شناسهٔ خبر: 58487359 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

امروز هر فرد یک رسانه است

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه امروز هر فرد یک رسانه است گفت : عصر ما، عصر منفردانی است که تحت شبکه‌های اجتماعی مقتدر شده اند و می‌توانند اراده خود به دولت‌ها را تحمیل کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما ، حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری در نخستین همایش از سلسله همایش های مناره با محوریت رسانه و وحدت امت اسلامی، اظهار داشت :عصر فضای مجازی، ارتباط وثیقی با حاکمیت و شهروندان و وحدت رسانه پیدا می‌کند.

وی تاکید کرد: در عصری زندگی می‌کنیم که قدرت دولت‌ها رو به کاهش و قدرت شهروندان رو به افزایش است. عصر ما، عصر منفردانی است که تحت شبکه‌های اجتماعی مقتدر شده اند و می‌توانند اراده خود به دولت‌ها تحمیل کنند.

شهریاری خاطر نشان کرد: این اقتدار البته فقط به وسیله شبکه‌های اجتماعی ایجاد نشده است ، بلکه به وسیله زنجیره همتایان ادامه دارد. همچنین تصاعد شبکه‌ای را شاهد هستیم که قدرت دولت‌ها را کاهش می‌هد.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی  گفت: رسانه در بدو امر تلویزیون‌ها بود، اما با شبکه‌های اجتماعی، تصاعد هندسی شکل گرفت، تحول در درون رسانه‌ها اتفاق افتاد و با شبکه‌های اجتماعی و همبستگی شهروندان منفرد، اقتدار دولت‌ها در تمام دنیا کاهش یافت.

وی تصریح کرد: اتفاقاتی که در مهر و آبان در کشورمان افتاد، اتفاقات عجیبی بود و حاکی از اهمیت فوق العاده رسانه بود؛ دشمن این قدرت را بهتر فهمید و ما شاهد گسستی در اغتشاشات اخیر بودیم که مؤلفه‌های مختلفی داشت.

شهریاری ادامه داد: با سرمایه گذاری عظیم دشمن، تصاعد شبکه‌ای که می توانست در اختیار وحدت قرار گیرد، در اختیار تفرقه قرار گرفت؛ در این تصاعد آنچه باعث تهدید و یا فرصت می‌شود، تنها اخبار و اطلاعات نیست، بلکه توزیع اعتماد و حمایت است.

وی گفت: ویژگی مؤلفه قدرت منفرد، تولید زنجیره اعتماد و گریز از مقررات دولتی است که حاکمیت دولت‌ها را تقلیل می‌دهد و دنیا را دچار تحول می‌کند و اتفاقات مهر و آبان، از بستر همین تصاعد شبکه‌ای شکل گرفت.

شهریاری با تاکید بر اینکه، امروز هر فرد یک رسانه است، گفت: ما یک سری صدای نشنیده داشتیم، وقتی این تصاعد شبکه‌ای شکل گرفت، این صدا‌ها شنیده شد و دشمن از شنیده نشدن برخی صدا‌ها در کشورمان، سوء استفاده کرد.

دبیر کل مجمع تقریب خاطر نشان کرد: قدرت شبکه منفرد اقتضا می‌کند که این حرف‌ها شنیده شود؛ لذا توجه به بسیج شبکه ای، باید مورد توجه قرار گیرد. باید زنجیره حمایتی مقاومتی خود را تولید و شبکه‌های خود را فعال کنیم، به سمت خصوصی سازی رسانه پیش برویم که در غیر این صورت شکست می‌خوریم.

وی تاکید کرد: ما باید تفکر نقدی را در بین خود فعال کنیم و به مخالفان و ناقدان خود اجازه بدهیم، آرای خود را بیان کنند.

نظر شما