شناسهٔ خبر: 58552042 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ملایر تولید کننده ۶۵ درصد مبلمان منبت کشور است

همدان- ایرنا- رئیس هیات مدیره بازار مبل ملایر با اشاره به رشد و توسعه هنرصنعت مبلمان منبت این شهرستان و ثبت جهانی این صنعت در فهرست صنایع دستی کشور گفت: امروز این صنعت ملایر حدود ۶۵ درصد از تولیدات کشور را به خود اختصاص داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ «یدالله کریمی» روز پنجشنبه در نشست هم‌اندیشی با فعالان صنعت مبلمان منبت شهرستان ملایر اظهار داشت: صنعت مبلمان منبت ملایر امروز در بهترین جایگاه خود قرار گرفته و باید در بازارهای جهانی نقش خود را به خوبی ابفا کند.

وی گردش مالی صنعت مبلمان را در دنیا ۵۶۵ میلیارد دلار و در کشور ۶۵ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: با توجه به گردش مالی خوبی که این صنعت در دنیا دارد، امروز کشورهای مختلف جهان صنایع غول‌پیکر و بزرگ را کنار گذاشته و به صنایع کوچک و متوسطی همچون صنعت مبل روی آورده‌اند.

رئیس اتحادیه درودگران مبلمان منبت ملایر با اشاره به اینکه مبل و منبت ملایر امروز در قامت جهانی است، ادامه داد: این هنر فاخر در شهرستان ملایر دارای جایگاه ویژه است و هنرمندان چیره‌دست آن با هنر زیبایشان ثبت ملی و جهانی را برای ملایر به ارمغان آوردند.

کریمی بیان کرد: این هنرصنعت با ایجاد بیش از ۲۰ هزار شغل، کمترین هزینه را بر دوش دولتمردان دارد و با تامین ۶۵ درصد مبلمان منبت کشور، نشان از عظمت و بزرگی این هنرصنعت است.

به گفته وی، هنر منبت از سالیان دور در شهرستان ملایر وجود داشت و در نیم قرن اخیر فراگیر شد که در مدت پنج سال گذشته یک راه میان‌بُر ۲۰ تا ۳۰ ساله را طی کرد و همه نگاه‌ها را در کشور به خود معطوف کرد.

رئیس هیات مدیره بازار مبل ملایر همچنین ثبت ملی و جهانی، برگزاری جشنواره‌های مختلف ملی، تبلیغات گسترده تلویزیونی، مستند سازی‌های متعدد، حضور در نمایشگاه اکسپو به عنوان المپیک اقتصادی و حضور فعالان این هنرصنعت در تمامی عرصه‌های مختلف را نشان از توسعه و پیشرفت و افتخار آفرینی برای جهان شهر ملایر دانست.

کریمی با اشاره به توسعه مناطق چهارگانه صنعت مبلمان، تاکید کرد: شهرک صنعتی مبلمان حاجی‌آباد ملایر که تنها شهرک تخصصی مبلمان در کشور است، سال ۱۳۹۶ با ۴۰ درصد فعالیت می‌کرد که هم اکنون تمام زمین‌های آن واگذار شده و به بهره‌برداری کامل رسیده است.

ملایر تولید کننده ۶۵ درصد مبلمان منبت کشور است

وی ادامه داد: توسعه این شهرک هم اکنون با ۴۰ هکتار با پیگیری‌های فرماندار ویژه ملایر و نمایندگان مجلس در دست اجرا است و بزودی اجرایی می‌شود.

رئیس اتحادیه درودگران مبل و منبت ملایر اظهار داشت: واحدهای نمایشگاهی مبلمان منبت در سال ۱۳۹۶ در این شهرستان ۲۰۰ واحد نمایشگاهی بود که در سال ۱۳۹۸ به بیش از ۳۰۰ واحد نمایشگاهی افزایش یافت.

کریمی اضافه کرد: در حال حاضر تعداد واحدهای نمایشگاهی به بیش از ۶۵۰ واحد نمایشگاه در عرضه مبلمان ارتقا پیدا کرده و در تمامی مناطق چهارگانه همچون بازار بزرگ مبل، شهرک مبلمان حاجی‌آباد، منطقه صنعتی کارخانه قند و بلوار شهید بهشتی فعال هستند.

وی با بیان اینکه منطقه صنعتی کارخانه قند در سال ۹۶ حدود ۲ واحد تولیدی فعال بود، بیان کرد: با ثبت ملی و ثبت جهانی صنعت مبلمان منبت ملایر، این تعداد به بیش از ۵۰۹ واحد تولیدی افزایش یافت.

رئیس هیات مدیره بازار مبل ملایر یادآور شد: در بلوار شهید بهشتی تعداد انگشت‌شماری نمایشگاه و واحد تولیدی وجود داشت که هم‌اکنون شاهد افزایش چشمگیر آن هستیم.

کریمی گفت: در مناطق حاشیه شهر نیز شاهد وجود کارگاه‌های کوچک و متوسط هستیم که بسیاری از جوانان در این مناطق مشغول به کار هستند و در سطح بخش‌ها و روستاها نیز شاهد توسعه این هنرصنعت هستیم.

به گزارش ایرنا؛ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ بر اساس تصمیم شورای جهانی صنایع دستی، منبت ملایر در فهرست صنایع دستی جهان به ثبت رسید، همچنین این هنر سال ۹۶ در فهرست شهرهای ملی صنایع دستی ایران قرار گرفت.

شهرستان ملایر دارای بیش از پنج هزار کارگاه تولیدی مبل و منبت و ۹ هزار استادکار و منبت‌کار است و بیش از ۲۵ هزار هنرمند در این رشته فعالیت می‌کنند و بیش از ۶۰ درصد از تولید مبلمان منبت کشور را به خود اختصاص داده است.

نظر شما