شناسهٔ خبر: 58606846 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

صدها کشته و هزاران زخمی در زلزله ۷.۸ ریشتری ترکیه و سوریه

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ ریشتر بامداد امروز (دوشنبه) بخش‌هایی از ترکیه و سوریه را لرزاند و تاکنون در دو کشور بیش از ۵۰۰ کشته و بیش از ۳۰۰۰ مصدوم برجای گذاشته است.

صاحب‌خبر -

این زمین‌لرزه در ساعت ۴ و ۱۷ دقیقه بامداد در مرز ترکیه و سوریه رخ داده و کانون آن استان “قهرمان‌مرعش” در ترکیه بوده است.

مرکز این زمین لرزه در شهر “پازارجیک” در استان قهرمان‌مرعش و در عمق ۲۴.۱ زمین بوده و بر اساس گزارش ها، پنج پس لرزه قوی نیز پس از آن به وقوع پیوسته است.

وزیر کشور ترکیه گفته است دست کم ۱۰ شهر از جمله عثمانیه، آدانا و دیاربکر بر اثر زلزله آسیب دیده‌اند.

ترکیه روی یکی از مناطق زلزله‌خیز جهان واقع شده است.

به گزارش شبکه خبری بی بی سی، در سال ۱۹۹۹ بیش از ۱۷ هزار نفر در پی زلزله‌ای شدید در شمال غرب ترکیه کشته شدند.

بیمارستان‌های سوریه مملو از مصدومان زلزله شده‌ است

همچنین جامعه پزشکی سوریه-آمریکا اعلام کرده که شمار بالای مصدومان این زلزله شدید منجر به پرشدن بیمارستان های سوریه شده است.

گزارش ها حاکیست که شمار بالای مصدومان زلزله منجر شده تا بسیاری از زخمی ها در راهروهای بیمارستان ها بستری شوند. همچنین یک زایشگاه نیز مجبور شده تا همه نوزادان را به منظور مداوای مصدومان به یک بیمارستان مجاور منتقل کند.

هلند تیم جستجو و نجات به مناطق زلزله ‌زده ترکیه اعزام می‌کند

وزیر امور خارجه هلند نیز امروز اعلام کرد: هلند یک تیم جستجو و نجات را برای کمک در پاسخ به زلزله ای که صدها کشته بر جای گذاشت به ترکیه اعزام می کند.

ارسال ایستگاه‌های سیار آنتن‌دهی موبایل به مناطق زلزله‌زده در ترکیه

معاون رئیس جمهور ترکیه نیز در واکنش به این زلزله ویرانگر در سخنانی اعلام کرد که مدارس، خوابگاه‌ها و مراکز اقامتی آسیبی ندیده اند.

به گزارش آناتولی، “اوکتای” همچنین تاکید کرد که تاکنون ۱۰۲ ایستگاه سیار آنتن دهی تلفن همراه به منطقه ارسال شده است.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، همچنین معاون رئیس جمهوری ترکیه گفته است که بیش از ۱۷۰۰ ساختمان در ۱۰ شهر ترکیه آسیب دیده است.

جلسه فوق‌العاده بشار اسد برای پیامدهای زمین‌لرزه

منابع رسانه‌ای همچنین از برگزاری جلسه فوق‌العاده هیئت وزیران سوریه به ریاست رئیس جمهوری این کشور برای بررسی پیامدهای زمین لرزه بامداد امروز و آماده باش ارتش این کشور در مناطق زلزله زده خبر دادند.

خبرگزاری سانا اعلام کرد که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه صبح امروز جلسه فوق‌العاده کابینه را به منظور بررسی عواقب زمین لرزه ۷.۸ ریشتری که بامداد امروز سوریه را لرزاند و صدها قربانی و تعداد زیادی مجروح برجای گذاشت و منجر به ریزش و تخریب ده‌ها ساختمان مسکونی شد، برگزار کرد.

در این جلسه تصمیماتی برای رسیدگی به زلزله زدگان اتخاذ شد و بشار اسد از وزرای مربوطه خواست تا خود به شکل مستقیم بر روند عملیات امداد و نجات در استان‌های مختلف نظارت کنند.

در همین حال، وزارت دفاع سوریه نیز اعلام کرد که تمامی یگان‌ها، تشکیلات و نهادهای ارتش در تمامی استان‌ها برای امدادرسانی زلزله ‌زدگان، جستجوی افراد گرفتار در زیر آوار به حالت آماده باش درآمده‌اند.

رائد احمد، مدیرکل مرکز ملی پایش زلزله سوریه نیز با اشاره به اینکه مناطق نزدیک به مرکز زمین لرزه در ادلب، لاذقیه و مناطق مختلف سوریه تحت تأثیر زمین لرزه‌های شمال اسکندرون قرار گرفته‌اند، گفت: حلب بیشترین آسیب را دیده است.

احمد گفت که زمین لرزه اصلی در شمال اسکندرون و در منطقه خشکی رخ داده و در دریا نبوده است و بنابراین بر خلاف عقیده برخی طرف‌ها نشانه‌ای از وقوع سونامی وجود ندارد.

در همین حال وزارت بهداشت سوریه از افزایش شمار قربانیان زلزله در این کشور خبر داد.

طبق این بیانیه، بیشترین تلفات و مجروحین مربوط به استان‌های لاذقیه، حلب، حماه و طرطوس است.

درخواست کمک ترکیه از جامعه بین‌المللی

براساس گزارش سی ان ان، همچنین آژانس بلایای طبیعی ترکیه برای انجام عملیات جستجو و نجات از جامعه بین المللی درخواست کمک کرده است.

اردوغان: امیدواریم با کمترین تلفات با این فاجعه مقابله کنیم

“رجب طیب اردوغان”، رئیس جمهوری ترکیه پس از وقوع زلزله شدید در این کشور که مناطق وسیعی از ترکیه و سوریه را تحت تاثیر قرار داد، بیانیه ای صادر کرد.

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ درجه در مقیاس ریشتر به مرکزیت ترکیه، بخش‌های زیادی از منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه را به لرزه درآورد.

گزارش رسانه‌های ترکیه نشان می‌دهد که این زمین‌لرزه در مرز ترکیه و سوریه و در ۲۶ کیلومتری شمال شرق غازی‌انتپ ترکیه رخ داده است.

گزارش‌های اولیه حاکی از آن بوده است که این زمین‌لرزه در کشورهای ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، اردن، مصر، عربستان سعودی و بخش‌های از اوکراین و اروپا از جمله یونان، بلغارستان و… ثبت شده است.

شدت زمین‌لرزه به اندازه‌ای بود که مردم، شبانه در بسیاری از شهرهای ترکیه، سوریه و لبنان، از ترس ریزش ساختمان‌ها و پس‌لرزه‌ها، در سرمای زمستان به خیابان‌ها آمده‌اند.

گزارش‌های اولیه، از کشته‌شدن دست‌کم ۵۰ نفر و زخمی شدن ۳۵۰ نفر دیگر در شهرهای مختلف ترکیه و سوریه در پی زمین‌لرزه شب گذشته حکایت دارد.

سفارت عربستان سعودی در آنکارا از کشته‌شدن دست‌کم ۶ شهروند این کشور در این زمین‌لرزه خبر داده است.

در پی وقوع این حادثه دلخراش، ترکیه از کشورهای مختلف جهان و نهادهای بین‌المللی درخواست کمک کرده است.

«سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه در گزارشی از آخرین وضعیت زمین‌لرزه در این کشور خبر داد و گفت:«تا این لحظه دست‌کم ۶ پس‌لرزه به بزرگای بیش از ۶ درجه در مقیاس ریشتر در ترکیه ثبت شده که بزرگترین آن‌ها ۶.۶ ریشتر بوده است».

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه نیز در اولین واکنش خود به این حادثه گفت: «هنوز نمی‌توان برآورد واضحی از حجم خسارات مادی و انسانی زمین‌لرزه ارائه کرد».

وی افزود: «همه یگان‌ها و مؤسسات و نهادها تحت فرماندهی اداره حوادث و فوریت‌ها به حال آماده‌باش کامل سطح ۴ درآمده‌اند که این حالت، شامل درخواست برای ارسال کمک‌های بین‌المللی نیز می‌شود».

اردوغان همچنین ضمن آرزوی سلامتی برای آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه در استان قهرمان مرعش اعلام کرد: وزارتخانه‌های بهداشت و کشور و نیز اداره حوادث و فوریت‌ها و ادارات همه استان‌ها و تمامی دیگرمؤسسات باید به‌سرعت، کار امدادرسانی را ادامه دهند.

انفجار خط لوله گاز در استان ختای ترکیه

خبرگزاری اسپوتنیک نیز گزارش کرد که در پی وقوع زمین‌لرزه ۷.۸ ریشتری، انفجاری در خطر لوله گاز استان ختای ترکیه به وقوع پیوسته است.

بر اساس این گزارش،‌مرکز لرزه‌نگاری اروپا-مدیترانه اعلام کرد در پی زمین‌لرزه شدید که مرکز آن در ترکیه بود و مناطقی از غرب آسیا را نیز لرزاند، در حال بررسی احتمال خطر سونامی در منطقه است.

نظر شما