شناسهٔ خبر: 58443894 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

تشدید حملات روسیه همزمان با ارسال تسلیحات جدید به اوکراین

شهرها و روستاهای واقع در شرق و جنوب اوکراین که در تیررس توپخانه ارتش روسیه قرار دارند بیشترین آسیب را از این حملات دیده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران، دفتر ریاست جمهوری اوکراین روز جمعه از کشته شدن دست کم ۱۰ نفر در موج تازه حملات توپخانه‌ای ارتش روسیه به این کشور خبر داد.

در بیانیه دفتر ریاست جمهوری اوکراین آمده است که علاوه بر کشته شدن ۱۰ غیرنظامی دست کم ۲۰ نفر دیگر در جریان این حملات زخمی شدند.

ارتش روسیه در حالی بر شدت حملات توپخانه‌ای به اوکراین افزوده که کی‌یف به تازگی از مقابله با موجی دیگر از حملات موشکی و پهپادی علیه این شهرهای این کشور خبر داده بود.

به گفته مسئولان منطقه‌ای، شهرها و روستاهای واقع در شرق و جنوب اوکراین که در تیررس توپخانه ارتش روسیه قرار دارند بیشترین آسیب را از این حملات دیده‌اند.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی مقامات اوکراینی، شش نفر در منطقه دونتسک، دو نفر در خرسون و دو نفر دیگر نیز در منطقه خارکیف بر اثر این حملات جان باختند.

ارتش روسیه یک روز پیش از این نیز با موشک‌ و پهپادهای خودکششی به عمق خاک اوکراین حمله کرده بود که به گفته مسئولان اوکراینی ۱۱ کشته از آن به جا ماند.

این حملات و گلوله‌باران‌ها پس از آن شدت گرفت که ایالات متحده و آلمان موافقت خود را با ارسال تانک‌های سنگین و پیشرفته ساخت کشورشان به اوکراین به منظور مقابله با تهاجم نظامی روسیه اعلام کردند.

سایر کشورهای غربی نظیر نروژ، لهستان و کانادا نیز در همین راستا تعدادی از تانک‌های مدرن خود را از انبارها بیرون کشیدند و به اوکراین ارسال کردند.

مسکو نسبت به این اقدام خشمگین شده و کشورهای غربی را به ورود به سطح جدیدی از رویارویی با روسیه متهم کرده است. سفیر روسیه در آلمان پیش‌تر تصمیم برلین برای تحویل تانک های لئوپارد۲ به اوکراین را «بسیار خطرناک» خواند و محکوم کرد.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز روز جمعه بار دیگر تاکید کرد: ارسال تانک‌های غربی به اوکراین وضعیت را به نفع کی‌یف تغییر نمی‌دهد، بلکه «کشورهای غرب را به سطح جدیدی از رویارویی با کشور و مردم ما می‌کشاند.»

 

حمله با مهمات حاوی فسفر

پاولو کریلنکو، فرماندار دونتسک مدعی است که ارتش روسیه در حملات تازه خود از مهمات حاوی فسفر با قابلیت احتراق شدید در گلوله باران روستای زوانیوکا استفاده کرده است.

این روستا در حدود ۲۰ کیلومتری شمال باخموت وقع شده که طی ماه‌های اخیر به کانون درگیری‌های شدید میان نظامیان روس و نیروهای اوکراینی تبدیل شده است.

فرماندار دونتسک می‌گوید که گلوله باران این منطقه همچنین به چندین ساختمان مسکونی و دو مدرسه در ووهلدار، از شهرهای مجاور آسیب رسانده است.

از سوی دیگر، سرهی هایدای، فرماندار منطقه لوهانسک که در مجاورت دونتسک واقع شده، از حمله نیروهای اوکراینی به دو پایگاه روسیه خبر داده است.

به گزارش یورونیوز، بنا به ادعای این مقام نظامی تحت امر کی‌یف که از سوی خبرگزاری‌های بین‌المللی به صورت مستقل تایید نشده، در جریان گلوله‌باران دو پایگاه روسیه در شهرهای اشغالی «کرمینا» و «روبیژنه» ده‌ها سرباز روسی کشته و زخمی شدند.

مقامات اوکراینی همچنین اعلام کردند که نیروهای روسیه در جبهه‌های جنوبی نیز بمباران شهر نیکوپول، در آن سوی رودخانه دنیپر از طریق واحد‌های توپخانه‌ای مستقر در نیروگاه هسته‌ای تحت کنترل خود در زاپوریژیا از سر گرفتند و طی آن به ساختمان‌های مسکونی، خطوط لوله گاز، خطوط برق و یک نانوایی در این شهر آسیب وارد کردند.

تغییر زمان «استان‌های الحاقی»

روسیه همچنین در ادامه تلاش‌های چند ماهه خود برای الحاق چهار منطقه از جنوب و شرق اوکراین به خاک خود که با انتقادهای گسترده بین‌المللی همراه شده، اعلام کرد که این مناطق از این پس با مختصات زمانی منطبق با مسکو همسو خواهد بود.

مسکو هنوز کنترل کامل چهار منطقه‌ای که مدعی است بنا به نتایج همه‌پرسی برگزار شده در آن ضمیمه خاک روسیه است را در اختیار ندارد.

مقامات روسیه حدود یک ماه پس از آنکه نیروهایشان مجبور به عقب نشینی از خرسون و مناطق اطراف آن در جنوب اوکراین شدند، مدعی هستند که در حال حاضر تمام لوهانسک و نیمی از دونتسک تحت کنترل مسکو است.

 

تشکیل واحدهای جدید در نیروهای مسلح اوکراین 

وزارت دفاع اوکراین از تشکیل شرکت های اپراتورهای پهپادهای ضربتی خبر داد.

 وزارت دفاع اوکراین روز جمعه از تشکیل شرکت‌های اپراتورهای هواپیماهای بدون سرنشین تهاجمی (UAV) خبر داد.

در کانال تلگرامی این وزارتخانه آمده است: اولین شرکت های حمله پهپاد در جهان در حال شکل گیری هستند.

واحدهای جدید قصد دارند ارتباطات ماهواره ای Starlink، هواپیماهای بدون سرنشین و مهمات را ارائه دهند. گزارش شده است که تصمیم برای ایجاد نوع جدیدی از تشکیلات توسط فرمانده کل نیروهای اوکراینی والری زالوژنی گرفته شده است. گفته می شود که این یکی از اصلاحات مورد نیاز برای تامین پهپادهای نظامیان اوکراینی و توسعه تولید آنها در این کشور است. تعداد تشکیلات نظامی جدید و نوع دقیق پهپاد در اختیار آنها اعلام نشده است.

پیش از این، وزیر اطلاعات دیجیتال اوکراین، میخائیل فدوروف گفته بود که اوکراین انتظار دارد در ماه فوریه 10 هزار پایانه استارلینک از آلمان دریافت کند. Starlink یک شبکه ماهواره ای نسل بعدی است که برای دسترسی به اینترنت پهن باند در هر نقطه از جهان طراحی شده است. گزارش شده است که حدود 20 هزار پایانه استارلینک به اوکراین منتقل شده است و این اتصال ماهواره ای به طور فعال توسط ارتش اوکراین استفاده می شود.

 

غرب 321 تانک به اوکراین تحویل می‌دهد

 کشورهای غربی قرار است 321 تانک به اوکراین تحویل دهند.

به گزارش  سی‌ان‌ان، سفیر اوکراین در فرانسه گفت کشورهای غربی بیش از 300 تانک به کی‌یف تحویل خواهند داد.

سفیر اوکراین در فرانسه مشخص نکرد این تانک‌ها چه زمانی به کی‌یف تحویل داده می‌شوند، پیش از این آمریکا اعلام کرده بود که 31 تانک آبرامز M1 ، آلمان 14 تانک لئوپارد 2 A6 و انگلیس نیز 14 تانک چلنجر 2 به اوکراین ارسال خواهد کرد.

وادیم اوملچنکو در این خصوص به شبکه تلویزیونی BFM گفت: «تا امروز، بسیاری از کشورها به طور رسمی موافقت خود را برای تحویل 321 تانک سنگین به اوکراین رسمی کردند.»

او مشخص نکرد کدام کشورها این تانک ها را تحویل خواهند داد و درباره جزئیاتی از مدل‌های ارائه شده سخنی به میان نیاورد.

این رقم در حالی از سوی اوملچنکو اعلام می شود که ایالات متحده در هفته گذشته متعهد شد 31 تانک آبرامز M1 ارائه دهد و آلمان نیز با ارسال 14 لئوپارد 2 A6 موافقت کرد. پیش از این، انگلستان متعهد شده بود 14 تانک چلنجر 2 ارسال کند و لهستان از آلمان برای انتقال برخی از تانک های لئوپارد 2 ساخت آلمان - که در اختیار این کشور است - به اوکراین درخواست مجوز کرده بود.

زمان ورود این تانک ها به اوکراین هنوز مشخص نیست. اوملچنکو افزود تاریخ تحویل بسته به نوع تانک و کشور مبدا متفاوت خواهد بود و زمان بندی در دور آتی رایزنی ها بین اوکراین و کشورهای غربی تنظیم خواهد شد.

مصاحبه اوملچنکو در حالی انجام شد که کره شمالی، ایالات متحده و متحدانش را متهم کرد با ارسال تانک به اوکراین «بیش از پیش از خط قرمز عبور کرده اند».

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما