شناسهٔ خبر: 58558342 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

راه‌اندازی نخستین بندر خشک مبل و منبت کشور در ملایر

همدان- ایرنا- معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر گفت: با همراهی بخش خصوصی اولین بندر خشک مختص مبل و منبت کشور و یا منطقه ویژه اقتصادی در ملایر راه اندازی می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ "سلمان اسماعیلی" عصر پنجشنبه در نشست فعالان اقتصادی صنعت مبلمان منبت با مدیر بازرگانی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی افزود: با راه اندازی این بندر به طور قابل توجهی گمرک این صنعت صفر خواهد شد.

وی با اشاره به صادرات ۳۵ میلیون دلاری کالا در ۹ ماهه امسال در این شهرستان و سهم ۴۴ درصدی ملایر در صادرات استان همدان، گفت: در بخش صنعت با ۲۰ میلیون دلار، رشد بیش از ۲ برابری صادرات در بخش صنعت داشتیم، اما سهم صادرات صنایع دستی و خدمات در ملایر صفر است.

فرماندار ویژه ملایر یکی از دلایل اصلی صفر بودن صادرات صنایع دستی ملایر به ویژه صنعت مبلمان منبت را در حوزه تولید دانست و بیان کرد: تولید ما تناسبی با سلیقه و ذائقه مشتریان در بازارهای جهانی ندارد و صادرکنندگانی نیز نداشتیم که رویدادهایی برگزار و برند ملایر را معرفی کنند.

اسماعیلی ضمن تاکید بر تکمیل فرآیند صادرات مبلمان منبت، تحقق این امر را در گرو مشارکت، اتحاد و انسجام جمعی فعالان بخش خصوصی دانست و افزود: فرآیند این صنعت باید از تولید تا صادرات را ذیل یک طرح تجاری تعریف کنیم.

وی اظهار داشت: ۱۱ هزار نفر به طور مستقیم و سه هزار نفر به صورت غیرمستقیم در صنعت مبلمان منبت شهرستان ملایر مشغول به کار هستند.

فرماندار ملایر ادامه داد: ۱۲ هزار و ۳۰۰ هنرمند در حوزه صنایع دستی این شهرستان فعالیت دارند.

اسماعیلی گفت: بیش از ۱۰ هزار نفر در حوزه مبل و منبت ملایر فعالیت می‌کنند و پنج هزار کارگاه و ۴۳۰ واحد فروشگاهی در این شهرستان فعال است.

وی با بیان اینکه باید از فرصت تبلیغات تلویزیونی استفاده بهینه و حداکثری را داشته باشیم گفت: با حمایت‌های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی، تبلیغات رایگان سالانه هنرصنعت مبلمان منبت ملایر در رسانه ملی از چهار هزار ثانیه به پنج هزار ثانیه افزایش یافت.

فرماندار ویژه ملایر اظهار داشت: لازمه استفاده بهینه از تبلیغات پنج هزار ثانیه‌ای در رسانه ملی، تشکیل ستاد شهرستانی و برنامه‌ریزی کامل برای برگزاری یک جشنواره فروش ویژه در یک فرصت مناسب آب و هوایی است.

اسماعیلی بر لزوم همراهی و مشارکت مستمر دستگاه‌های مرتبط دولتی، بخش خصوصی، دهیاران و شهرداران و سایر نهادها در این زمینه تاکید کرد و گفت: تمامی شرایط برای تبلیغات مناسب این هنرصنعت باید فراهم شود تا بتوانیم حجم بالایی از گردشگران و خریداران و فرآیند کنترل و تضمین کیفیت داشته باشیم.

وی تاکید کرد: برای اینکه نهاده‌های اصلی فعالان صنعت مبلمان منبت به ویژه چوب، فوم، چسب و پارچه با قیمت‌های بازارهای جهانی بدون دخالت دلالان، به دست آنها برسد و به واسطه نوسانات ارزی دچار تغییر قیمت نشود، حاضریم با همه فعالان بخش خصوصی در چند حوزه مشارکت کنیم.

معاون استاندار همدان خاطرنشان کرد: در این راستا یک راهکار اجرایی برای کاهش محسوس هزینه‌های صنعت مبلمان منبت در تولید، افزایش بهره‌وری و سودآوری، راهیابی به بازارهای جهانی و صادرات محور شدن، ایجاد بندر خشک یا منطقه ویژه اقتصادی و توسعه شهرک‌ صنعتی است و حمایت صد درصدی می‌کنیم.

تبلیغات رایگان مبلمان منبت در رسانه ملی هدیه دولت به ملایری‌ها

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز نان و رفاه مردم ملایر را در توسعه صنعت مبلمان منبت نهفته دانست و تاکید کرد: در این نشست مقرر شد حجم وسیعی از آنتن شبکه‌های رسانه ملی در اختیار این هنر صنعت قرار گیرد.

حجت الاسلام "احد آزادیخواه" اظهار داشت: در برهه‌ای از زمان مبل و منبت ملایر به فراموشی سپرده شده بود که طی چند سال اخیر دوباره این صنعت مورد توجه قرار گرفت و پس از ثبت ملی در فاصله کمی ثبت جهانی شد.

وی با تاکید بر اینکه هنرمندان و فعالان این هنرصنعت باید ابتکارات و طراحی‌های بسیار خوبی داشته باشند، افزود: برگزاری جشنواره‌های متعدد و ثبت جهانی این هنر موجب شد شناسنامه مبلمان منبت و صنایع دستی این شهرستان تهیه و تدوین شود.

حجت الاسلام آزادیخواه یادآور شد: مسئولان و مدیران این شهرستان هر کجا احساس کردند که در حوزه هنر صنعت مبلمان منبت می‌توانند گره‌گشایی کنند، در این عرصه ورود کرده و در کنار فعالان این صنعت قرار گرفتند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: با تدبیر رهبر فرزانه انقلاب، تبلیغات هنر صنعت مبلمان منبت ملایر به صورت رایگان در حال پخش از رسانه ملی است و یک هزار ثانیه به چهار هزار ثانیه قبلی اضافه شد.

حجت الاسلام آزادیخواه یادآور شد: رسانه‌ها در جنگ اقتصادی بسیار تأثیر گذارند و امروز رسانه ملی پشتیبان فعالان اقتصادی است.

تبلیغات رایگان مبلمان منبت در رسانه ملی هدیه دولت به ملایری‌ها

حمایت از تولیدکنندگان وظیفه رسانه ملی است

مدیر بازرگانی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن اعلام موافقت افزایش تبلیغات رایگان صنعت مبلمان منبت ملایر از چهار هزار ثانیه به پنج هزار ثانیه در رسانه ملی، بیان کرد: حمایت از تولید کنندگان و هنرمندان وظیفه رسانه ملی است.

بابایی افزود: می‌خواهیم تبیین خوب و کاملی از این هنر صنعت در عرصه ملی و جهانی داشته باشیم.

تبلیغات رایگان مبلمان منبت در رسانه ملی هدیه دولت به ملایری‌ها

به گزارش ایرنا؛ تعدادی از فعالان مبل و منبت ملایر در این نشست خواستار حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و پخش تبلیغات این هنرصنعت در شبکه‌های جهانی و بین‌المللی شدند.

در شهرستان ملایر حدود ۱۱ هزار منبت‌کار در پنج هزار و ۶۰۰ کارگاه کوچک و بزرگ فعالیت می‌کنند و گردش مالی این هنر صنعت سالانه بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ بر اساس تصمیم شورای جهانی صنایع دستی، منبت ملایر در فهرست صنایع دستی جهان به ثبت رسید و بیش از ۶۰ درصد از تولید مبلمان منبت کشور را به خود اختصاص داده است.

نظر شما