیا و اسلواکی نیز برای فرستادن تیم‌های امدادی خود به ترکیه اعلام آمادگی کرده اند.
اتحادیه اروپا همچنین با اعلام آمادگی برای حمایت از آن‌هایی که در سوریه تحت تاثیر قرار زلزله گرفته اند، افزود هنوز درخواستی از این کشور برای فعال کردن ساز و کار حفاظت مدنی اتحادیه اروپا دریافت نکرده است.
این ساز و کار کمک‌های اتحادیه اروپا و دیگر کشور‌های اروپایی را هماهنگ می‌کند.

 

۱۸:۱۳ انگلیس از اعزام تیم امداد و نجات به ترکیه خبر داد
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، "جیمز کلورلی" وزیر امور خارجه انگلیس گفت: به زودی یک تیم متشکل از ۷۶ نیروی جستجو و امداد و نجات را برای کمک به زلزله زدگان به ترکیه اعزام خواهیم کرد.

 

۱۸:۱۲ ماموریت سخت دولت سوریه در کمک به آسیب دیدگان زمین لرزه شمال این کشور
دولت سوریه در کمک به آسیب دیدگان زمین لرزه شمال این کشور ماموریت سخت پیش رو دارد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از دمشق، در سایه محاصره سنگین اقتصادی اعمالی غرب علیه سوریه و کمبود شدید دارو و تجهیزات پزشکی در این سوریه، دمشق دربرابر ماموریت سختی در مسیر به آسیب دیدگان زلزله شدیدی بامداد امروز پیش رو دارد.
برپایه این گزارش، این زمین لرزه که مرکز آن در جنوب ترکیه بوده است، استان‌های حلب، حماه و ادلب در شمال سوریه و همچنین، استان‌های ساحلی لاذقیه و طرطوس را در برگرفت.
وزارت بهداشت سوریه در بیانیه‌ای، آمار تلفات این زمین را ۴۰۳ کشته و ۱۲۸۴ زخمی اعلام کرد و افزود، این آمار نهایی نیست و افزایش تلفات جانی محتمل است.
اما این وزارتخانه در بیانیه خود آمار تلفات جانی استان ادلب را که بخش‌های زیادی از آن در اشغال گروه‌های تروریستی است، در مد نظر نمی‌گیرد.
به گفته منابع خبری، این زلزله بیش از ۲۰۰ کشته در شهر‌های مختلف ادلب در پی داشت.
اما در دمشق پایتخت که با فاصله حدود ۵۰۰ کیلومتری از مرز‌های مشترک با ترکیه، در منتهی الیه جنوب غرب سوریه قراردارد، مردم هم این زمین لرزه را احساس کردند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9200293"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3743568/9200293?width=600&height=350"></script></div>

 

۱۸:۰۳ افزایش شمار جان باختگان زلزله ترکیه به ۱۴۹۸ نفر
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، رئیس سازمان مدیریت بحران و اورژانس ترکیه از افزایش شمار جان باختگان زلزله در این کشور به ۱۴۹۸ نفر و شمار زخمی‌ها به ۸۵۳۳ نفر خبر داد.

 

۱۷:۵۵ پیام تسلیت نخست وزیر عراق برای بشار اسد
شبکه تلویزیونی المیادین از ارسال پیام تسلیت "محمود شیاع السودانی" نخست وزیر عراق برای "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه در پی وقوع زلزله شدید در این کشور خبر داد.

 

۱۷:۴۹ تصاویر نجات چند کودک از زیر آوار در استان "هاتای" ترکیه
شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر تصاویری از لحظه بیرون کشیدن چند کودک از زیر آوار یک ساختمان مسکونی در استان هاتای در جنوب ترکیه پخش کرد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9200271"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3743568/9200271?width=600&height=350"></script></div>

 

۱۷:۳۸ اعلام آمادگی اردن و مصر برای کمک به زلزله زدگان ترکیه و سوریه
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، وزیر امور خارجه اردن گفت کشورش به زودی برای زلزله زدگان ترکیه و سوریه کمک ارسال می‌کند.
دفتر ریاست جمهوری مصر هم اعلام کرد عبدالفتاح السیسی ضمن تأکید بر همدردی با دولت ترکیه و سوریه، از آمادگی قاهره برای کمک به زلزله زدگان این دو کشور خبر داد.

 

۱۷:۳۴ پیام تسلیت نخست وزیر عراق در پی زلزله در ترکیه و سوریه
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، "محمد شیاع السودانی" نخست وزیر عراق جان باختن شماری از مردم در ترکیه و سوریه بر اثر زلزله را تسلیت گفت و دستور کمک به زلزله زدگان را صادر کرد.

 

۱۷:۲۹ دستور رئیس جمهور الجزایر برای اعزام تیم‌های امداد و نجات به سوریه
شبکه تلویزیونی العالم به نقل از منابع سوری اعلام کرد رئیس جمهور الجزایر دستور داده است چند تیم امداد و نجات شهری برای کمک به زلزله زدگان سوری و مشارکت در عملیات امداد و نجات عازم سوریه شوند.

 

 

۱۷:۲۸ دولت سوریه همه توان خود را برای کمک رسانی به مناطق زلزله زده به کار گرفته است
خبرنگار شبکه تلویزیونی العالم در دمشق تصریح کرد دولت سوریه همه توان خود را برای کمک به مناطق زلزله زده بکار بسته است.
وسام الجردی در گفتگو با استودیوی شبکه العالم، گفت: بر اساس آمار وزارت بهداشت آماری که تا کنون وزارت بهداشت سوریه اعلام کرده است بیش از چهارصد نفر در این زمین لرزه در شهرهای حلب، لاذقیه، حماه و طرطوس (مناطق تحت کنترل دولت سوریه) جان باخته اند و بیش از هزار و سیصد نفر دیگر زخمی شده اند.
وی افزود: این آمار نهایی نیست و تیم های امداد و نجات به عملیات جستجو برای بیرون کشیدن اجساد از زیرآوارها ادامه می دهند. صبح امروز نشستی به ریاست بشار اسد رئیس جمهور سوریه تشکیل و در پی آن حالت فوق العاده اعلام شد. در این نشست بر ضرورت کمک رسانی فوری از جمله غذا و پوشاک و فرآورده های نفتی به مناطق زلزله زده تاکید شد.
خبرنگار العالم گفت: ساختمان های زیادی در حلب و لاذقیه تخریب شده است و از صبح امروز تا کنون نیز چندین پس لرزه به وقوع پیوسته است و حدود ساعت یک نیز پس لرزه هایی در دمشق پایتخت سوریه احساس شد.
وسام الجردی افزود: دولت همه توان خود را برای کمک به زلزله زدگان به کار بسته است و تیمهای امداد و نجات تعداد زیادی از آوارگان را اسکان داده و به مناطق امن منتقل کرده و خدمات لازم را برایشان فراهم آورده اند.
کادر پزشکی در حالت آماده باش کامل به سر می برد و تیمهای فنی زیادی از دمشق پایتخت سوریه عازم مناطق زلزله زده حلب، ریف ادلب، حماه، لاذقیه و طرطوس شده اند. بسیاری از خانه ها با خطر ریزش مواجه هستند و امدادگران سعی در تخلیه آنها دارند.
وی افزود: ما تا کنون شاهد اعلام همبستگی و همدردی گسترده شمار زیادی از روسای کشورهای عربی و جهان بوده ایم که برای کمک رسانی و اعزام تیمهای نجات برای بیرون کشیدن اجساد از زیر آوار اعلام آمادگی کرده اند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9200214"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3743568/9200214?width=600&height=350"></script></div>

 

۱۷:۲۰ در زلزله امروز ۴۳۰ نفر در استان‌های حلب، لاذقیه، حماه و طرطوس جان باختند
شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه گزارش داد وزارت بهداشت سوریه اعلام کرد براثر وقوع زلزله امروز ۴۳۰ نفر در استان‌های حلب، لاذقیه، حماه و طرطوس (مناطق تحت کنترل دولت سوریه) جان باختند و ۱۳۱۵ نفر زخمی شدند.

 

۱۷:۱۷ افزایش شمار جان باختگان زلزله ترکیه به ۱۱۲۱ نفر
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، رئیس سازمان مدیریت بحران و اورژانس ترکیه از افزایش شمار جان باختگان زلزله در این کشور به ۱۱۲۱ نفر و شمار زخمی‌ها به ۷۶۲۴ نفر خبر داد.

 

۱۷:۱۳ تلفات دو زلزله بزرگ ترکیه به ۸۷۵۵ نفر افزایش یافت.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا، سازمان مقابله با بحران و بلایای طبیعی ترکیه (آفاد) اعلام کرد در این دو زلزله که به قدرت ۷/۷ و ۷/۶ ریشتر در ساعات ۰۴:۲۷ و ۱۳:۲۴ به وقت محلی روز دوشنبه (۱۷ بهمن) به کانون استان قهرمان ماراش رخ داد، در ده استان ۱۱۲۱ کشته و ۷۶۳۴ زخمی برجای گذاشت.
بنا به اعلام این سازمان در این دو زلزله ۲۸۳۴ ساختمان تخریب شده اند.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با اشاره به شدت زمین لرزه و وسعت مناطق آسیب دیده نسبت به افزایش آمارتلفات ابراز نگرانی کرده است.
به گفته اردوغان ۴۵ کشور برای مشارکت در عملیات امداد و نجات زلزله زدگان اعلام آمادگی کرده اند.
مدارس و دانشگاه‌های استان‌های زلزله زده تعطیل و تمامی فعالیت‌ها و مناسبات ورزشی در سطح ترکیه متوقف شده است.
گاز و برق چند استان زلزله زده بدلیل آسیب دیدن خطوط انتقال و آتش سوزی قطع شده است.
عملیات امدادو نجات توسط ۹۰۰ نیرو در مناطق زلزله زده در شرایط سخت زمستانی همچنان ادامه دارد.

 

۱۷:۰۴ اعزام چند تیم پزشکی و امداد و نجات پاکستانی به ترکیه
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، نخست وزیر پارکستان از اعزام چند تیم متشکل از کادر پزشکی و نیرو‌های امداد و نجات به ترکیه برای کمک به زلزله زدگان این کشور خبر داد.

 

۱۷:۰۴ شمار جان باختگان زلزله در استان لاذقیه به ۲۱۱ نفر رسید
شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه با انتشار تصاویری از خسارت‌های زلزله در لاذقیه به نقل از مسئولان این استان گزارش داد شمار جان باختگان زلزله در استان لاذقیه به ۲۱۱ نفر و شمار زخمی‌ها به ۶۷۳ نفر رسیده است. بر اثر وقوع زلزله ۶۳ ساختمان در این استان ویران شده است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9199893"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3743568/9199893?width=600&height=350"></script></div>

 

۱۶:۵۹ دستور امیر کویت برای راه اندازی پل هوایی بین کویت و ترکیه
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، "نواف الاحمد الجابر الصباح" امیر کویت دستور راه اندازی پل هوایی را برای ارسال فوری کمک و تیم‌های کمک رسان به ترکیه در پی زلزله در این کشور صادر کرد.

 

۱۶:۴۸ اعزام دو تیم امداد و نجات امارات به ترکیه و سوریه
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، "محمد بن زاید" رئیس امارات از اعزام فوری دو تیم امداد و نجات به ترکیه و سوریه برای احداث بیمارستان صحرایی و کمک به زلزله زدگان خبر داد.

 

۱۶:۴۸ راه اندازی پل هوایی بین قطر و ترکیه
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، وزارت امور خارجه قطر از راه اندازی پل هوایی بین قطر و ترکیه برای ارسال کمک به زلزله زدگان خبر داد.

 

 

۱۶:۳۸ تصاویری از نجات یک کودک سوری از زیر آوار
کانال تلگرامی خبرگزاری شهاب تصاویری از کودک سوری منتشر کرد که شهروندان سوری وی را از زیر آوار‌ها نجات دادند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9199616"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3743568/9199616?width=600&height=350"></script></div>

 

۱۶:۳۱ افزایش شمار جان باختگان زلزله در سوریه به ۸۳۰ نفر
شبکه تلویزیونی الجزیره از افزایش شمار جان باختگان زلزله در سوریه به ۸۳۰ نفر خبر داد.

 

۱۶:۳۱ اعزام تیم امداد ۷۵ نفره ژاپنی به ترکیه
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، رسانه‌های ژاپنی از اعزام تیم کمک رسانی متشکل از ۷۵ نفر به ترکیه در پی وقوع زلزله در این کشور خبر دادند.

 

۱۶:۲۹ شمار جان باختگان زلزله در سوریه به ۷۸۳ نفر رسید
شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد شمار جان باختگان زلزله در سوریه به ۷۸۳ نفر و شمار زخمی‌ها به بیش از ۱۸۰۰ نفر افزایش یافت.
شبکه الجزیره مباشر نیز در خبری فوری گزارش داد وزارت بهداشت سوریه اعلام کرد براثر وقوع زلزله امروز ۴۰۳ نفر در مناطق تحت کنترل نظام این کشور جان باختند و ۱۲۸۴ نفر زخمی شدند. در این حال دفاع مدنی سوریه وابسته به معارضان نیز اعلام کرد شمار جان باختگان در زلزله امروز در مناطق تحت کنترل مخالفان به ۳۸۰ نفر و شمار زخمی‌ها به بیش از هزار نفر افزایش یافت.

 

۱۶:۲۳ افزایش تلفات زلزله‌های ترکیه به ۱۰۱۴ نفر
تلفات دو زلزله بزرگ ترکیه به ۱۰۱۴ نفر افزایش یافت.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا، این دو زلزله به قدرت ۷/۷ و ۷/۶ ریشتر در ساعات ۰۴:۲۷ و ۱۳:۲۴ به وقت محلی روز دوشنبه (۱۷ بهمن) به کانون استان قهرمان ماراش رخ داده و در ده استان تلفات و خسارت بر جای گذاشته است.
مدارس و دانشگاه‌های استان‌های زلزله زده تعطیل و تمامی فعالیت‌ها و مناسبات ورزشی در سطح ترکیه متوقف شده است.
گاز و برق چند استان زلزله زده بدلیل آسیب دیدن خطوط انتقال و آتش سوزی قطع شده است.
عملیات امدادو نجات ۹۰۰ نیرو در مناطق زلزله زده در شرایط سخت زمستانی همچنان ادامه دارد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با اشاره به شدت زمین لرزه و وسعت مناطق آسیب دیده نسبت به افزایش آمارتلفات ابراز نگرانی کرده است.
به گفته اردوغان ۴۵ کشور برای مشارکت در عملیات امداد و نجات زلزله زدگان اعلام آمادگی کرده اند.

 

۱۶:۲۲ چین از ارسال کمک‌های فوری به سوریه و ترکیه خبر داد
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، چین اعلام کرد کمک‌های فوری خود را برای کمک به زلزله زدگان سوریه و ترکیه به این دو کشور ارسال خواهد کرد.

 

۱۶:۱۹ پیام تسلیت رئیس پارلمان عراق در پی زلزله در ترکیه و سوریه
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق جان باختن شماری از شهروندان ترکیه و سوریه بر اثر زلزله شدید در مرز این دو کشور را تسلیت گفت.

 

۱۶:۱۸ اعلام آمادگی آلمان برای کمک به زلزله زدگان ترکیه
به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، اولاف شولتس صدر اعظم آلمان در پیام تسلیت به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که در صفحه شخصی خود در تلگرام منتشر کرد، از آمادگی کشورش برای کمک به زلزله زدگان ترکیه خبر داد.

 

۱۶:۱۷ اعلام آمادگی یونان برای کمک به زلزله زدگان ترکیه

به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، نخست وزیر یونان گفت کشورش آماده ارائه هر نوع کمک به ترکیه پس از وقوع زلزله در این کشور است.

 

۱۶:۱۷ افزایش شمار جان باختگان زلزله سوریه به ۷۶۲ نفر
به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، شمار جان باختگان زلزله در سوریه به ۷۶۲ نفر افزایش یافت.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9199567"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3743568/9199567?width=600&height=350"></script></div>

 

۱۶:۰۶ پیام تسلیت پوتین به ترکیه و سوریه و پیشنهاد کمک به این کشور‌ها
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز دوشنبه پیام تسلیتی برای رهبران ترکیه و سوریه ارسال کرد و اطمینان داد که مسکو آماده ارسال کمک به مناطق زلزله زده دو کشور می‌باشد. زمین لرزه مذکور صد‌ها کشته بر جای گذاشته است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، به نقل از بیانیه کاخ کرملین، پوتین ضمن تسلیت به رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه اعلام کرد کشورش آماده ارسال کمک‌های فوری می‌باشد.
رییس جمهور روسیه با انتشار بیانیه دیگری، مراتب تسلیت خود را به بشار اسد، همتای سوریه‌ای خود اعلام نمود. پوتین همچنین از آمادگی مسکو برای ارسال کمک‌های ضروری به سوریه خبر داد.
از سوی دیگر سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، روز دوشنبه با هولوسی اکار، همتای ترکیه‌ای خود، به صورت تلفنی گفتگو کرد.
وزیر دفاع روسیه در این گفتگو پیشنهاد ارسال همه گونه کمک از جمله کمک‌های پزشکی برای قربانیان زلزله مطرح کرده است.
بر اساس بیانیه وزارت دفاع روسیه، آقای اکار گفته است آنکارا به زودی فهرستی از کمک‌های مورد نیاز را به مسکو اطلاع خواهد داد.
زلزله‌ای به قدرت ۷.۸ ریشتر روز دوشنبه نواحی جنوبی ترکیه و سوریه را به لرزه درآورد. تا لحظه تنظیم این خبر بیش از ۱۰۰۰ نفر بر اثر این زلزله در هر دو کشور کشته شده اند. خسارات مادی هم بسیار زیاد است. پس لرزه‌ها حتی در عراق و مصر هم احساس شده اند. چند ساعت بعد از زلزله اول، زلزله دیگری با قدرت ۷.۵ ریشتر روی داد.

 

۱۶:۰۲ فرو ریختن یک ساختمان مسکونی در جرابلس سوریه بر اثر زلزله
شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر تصاویری از فرو ریختن یک ساختمان مسکونی در شهر جرابلس در شمال سوریه بر اثر زلزله پخش کرد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9199473"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3743568/9199473?width=600&height=350"></script></div>

 

۱۵:۵۹، ۱۰۵ پس لرزه و تخریب ۲۸۲۴ ساختمان در زلزله ترکیه
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، رئیس سازمان مدیریت بحران و اورژانس ترکیه در نشست خبری مشترک با رئیس پارلمان این کشوردر در آنکارا گفت: تعداد پس لرز‌های زلزله شدید ترکیه تا کنون به ۱۰۵ عدد رسیده و ۲ هزار و ۸۲۴ ساختمان ویران شده است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9199451"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3743568/9199451?width=600&height=350"></script></div>

 

۱۵:۴۴ افزایش شمار جان باختگان زلزله ترکیه به ۱۰۱۴ نفر
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، رئیس سازمان مدیریت بحران و اورژانس ترکیه در نشست خبری در آنکارا گفت شمار جان باختگان زلزله در ترکیه به ۱۰۱۴ نفر رسید.

 

۱۵:۴۰ افزایش شمار جان باختگان زلزله در سوریه به ۷۲۰ نفر
به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، شمار جان باختگان زلزله در سوریه و ترکیه به ترتیب به ۷۲۰ و ۹۱۲ نفر افزایش یافت.

 

۱۵:۳۹ تصاویری از خسارت‌های زلزله در شهر حارم سوریه
شبکه تلویزیونی الجزیره تصاویری از خسارت‌های زلزله در شهر حارم در حومه ادلب سوریه منتشر کرد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9199388"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3743568/9199388?width=600&height=350"></script></div>

 

۱۵:۲۲ تصاویری از خسارت‌های زلزله در شهر حماه سوریه
شبکه تلویزیونی المیادین تصاویری از خسارت‌های زلزله و آواربرداری در شهر حماه سوریه منتشر کرد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9199384"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3743568/9199384?width=600&height=350"></script></div>

 

۱۵:۰۶ تصاویر بیرون آوردن یک دختربچه از زیر آوار در ترکیه
شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر تصاویری از لحظه بیرون آوردن یک دختربچه از زیرآوار ساختمانی در استان شانلی اورفا در جنوب ترکیه که براثر وقوع زلزله ویران شده است، منتشر کرد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9199327"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3743568/9199327?width=600&height=350"></script></div>

 

۱۵:۰۲ مردم اردن وقوع پس لرزه‌ها را احساس کردند
شبکه تلویزیونی المیادین به نقل از خبرنگار خود در اردن گزارش داد مردم در برخی از استان‌های این کشور صبح امروز وقوع پس لرزه‌ها را احساس کردند.

 

۱۴:۵۹ فروریختن یک ساختمان در شهر مالاتیا ترکیه
شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، تصاویری از فروریختن یک ساختمان در شهر مالاتیا در جنوب ترکیه که در زمین لرزه صبح امروز آسیب دیده بود پخش کرد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9199294"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3743568/9199294?width=600&height=350"></script></div>

 

۱۴:۵۸ فروریختن یک ساختمان در غازی آنتپ ترکیه
شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر لحظاتی پیش تصاویری از فروریختن یک ساختمان در غازی آنتپ در جنوب ترکیه در پی زمین لرزه ۷.۶ ریشتری در این منطقه پخش کرد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9199305"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3743568/9199305?width=600&height=350"></script></div>

 

۱۴:۴۷ شدت زمین لرزه دوم در ترکیه به بغداد هم رسید
در پی دومین زمین لرزه ترکیه، مردم بغداد نیز زمین لرزه را برای دقایقی احساس کردند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از بغداد، در کردستان عراق نیز بدلیل پس لرزه‌های ترکیه و سوریه و تاثیر ان بر مناطق کرد نشین عراق، مدارس تعطیل اعلام شد.

 

۱۴:۴۵ شمار جان باختگان زلزله در سوریه در مجموع به ۵۹۲ نفر رسید
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد شمار جان باختگان زلزله امروز در سوریه در مجموع به ۵۹۲ نفر رسید.

 

۱۴:۴۳ مردم در شمال فلسطین تا کرانه باختری وقوع پس لرزه را احساس کردند
شبکه تلویزیونی المیادین به نقل از خبرنگار خود در فلسطین اشغالی گزارش داد مردم در شمال فلسطین تا کرانه باختری رود اردن وقوع پس لرزه را احساس کردند.

 

۱۴:۳۷ تصاویر هوایی از خسارت‌های زلزله در استان قهرمان ماراش ترکیه
شبکه تلویزیونی الجزیره تصاویر هوایی از خسارت‌های زلزله در استان قهرمان ماراش در شرق ترکیه منتشر کرد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9199246"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3743568/9199246?width=600&height=350"></script></div>

 

۱۴:۳۷ ترکیه بازهم لرزید
زلزله ۷/۶ ریشتری بار دیگر بخش‌های وسیعی از جنوب ترکیه را لرزاند.
سازمان مقابله با بحران و بلایای طبیعی ترکیه (آفاد) اعلام کرد زلزله جدیدی به قدرت ۷/۶ ریشتر بخش‌های وسیعی از ترکیه را بار دیگر لرزاند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا، بنا به اعلام آفاد این زلزله ساعت ۱۳:۲۴ به وقت محلی به کانون شهرستان گُزپینار از توابع استان قهرمان ماراش رخ داد و در ده استان مجاور و دور از جمله آنکارا حس شد.
در نخستین زلزله به قدرت ۷/۷ ریشتر تا کنون ۶۲۹۷ نفر کشته و زخمی شده اند.
به گفته رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در این زلزله ۷/ ۷ ریشتری تا این لحظه ۹۱۲ نفر کشته و ۵۳۸۵ نفر نیز زخمی شده اند.
همچنین دو هزار و ۸۱۸ ساختمان تخریب شده و ۲۰۷۰ نفر زیر آوار هستند و نه هزار نیرو در مناطق زلزله زده مشغول کار امداد و نجات آسیب دیدگان هستند.

 

۱۴:۲۱ اردوغان: ۹۱۲ کشته در زمین لرزه امروز
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه شمار جان باختگان زلزله امروز در این کشور را ۹۱۲ نفر اعلام کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، رجب طیب اردوغان در سخنانی در جنوب ترکیه درباره زلزله گفت: زلزله‌ای که صبح امروز روی داد بزرگترین زلزله اخیر به شمار می‌رود. مرکز این زلزله در منطقه پازارجیک در استان قهرمان ماراش قرار دارد و بر اساس آمار و ارقام این زمین لرزه ۷.۷ ریشتری بود که مناطق گسترده‌ای را تحت تاثیر قرار دارد و به ده استان از جمله هاتای، عثمانیه، آدانا و دیاربکر خسارت‌های زیادی زده است.
این زمین لرزه در استان‌های دورتر نیز آسیب‌هایی وارد کرده است، اما آسیب‌هایی که به ده استان وارد شده است بسیار زیاد و شدید است.
سوریه به عنوان همسایه جنوبی ما نیز آسیب دیده و خسارات زیادی به مناطق شمالی این کشور وارد شده است و برای عبور از آن به حالت آماده باش در آمده ایم.
دولت ما از لحظه اول زلزله، با همه توان و امکانات فعالیت خود را آغاز کرد. نیرو‌های مسلح ترکیه و دیگر موسسات و سازمان‌ها نیز در این زمینه تلاش می‌کنند. اولویت ما بازسازی مناطق خسارت دیده است. وزیران کابینه برای نظارت بر عملیات نجات به استان‌های آسیب دیده رفته اند. در حال پیگیری عملیات امداد و نجات هستیم و ۹۰۰۰ هزار نیروی امداد و نجات به محل‌های حادثه دیده اعزام شده اند.
در این زلزله، ۹۱۲ نفر جان باخته اند، دو هزار و هشتصد ساختمان به طور کامل تخریب شده است و نمی‌دانیم کی آمار دقیق اعلام خواهد شد. امیدواریم این فاجعه تمام شده باشد.
کمک‌هایی که بدون هماهنگی ارسال شود باعث به هم ریختگی بیشتر اوضاع خواهد شد در نتیجه امیدواریم کمک رسانی‌ها با هماهنگی صورت گیرد تا در اختیار نیازمندان قرار گیرد.
در پایان برای درگذشتگان طلب رحمت و برای زخمی‌ها آرزوی شفای عاجل دارم.
ما ۸۵ میلیون نفر جمعیت داریم و امروز روز اتحاد و همدلی است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9199198"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3743568/9199198?width=600&height=350"></script></div>

 

۱۴:۱۶ زمین لرزه‌ای دیگر به بزرگی ۷.۵ ریشتر در مرکز ترکیه
شبکه تلویزیونی المنار گزارش داد، خبرگزاری رویترز از وقوع زمین لرزه‌ای دیگر به بزرگی ۷.۵ درجه در مقیاس ریشتر در مرکز ترکیه خبر داد.

 

۱۴:۱۲ شمار جان باختگان زلزله در سوریه به ۵۴۷ نفر افزایش یافت
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: شمار جان باختگان زلزله امروز در سوریه در مجموع به ۵۴۷ نفر افزایش یافت. در ترکیه نیز تاکنون ۹۱۲ نفر جان باخته و ۵۳۸۵ نفر زخمی شده اند.
در این حال دفاع مدنی در شمال سوریه از مردم خواست ساختمان‌های مسکونی را تخلیه کنند و به مکان‌های باز بروند.

 

۱۴:۱۰ شمار جان باختگان زلزله در سوریه به ۷۱۰ نفر رسید
شبکه تلویزیونی العربیه شمار جان باختگان زلزله در سوریه را ۷۱۰ نفر و در ترکیه ۹۱۲ نفر اعلام کرد.

 

۱۴:۰۷ شمار جان باختگان زلزله در ترکیه به ۹۱۲ نفر و در سوریه به ۴۷۳ نفر رسید
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد شمار جان باختگان زلزله امروز در ترکیه به ۹۱۲ نفر و در سوریه به ۴۷۳ نفر افزایش یافت.
رسانه‌های سوریه همچنین از وقوع پس لرزه در دمشق پایتخت این کشور، لاذقیه و تعدادی از استان‌های سوریه خبر دادند.
خبرگزاری عراق نیز از وقوع پس لرزه در موصل، اربیل و دهوک خبر داد.

 

۱۳:۲۵ کشته و مفقود شدن برخی از مسئولان ترکیه در زلزله
عمر کاید خبرنگار المیادین در غازی آنتپ ترکیه گفت: بر اساس اطلاعات به دست آمده، در این زلزله برخی از مسئولان ترکیه نیز آسیب دیده اند. به عنوان مثال در خبر‌ها آمده است که رئیس حزب «خوب» در استان غازی آنتپ جان باخته است.
معاون حزب عدالت و توسعه ترکیه نیز همراه خانواده اش همچنان زیر آوار است.
نماینده دیگر حزب عدالت و توسعه در استان هاتای نیز تاکنون مفقود است.
بر اساس آمار و ارقام رسمی و اظهارات فواد اوکتای معاون رئیس جمهور ترکیه، در این زمین لرزه تاکنون ۲۸۴ نفر جان باخته و دو هزار و ۳۲۳ نفر زخمی شده اند.
البته این آمار اولیه است و با توجه به حجم تخریب خانه‌ها شمار جان باختگان و زخمیان بیش از این تعداد است.
درباره خسارت‌ها باید گفت خسارت‌ها در زمینه‌های مختلف است و خساراتی به تاسیسات، ساختمان ها، مدارس و جاده‌ها وارد شده است. خسارات وارده به جاده‌ها بگونه‌ای است که در برخی از آن‌ها امکان رانندگی وجود ندارد.
عمر کاید در پاسخ به این سوال گوینده المیادین که آیا تاسیسات زیربنایی ترکیه بر اثر زلزله تقریبا نابود شده است گفت: نمی‌توان گفت نابود شده است، ولی خسارات زیادی به آن وارد شده است. این زلزله شدیدترین زلزله از سال ۱۹۹۹ در ترکیه است.
این زلزله به استان‌های زیادی خسارت وارد کرده است و دولت برای نجات کسانی که زیر آوار مانده اند آماده باش اعلام کرده است و با اعلام سطح هشدار درجه چهار، خواستار دریافت کمک‌های بین المللی شده است.
عمر کاید همچنین درباره اینکه آیا خبری مبنی بر رسیدن کمک‌های خارجی برای جستجو و نجات کسانی که زیر آوار مانده اند وجود دارد یا خیر گفت: تاکنون کمکی دریافت نشده است، اما برخی کشور‌ها از جمله کویت‏، عراق و روسیه و جمهوری آذربایجان اعلام آمادگی کرده اند.
در ضمن باید گفت که از زمان وقوع زمین لرزه بامداد امروز، ۷۸ پس لرزه در ترکیه ثبت شده است. رئیس مرکز زلزله نگاری ترکیه همچنین درباره وقوع سونامی حتی پس از وقوع زلزله هشدار داده است. اوضاع فاجعه بار است. مثلا اگر بخواهید قربانیان را به بیمارستان‌ها منتقل کنید می‌بینید که بیمارستان‌ها تخریب شده است و بیش از ۵۰۰ ساختمان ویران شده است.
درباره خسارات وارده به آثار باستانی باید گفت که شکاف‌هایی در دیوار قلعه باستانی غازی آنتپ وجود دارد.

 

۱۳:۲۱ امیر قطر جان باختن شماری از مردم ترکیه در زلزله را تسلیت گفت
شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر گزارش داد‏، امیر قطر در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه جان باختن شماری از مردم این کشور در حادثه زمین لرزه را به وی و مردم ترکیه تسلیت گفت.

 

۱۲:۵۸ لغو ۲۳۸ پرواز خطوط هوایی ترکیه
خطوط هوایی ترکیه (ترکیش ایر لاینز) ۲۳۸ پرواز خود که قرار بود دیروز و امروز از فرودگاه استانبول انجام شود را لغو کرد.
به گزارش پایگاه اینترنتی تی آر تی ترکیه، این اقدام با تصمیم کمیته اوضاع اضطراری هواشناسی به علت شرایط نامناسب هوا و بارش برف اتخاذ شد.
بر اساس این گزارش ۷۲ پرواز مربوط به پرواز‌های داخلی و ۱۶۶ پرواز نیز مربوط به پرواز‌های خارجی بود.
خطوط هوایی ترکیه اعلام کرد احتمال لغو شمار دیگری از پرواز‌ها نیز وجود دارد.

 

۱۲:۴۰ گزارش اختصاصی خبرگزاری صدا و سیما از زلزلۀ شدید و کم سابقه در جنوب ترکیه

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9197724"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3743568/9197724?width=600&height=350"></script></div>

۱۲:۳۶ تصاویر خسارات زلزله در حلب سوریه

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9198143"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3743568/9198143?width=600&height=350"></script></div>

 

۱۲:۲۶ انفجار و آتش سوزی در منطقه قهرمان ماراش ترکیه
زلزله ویرانگر در مناطق وسیعی از ترکیه خسارات و تلفات سنگینی به جای گذاشت.
به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی روسیاالیوم، تصاویر پخش شده نشان دهنده انفجار و آتش سوزی مهیب در منطقه قهرمان ماراش ترکیه پس از زلزله ۷/۴ ریشتری در این منطقه است.
زلزله ویرانگر در جنوب ترکیه و شمال و غرب سوریه در مناطق شرقی دریای مدیترانه نیز احساس شد.
بر اساس اطلاعاتی که ریاست اداره بلایای طبیعی و امور اضطراری ترکیه منتشر کرده است زلزله ساعت ۴/۱۷ دقیقه به وقت محلی و در عمق هفت کیلومتری از سطح زمین روی داده است.
در این زلزله شمار زیادی از افراد کشته و زخمی شدند و تعداد زیادی ساختمان نیز در ده استان ترکیه ویران شده است. غازی آنتپ، شانلی اورفا، قهرمان ماراش، مالاتیا و دیاربکر از جمله مناطق زلزله زده در ترکیه هستند.
سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه اعلام کرد عملیات امداد و نجات در مناطق زلزله زده ادامه دارد و پس لرز‌ها در این مناطق نیز همچنان ادامه دارد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9198445"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3743568/9198445?width=600&height=350"></script></div>

 

۱۱:۱۹ درخواست کمک‌های بین المللی
ترکیه خواستار اعزام گروه‌های امداد و نجات برای نجات افرادی شد که در پی زمین لرزه ۷.۴ ریشتری بامداد امروز در چند استان این کشور در زیر آوار گرفتار شده اند.
به گزارش پایگاه اینترنتی دیکن ترکیه، مرکز مدیریت بحران و اوضاع اضطراری ترکیه اعلام کرد: پس از مذاکرات با وزارت امور خارجه ترکیه از طریق مرکز هماهنگی کمک‌های اضطراری خواستار اعزام گروه‌های امداد و نجات به این کشور شده است.
خبر دیگر حاکیست وزارت دفاع ملی ترکیه نیز اعلام کرد: ناوگان هواپیما‌های باری ارتش ترکیه برای امداد رسانی به مناطق زلزله زده آماده شده است.

 

۱۱:۰۴ معاون رئیس جمهور ترکیه: ۲۸۴ جان باخته و بیش از ۲۳۰۰ مجروح در زمین لرزه
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، فواد اوکتای معاون رئیس جمهور ترکیه در نشستی خبری درباره زمین لرزه ۷.۴ ریشتری در جنوب این کشور گفت: این زمین لرزه در شرایط آب و هوایی بدی رخ داد و بلافاصله پس از وقوع آن، ما گروه‌هایی را شامل وزیران و مسئولان به مناطق زلزله زده برای بررسی اوضاع اعزام کردیم.
اوکتای افزود: درباره جان باختگان و مجروحان و ساختمان‌های تخریب شده اطلاعاتی ارائه می‌کنم و از همه رسانه‌ها و خبرنگاران می‌خواهیم که از ارائه اطلاعات نادرست و غیررسمی خودداری کنند و تنها به بیانیه‌های صادر شده از سوی دولت ترکیه استناد کنند.
در قهرمان ماراش، ۷۰ نفر از شهروندان مان را تا این لحظه از دست داده ایم و با تاسف بسیار زیاد، پیش بینی می‌کنیم که شمار جان باختگان افزایش یابد. همچنین در ماراش ۲۰۰ نفر مجروح شدند و ۳۰۰ ساختمان نیز ویران شده است.
در هاتای، چهار نفر جان باختند و هفت نفر نیز مجروح شدند و ۲۰۰ ساختمان نیز ویران شد.
در عثمانیه، ۲۰ نفر جان خود را از دست دادند، ۲۰۰ نفر مجروح شدند و ۸۳ ساختمان نیز ویران شده است.
در غازیان، ۱۳ نفر جان باختند، ۲۲ نفر مجروح شدند و ۱۰۰ ساختمان ویران شد.
در دیاربکر، ۱۸ نفر جان باختند، ۲۲۶ نفر مجروح شدند و ۶۰ ساختمان ویران شد.
در آدانا، ۴۷ نفر جان باختند، ۵۵۰ نفر مجروح شدند و ۸۴ ساختمان ویران شد.
در مجموع ۲۸۴ نفر در این زمین لرزه در ترکیه جان خود را از دست داده اند، دو هزار و ۳۲۳ نفر مجروح شدند و بیش از هزار ساختمان نیز ویران شده است.
وی اضافه کرد: به علت وقوع زمین لرزه و پس لرزه ها، همه پرواز‌ها در مناطق زلزله زده لغو و متوقف شده است. ما بیش از ۷۸ پس لرزه ثبت کرده ایم که شدت آن‌ها بیش از ۵ ریشتر بوده است. پس لرزه‌ها ممکن است موجب ویرانی بیشتر ساختمان‌های آسیب دیده شود و برای همین ما باید بسیار محتاط باشیم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9199017"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3743568/9199017?width=600&height=350"></script></div>

 

۱۱:۰۴ وقوع زلزله سوریه با ۲۳۷ فوتی و ۶۳۹ زخمی 

وزارت بهداشت سوریه در آخرین بیانیه خود اعلام کرد، زلزله بامداد امروز جنوب ترکیه، ۲۳۷ فوتی و همچنین ۶۳۹ نفر زخمی در استان‌های شمالی سوریه بر جاگذاشت.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از دمشق به نقل از این بیانیه، این زلزله که در استان‌های لاذقیه، طرطوس، حلب و حماه واقع در شمال و منطقه ساحلی سوریه در مجاورت مرز‌های مشترک با ترکیه رخ داد، ضرر‌های مادی گسترده‌ای برجا گذاشت.
برپایه این گزارش، با وجود اینکه شهر دمشق پایتخت در فاصله ۴۵۰ کیلومتری مرکز زلزله و در منتهی الیه جنوب غرب سوریه قراردارد، اما مردم در شهر دمشق، این زلزله را کاملا احساس کردند.
همچنین تا لحظه این خبر، هنوز تلفاتی در دیگر استان‌های ۱۴ گانه سوریه گزارش نشده است، ولی تلفات در استان‌های زلزله زده در شمال سوریه شاهد ضرر‌های گسترده‌ای به ویژه در ساختمان‌های مسکونی بوده است.
هیات دولت سوریه نیز در جلسه فوق العاده و فوری به ریاست بشار اسد رئیس جمهور این کشور، تمام امکانات وزارتخانه‌ها و سازمان‌های خود را برای امدادرسانی به مصدومان و کمک به اهالی که در اثر ویرانی برخی ساختمان‌های مسکونی آواره شدند، بسیح کرده است.
مرکز زلزله شناسی سوریه با اشاره به اینکه مرکز زلزله در جنوب ترکیه بوده است، به شهروندان در شهر‌های ساحلی این کشور در استان‌های لاذقیه و طرطوس اطمینان داد که احتمال شکل گیری موج‌های بزرگ در دریا (سونامی) منتفی است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_9197724"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3743568/9197724?width=600&height=350"></script></div>

 

۱۰:۴۷ افزایش تلفات زلزله ترکیه به ۲۶۰۷ نفر
در زلزله ۷.۴ ریشتری صبح امروز ترکیه دست کم ۲۶۰۷ نفر کشته و زخمی شدند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا، فوآد اوکتای معاون رئیس جمهور ترکیه گفت این زلزله در ده استان تلفات و آسیب برجای گذاشته است.
به گفته فوآد اوکتای در این زلزله ۲۸۴ نفر کشته و ۲۳۲۳ نفر هم زخمی شده اند.
وی افزود در این زلزله ۱۷۱۰ ساختمان فرو ریخته اند.
به گفته اوکتای تا این لحظه ۷۸ پس لرزه که بزرگترین آن ۶/۶ ریشتر بوده رخ داده است.
وی گفت به دستور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای بازرسی از عملیات امدادرسانی، به استان‌های زلزله زده، ده وزیر و استاندار اعزام شده اند.
اوکتای افزود انتقال گاز از خط لوله غازی انتب- قهرمان ماراش- هاتای بدلیل آسیب دیدن ناشی از زلزله، متوقف شده است.

 

بنابر اعلام وزارت کشور ترکیه این زلزله در ده استان از جمله استان‌های دیاربکر، اررزروم، قارص، آغری، عثمانیه، هاتای، شانلی اورفا، مرسین، سامسون، آدانا، طرابوزان و مناطق دیگر احساس شده تاکنون ۴۲ کشته و بیش از ۲۰۰ زخمی به همراه داشته است.
تا لحظه ارسال این خبر ۳۲ پس لرزه که بزرگترین آن ۶.۶ ریشتر بوده رخ داده است.

 

۱۰:۱۳ وقوع ۶۶ پس لرزه در جنوب ترکیه

اداره فجایع و حوادث ترکیه اعلام کرد تاکنون ۶۶ پس لرزه در جنوب این کشور رخ داده است.

 

۱۰:۰۵ شمار قربانیان و مصدومان زلزله در جنوب ترکیه به بیش از ۵۰۰ نفر رسید
شبکه «تایمز ناو» در گزارشی اعلام کرد بر اثر زلزله شدید در جنوب ترکیه، بیش از ۱۰۰ نفر جان باختند و دست کم ۴۲۰ نفر مصدوم شدند.

 

۹:۴۸ افزایش تلفات زمین لرزه در سوریه به ۲۳۷ جان باخته و ۶۳۹ زخمی
شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر گزارش داد، تلویزیون سوریه اعلام کرد درپی وقوع زمین لرزه در جنوب ترکیه، ۲۳۷ نفر در مناطق تحت کنترل نظام در شمال سوریه جان باختند و ۶۳۹ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

 

۸:۵۷ افزایش تلفات زمین لرزه در سوریه به ۱۱۷ نفر
شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر به نقل از تلویزیون سوریه گزارش داد براثر وقوع زلزله در جنوب ترکیه، ۱۱۷ نفر در شمال سوریه کشته و بیش از ۵۰۰ نفر زخمی شدند.

 

۸:۳۸ وزارت بهداشت سوریه: جان باختن ۹۹ نفر و ۳۳۴ زخمی در پی وقوع زمین لرزه
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد، وزارت بهداشت سوریه اعلام کرد در پی وقوع زمین لرزه ۹۹ نفر جان باختند و ۳۳۴ نفر نیز زخمی شدند.

خبرنگار الجزیره به نقل از برخی منابع پزشکی در سوریه از جان باختن ۳۹ نفر در شمال غرب این کشور بر اثر زمین لرزه ترکیه خبر داد.

شبکه تلویزیونی الجزیره با انتشار تصاویری از زلزله صبح امروز در ترکیه به نقل از رویترز گزارش داد: یک مقام امنیتی ترکیه از ریزش ۱۷ ساختمان در منطقه دیار بکر در جنوب شرق این کشور بر اثر زمین لرزه خبر داد.

خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام محلی ترکیه از جان باختن دست کم ۱۰ نفر بر اثر زلزله شدید در جنوب ترکیه خبر داد.
 

نظر شما