شناسهٔ خبر: 58595117 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

معمای کمبود اسکناس در خودپردازها حل می‌شود؟ | واکنش بانک مرکزی

این روزها خودپردازهای برخی بانک‌ها، در بی‌توجهی مسئولان شعب، یا غیرفعال است، یا در ساعات غیراداری توسط بانک مسدود شده است یا خالی از اسکناس است، البته معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی می‌گوید که مشکل کمبود اسکناس در خودپردازها موقتی است‌ و به زودی رفع می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین، چند وقتی است که بسیاری از خودپردازهای بانکی با مشکل نبود پول نقد مواجه هستند و همین امر موجب سرگردانی مردم شده است، حتی مردم اگر بخواهند از طریق کارت بانکی خود در شعبه مقداری پول نقد دریافت کنند، بانک معمولا پاسخ می‌دهد که باید به خودپرداز مراجعه کنید در حالی که بخشی از خودپردازها هم خالی از پول نقد است.

‌مشکل کاهش تزریق اسکناس به خودپردازها در تعدادی از خودپردازهای بانکی میادین و معابر اصلی پایتخت هم وجود دارد. رئیس شعبه یکی از بانک‌های دولتی در خیابان استاد نجات‌الهی در پاسخ به این سئوال که چرا خودپرداز بانک شما، امکان پرداخت اسکناس ندارد؟ گفت: یکی دو روز است اسکناس برای ما نیاورده‌اند و قطعا به محض آوردن اسکناس آن را در خودپرداز قرار می‌دهیم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا امکان دارد از همین اسکناس‌های موجود در شعبه که امروز از مشتری دریافت کرده‌اید، برای شارژ خودپرداز استفاده کنید تا مشتری حداقل برای دریافت کرایه تاکسی سرگردان نشود؟ گفت:‌ روال درج اسکناس در خودپرداز قانون دارد؛ برای تزریق پول به خودپرداز، اسکناس با اسکناس فرق دارد.

در همین زمان فردی دیگر وارد شعبه شد و درباره علت نبود پول جویا شد، وی هم می‌گفت فرزندم دانش‌آموز هست و چون در مدرسه‌شان بابت خرید تغذیه دستگاه‌ کارتخوان وجود ندارد بنابراین باید روزانه ۲۰ هزار تومان به فرزندم پول توجیبی بدهم که نبود اسکناس ما را با مشکل مواجه کرده است. ‌ 

به سراغ یکی دیگر از خودپردازهای یکی از بانک‌های دولتی در میدان فردوسی تهران می‌رویم که آن هم خالی از اسکناس است، علت را از معاون شعبه جویا می‌شویم، گفت: چون صبح است هنوز پول نقد برای ما نیاورده‌اند و حدود ۲ ساعت دیگر خودپرداز را شارژ می‌کنیم، همزمان با این گفت‌وگو، مسئولان انتقال اسکناس وارد بانک شدند و ۳ کیسه حاوی پول نقد را وارد بانک کردند.

با مشاهده ورود اسکناس از وی خواستیم حداقل اکنون خودپردازها را شارژ کند اما این مسئول بانک گفت: ‌فعلا باید این پول‌ها بررسی شود، ۲ ساعت دیگر بیایید یا از خودپرداز دیگری اسکناس دریافت کنید.

همزمان با صحبت ما یکی دیگر از مشتریان بانک که خانمی مسن بود وارد شد و پرسید چرا خودپرداز پول نقد نمی‌دهد؟ مجدد مسئول شعبه وی را هم به خودپرداز بانک دیگری حواله کرد که آن خانم گفت: این کارت بانکی در دستِ من، کارت هدیه است و فقط می‌توانم از خودپرداز همین بانک وجه نقد دریافت کنم اما پاسخ به این خانم مسن هم همین بود که ۲ ساعت دیگر برگردید.

۲‌ ساعت بعد برای صحت‌سنجی اذعان کارمند شعبه مذکور مبنی بر شارژ خودپرداز، مجددا به شعبه مراجعه کردیم اما باز خودپرداز خالی از اسکناس بود؛ دوباره علت را از معاون شعبه پیگیری کردیم و وی هم دوباره اعلام کرد که اسکناس نداریم؛ اما پس از اینکه به وی گفتیم همین امروز صبح ۳ کیسه اسکناس برای بانک آورده‌اند، نگاهش را از ما گرفت و خود را مشغول نوشتن کرد و همزمان گفت: ‌آن کیسه‌هایی که صبح آورده‌اند فقط حاوی اسکناس ۱۰۰ هزار تومانی بود اماخود پرداز ما امکان شارژ اسکناس ۱۰۰ هزار تومانی ندارد و فقط ۵۰ هزار تومانی و ۱۰ هزار تومانی در آن شارژ می‌شود!

یکی دیگر از مشکلاتی که معمولا مردم در موضوع خودپردازها به تازگی با آن مواجه می‌شوند، مسدود کردن برخی خودپردازها پس از ساعات اداری بانک‌ها است، بدین ترتیب که برخی بانک‌ها با پایان یافتن ساعات اداری، با بستن کرکره‌هایی که تعبیه کرده‌اند، خودپردازها را ‌غیرقابل دسترس می‌کنند و در واقع تا صبح روز بعد این خودپردازها قابل استفاده نیست.

یکی از مشتریان این خودپردازها افزود: امروز برای معاینه چشم فرزندم در مهدکودک، اعلام کرده‌اند هر نفر ۱۵ هزار تومان پول نقد به همراه داشته باشد، خواستم از خودپرداز مقابل میدان استفاده کنم که پول نقد نداشت این خودپرداز هم که توسط بانک مسدود شده است.

صبح روز بعد درباره مسدود شدن خودپرداز توسط برخی بانک‌ها از یکی از کارمندان شعبه پرسیدم که گفت: در اغتشاشات اخیر، اغتشاش‌گران به خودپردازها آسیب وارد ‌کردند در این راستا با وجود آرام شدن کشور، ‌کماکان از بیم این اغتشاشگران پس از ساعت اداری کرکره‌ مقابل این خودپردازها را پایین می‌آوریم تا از آسیب‌ در امان باشد.

خروجی پول از خودپردازها افزایش یافته است

یکی از مسئولان در یکی از وزارتخانه‌های اقتصادی گفت:‌ پس از ساماندهی مالیاتی و ساماندهی کارتخوان‌ها، رویه‌ای را عده‌ای از کسبه در پیش گرفته‌اند و با هدف ‌فرار مالیاتی، مشتری را هدایت به‌ دریافت پول نقد از خودپرداز به جای استفاده از کارت‌خوان می‌کنند و در واقع از خریداران مطالبه پول نقد می‌شود.

وی ادامه داد: درواقع اینکه بگوییم پول نقد موجود نیست یا خودپردازها پول نقد پرداخت نمی‌کنند، اینطور نیست، بلکه خروجی پول از خودپردازها در چند وقت اخیر افزایش یافته است و در نتیجه این موضوع موجب بروز مشکل برای مردم شده است و در برخی خودپردازها با نبود اسکناس مواجه‌ هستند.

وی تصریح کرد: به هر حال پرداخت مالیات توسط همه مردم امری ضروری است و قطعاً به نفع همه کشور است. وقتی کسی درآمدی کسب می‌کند اما مالیات نمی‌دهد، دولت با کسری بودجه مواجه می‌شود و مجبور خواهد بود از بانک مرکزی قرض بگیرد و این به تورم می‌انجامد و تورم هم دامن همه مردم تا آخرین نقطه کشور را می‌گیرد.

مشکل کمبود اسکناس در خودپردازها موقتی است‌

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در این‌ زمینه گفت: ایران یکی از کشورهای قوی در زمینه الکترونیکی‌کردن فعالیت‌های بانکی و مبادلاتی مالی است، اغلب فروشگاه‌ها و مغازه‌ها حتی در دوردست‌ترین روستاها کارتخوان بانکی دارند و حتی اغلب دستفروشان به عنوان آنکه کسب  وکار می‌کنند، دارای یک دستگاه پز بانکی هستند و رد و بدل اسکناس در کشور ما بسیار محدود شده و این یکی از پرافتخارترین عملکردها در زمینه فعالیت‌های بانکی است.

وی افزود: در همین راستا به نظر نمی‌رسد مردم برای بخش اعظم نیازهای خود نیازمند اسکناس باشند، این روزها اغلب مبادلات با کارت بانکی انجام می‌شود؛ اما به هر حال قبول دارم که مشکل کمبود اسکناس در برخی خودپردازها وجود دارد اما این مشکل مقطعی و گذرا و فقط در برخی نقاط کشور است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در پاسخ به این گفته که به هر حال مردم برای پرداخت کرایه تاکسی و غیره نیاز دارند مبلغی هر چند محدود، اسکناس در جیب خود داشته باشند، ‌ تصریح کرد: موضوع کمبود اسکناس در خودپردازها هم یک موضوع موقت است و قطعاً به سرعت رفع می‌شود.

محرمیان درباره مشکل کمبود اسکناس در برخی خودپردازها با ادعای نبود اسکناس از سوی رؤسای شعب هم توضیح داد: به هر حال درست است که مردم در کنار همه این فناوری‌ها، نیاز به اسکناس هم دارند و بابت چنین رفتارهایی شعب اشتباه کرده‌اند.

وی در پاسخ به این گفته که برخی شعب مدعی هستند خودپرداز آنها به پرداخت اسکناس ۱۰۰ هزار تومانی تجهیز نیست اما فقط اسکناس ۱۰۰ هزار تومانی برای آنها ارسال می‌شود، گفت: این کم‌کاری شعبه بانک را می‌رساند، شعبه باید به واحد بالاسری اعلام کند که خودپردازها را ارتقا دهند تا امکان پرداخت اسکناس ۱۰۰ هزار تومانی هم داشته باشند و این چیز عجیب و غریبی نیست که بانک‌ها انجام نمی‌دهند.  

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تأکید کرد: بانک مرکزی در این زمینه ابزارهای نظارتی خود را ‌تکمیل کرده است و ارتقا هم می‌دهد ‌تا در این زمینه بتواند به بانک‌ها نظارت بیشتری کند، البته بانک‌ها از چند سال پیش رویه‌ای درست کرده‌اند که بر مبنای آن‌ کارمند شعبه به نفع‌شان است که خودپرداز آنها کار کند و این کمک می‌کند که این مشکل هرچه زودتر جمع شود.

محرمیان اضافه کرد: البته ‌تقاضاهایی هم بابت افزایش سقف برداشت اسکناس از خودپردازها وجود دارد که با توجه به ‌الکترونیکی شدن اغلب پرداخت‌ها و دارا بودن کارتخوان توسط اغلب فروشندگان، این موضوع چندان ضرورتی ندارد. ‌