شناسهٔ خبر: 58429832 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور:

ریشه همه ناکارآمدی‌ها در بی‌توجهی به فرهنگ است

مشهد - رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: یافتن راه‌حل‌ها، نیاز به آسیب‌شناسی دارد تا ببینیم چرا اثرپذیری برنامه‌های فرهنگی و تربیتی در دانش آموزان و دانشجویان کاهش پیدا کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا مردانی شامگاه پنج‌شنبه در آئین اختتامیه پنجاه و هشتمین اجلاس ملی معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور که در  مشهد برگزار شد، با بیان اینکه فرهنگ هر جامعه موجودیت و هویت آن جامعه را تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: فرهنگ از موضوعاتی است که سال‌ها مورد بی‌مهری واقع شده و حتی واژه فرهنگ نیز که از ابتدا در عنوان وزارتخانه «فرهنگ و آموزش عالی» قرار داشت، به‌تدریج حذف شد.

وی افزود: یافتن راه‌حل‌ها، نیاز به آسیب‌شناسی دارد تا ببینیم چرا اثرپذیری این برنامه‌های فرهنگی و تربیتی در دانش آموزان و دانشجویان کاهش پیدا کرده است.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور خاطرنشان کرد: باید در جمع فرهیختگان دانشگاهی مورد بررسی و واکاوی قرار بگیرد که چرا اهداف اسناد فرهنگی بالادستی در سطح جامعه به‌خوبی دنبال نشده است. یکی از علل اساسی این مسئله مربوط به نوع نگرش به مقوله فرهنگ در فضای دانشگاهی است که آن را تابعی از آموزش می‌دانند.

وی ادامه داد: باید قرارگاه جهاد تبیین در دانشگاه‌ها تشکیل شود زیرا القای یأس و ناامیدی از آینده شغلی، ترغیب به مهاجرت، ترویج عرفان‌های کاذب، القای احساس تبعیض جنسیتی، تأثیرپذیری از برخی جریان‌های غرب‌گرا، عدم اطلاع از فضای واقعی کشور و فروپاشی انگاره‌های ذهنی، تبلیغ عدم پایبندی به ارزش‌های اخلاقی و ناکارآمدی در عملکرد برخی مدیران، تقابل گفتمانی و عملی تمدن اسلامی با تمدن غربی و هم‌چنین ضعف در الگوسازی و چهره‌های تأثیرگذار برای جوانان از طریق سلبریتی‌ها به‌عنوان آسیب‌های فضای دانشگاهی در دستور کار دشمن قرار دارد.

مردانی ضمن تشریح چالش‌های موجود در عرصه فعالیت اساتید در دانشگاه‌ها گفت: مهم‌ترین مشکلاتی که در حوزه اساتید وجود دارد، عبارت است از دل‌بستگی به اندیشه لیبرال دموکراسی، ضعف در آگاهی عمیق از حقایق دینی و ارزش‌های اسلامی، ضعف در برقراری ارتباط با دانشجویان، توهم استغنا، ضعف در تحلیل صحیح مسائل کشور، نارضایتی از میزان درآمد شغلی و البته تأثیرپذیری از جنگ شناختی دشمن است.

وی ابراز کرد: پس از آشوب‌های اخیر، رهبر معظم انقلاب چاره این کار را تبیین واقعیت‌ها دانستند تا به این ترتیب، دلایل حقانیت انقلاب اسلامی و باطل بودن اقدامات دشمن به‌خوبی تبیین شود و اینجاست که فعالیت مؤثر و مثمر شورای هماهنگی تبیین با حضور رؤسای محترم دانشگاه‌ها و سایر بخش‌ها، نهادها و تشکل‌های فرهنگی برای دستیابی به هم‌افزایی اثربخش و پرهیز از موازی کاری موردنیاز خواهد بود.

برگزاری پنل‌های تخصصی با محوریت «کانون‌های فرهنگی دانشجویی»، «انجمن‌های علمی دانشجویی» و «نشریات دانشجویی» از دیگر برنامه‌های این همایش دو روزه بود و در حاشیه سخنرانی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی اجتماعی و علی خطیبی معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز به تشریح آخرین تحولات نظام آموزش عالی کشور پرداختند.

نظر شما