شناسهٔ خبر: 58423018 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور

ناکارآمدی فعالیت دانشگاهی ریشه در بی توجهی به فرهنگ دارد/ باید شورای هماهنگی تبیین تشکیل شود

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: شورای هماهنگی تبیین با حضور روسای محترم دانشگاها و سایر بخش ها و نهاد ها و تشکل های فرهنگی تشکیل شده و هم‌افزایی اثربخش صورت گرفته و از موازی کاری پرهیز شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، محمدرضا مردانی در پنجاه و هشتمین اجلاس معاونان فرهنگی دانشگاه های کشور با اشاره به بخشی از بیانات امام خمینی(ره) در جلد 15 صحیفه درباره اهمیت فرهنگ، اظهار داشت: رهبر کبیر انقلاب فرمودند اساسا فرهنگ هر جامعه موجودیت و هویت آن جامعه را تشکیل می دهد و به هر میزان در سایر حوزه ها موفقیت کسب شود، ولی فرهنگ نباشد آن حرکت پوچ است. 

وی افزود: فرهنگ از آن موضوعاتی است که سال هاست مورد بی مهری واقع شده و واژه فرهنگ ابتدا در عنوان وزارتین علوم و آموزش و پروش مورد تاکید واقع شده بود و نامش «وزارت فرهنگ و آموزش عالی» بود؛ اما در طول زمان از عنوان نیز حذف شد در حالیکه در حوزه عمل یعنی آموزش و تربیت، بخش فرهنگی باید اساس کار این مراکز باشد و علی رغم اینکه برنامه های متعددی برای فعالیت فرهنگی طراحی می شود نتیجه ای متناسب با آن حاصل نمی شودکه اینها نیاز به آسیب شناسی دارد تا ببینیم چرا اثربخشی برنامه های فرهنگی وتربیتی در دانش آموزان و دانشجویان کاهش پیدا کرده است. 

مردانی با ذکر این مطلب که در چشم انداز علمی و فرهنگی و آموزشی کشور، اسناد بالادستی خوبی از جمله اسلامی شدن دانشگاه، تحول بنیادین در آموزش و پرورش و سند نقشه جامع علمی کشور و مهندسی فرهنگی کشور وجود دارد، تاکید کرد: اینکه چرا اهداف این اسناد در سطح جامعه هدف بخوبی پیاده نشد و نتیجه مورد نظر حاصل نشده، نیاز است در جمع فرهیختگان دانشگاهی مورد بررسی و واکاوی بیشتری قرار گیرد.

رئیس بسیج اساتید، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور یکی از علل اساسی این مسئله را در نوع نگرش به مقوله فرهنگ در مراکز اموزشی و تربیتی عنوان و تاکید کرد: با اینکه در برخی مراکز گاهی اوقات برنامه های متعدد فرهنگی، برنامه ریزی و اجرا می شود، اما نتایج مطلوبی حاصل نمی شود.  

تشکیل قرارگاه جهاد تبیین در آموزش عالی کشور نیاز اساسی است.

وی با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری چاره مواجهه با حوادث اخیر را جهاد تبین قرار دادند، گفت: از این رو با کمک هیات های اندیشه ورز متشکل از اساتید روانشناسی، جامعه شناسی و علوم سیاسی و دیگر اساتید به بررسی علل و عوال ناآرامی های اخیر در کشور پرداخته شد و ابعاد گوناگون و عوامل موثر در آن مورد بررسی قرار گرفته و نتایج حاصل شده دسته بندی و برای نحوه مواجهه با ابعاد جنگ ترکیبی دشمن دراین رابطه و بیان حقایق و روشنگری در جامعه دانشگاهی و تحقق جهاد تبین مد نظر مقام معظم رهبری پیشنهاد میشود «قرارگاه جهاد تبیین» در سطح آموزش عالی کشور شکل بگیرد و مسئولیت آن با وزیر محترم علوم تحقیقات وفناوری باشد، تا مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر جهاد تبیین را در دانشگاه ها محقق کنیم. 

مردانی ضمن قدردانی از اساتید ودانشجویان انقلابی در دفاع همه جانبه از دستاوردهای انقلاب اسلامی به بیان برخی دلایل همراهی دانشگاهیان در اغتشاشات و اتفاقات اخیر کشور در دو بخش دانشجویان و استادان پرداخت و عنوان کرد: القای یاس و ناامیدی از آینده شغلی، ترغیب به مهاجرت، ترویج عرفان های کاذب بجای معرفت دینی، احساس القای تبعیض جنسیتی، تاثیرپذیری از برخی جریانات غرب گرا، عدم اطلاع از فضای واقعی کشورها و فروپاشی انگاره‌های ذهنی از طریق عملیات روانی دشمن که تمرکزی برای فکرکردن برایشان نمانده، تبلیغات عدم پایبندی به ارزش های اخلاقی، ناکارآمدی در عملکرد برخی مدیران در پاسخگویی به نیازهای دانشجویان، تقابل گفتمانی و عملی تمدن اسلامی با تمدن غربی، ضعف در الگوسازی و چهره های تاثیرگذار برای جوانان از طریق سلبریتی ها در حوزه آسیب شناسی دانشجویان مطرح شده است.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور مهم ترین دلایل در حوزه اساتید را نیز دلبستگی برخی به اندیشه لیبرال دموکراسی، ضعف در آگاهی عمیق از حقایق دینی و ارزش های اسلامی، ضعف برخی اساتید در برقراری ارتباط با دانشجویان، توهم استغنا و ضعف در تحلیل صحیح مسائل کشور، نارضایتی از میزان درآمد شغلی، تاثیرپذیری از جنگ شناختی دشمن دانست.

وی در این رابطه افزود: اکثریت اساتید و دانشجویان مانند گذشته با این حیله دشمن همراهی نکردند و مثل همیشه با حفظ هوشیاری خود در خنثی سازی این توطئه شوم، دشمن را حیرت زده کردند.

مرادنی ادامه داد: ولی بخش اندکی از دانشجویان و اساتید در دام جنگ ترکیبی دشمن در هر دو طیف قرار گرفتند، لازم است در دانشگاه ها اولویت این مسائل مورد بررسی قرار بگیرد و فعالیت های اثربخش و برنامه های اثرگذار فرهنگی در دستور کار قرار گیرد.

وی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب چاره این کار را تبیین واقعیت ها بیان فرمودند؛ یعنی دلایل حقانیت انقلاب اسلامی و باطل بودن اقدامات دشمن باید بخوبی تبیین و از همه ابزارها استفاده شود. نیاز است شورای هماهنگی تبیین با حضور روسای محترم دانشگاها و سایر بخش ها و نهاد ها و تشکل های فرهنگی تشکیل گردیده و هم‌افزایی اثربخش صورت گرفته و از موازی کاری پرهیز شود.

انتهای پیام/

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

نظر شما