شناسهٔ خبر: 58419766 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شیوع سوءتغذیه کودکان در برخی از استان‌ها

رئیس هجدهمین کنگره تغدیه کودکان و نوجوانان از شیوع سوءتغذیه کودکان در برخی از استان‌ها خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از انجمن علمی تغذیه کودکان ایران، "علی اکبر سیاری" با اشاره به برگزاری هجدهمین کنگره تغدیه کودکان و نوجوانان در روز‌های ۱۰ الی ۱۲ اسفند ماه، گفت: بیشترین سو تغذیه کودکان در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان وجود دارد و چاقی نیز در گیلان شایع‌تر است.

رئیس انجمن علمی تغذیه کودکان ایران افزود: سوءتغذیه باعث کمبود ریز مغذی‌ها مانند آهن و روی، مواد پروتیینی و قندی در کودکان شده است و منجر به بروز بیماری‌هایی متابولیک می‌شود.

"علی اکبر سیاری" تاکید کرد: مطالعات نشان می دهد مادرانی که سواد دارند میزان سوءتغذیه در اعضای خانواده کمتر است و دریافت نکردن مواد غذایی مفید و مصرف زیاد غذا‌های آماده نیز باعث کمبود‌های مفید ریز مغذی در بدن کودکان می‌شود.

رئیس هجدهمین کنگره تغدیه کودکان و نوجوانان تصریح کرد: تغذیه سالم و نیاز‌های تغذیه‌ای در شیرخواران و کودکان نوپا مهم است، زیرا سوءتغذیه یکی از مشکلات سلامتی است که باعث می‌شود کودک رشد مناسبی پیدا نکند و دچار بیماری شود.

"علی اکبر سیاری" با اشاره به چاقی که یکی از ۷۶ درصد علت مرگ زودرس در دنیا است، گفت: چاقی ناشی از بیش خواری و کم تحرکی ایجاد می‌شود و دوران شیوع بیماری کرونا نیز کودکان را چاق‌تر کرده است.

رئیس انجمن علمی تغذیه کودکان ایران افزود: برای کنترل تغذیه کودکان باید تحرک بدنی افزایش یابد و مرکز درمانی سبز در هر استانی با همکاری وزارت بهداشت ایجاد شود تا کودکان چاق مورد بررسی قرار گیرند و تحت نظر گروه پزشکی درمان شوند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطر نشان کرد: نرم افزاری نیز طراحی شده است تا مردم با استفاده از فضای مجازی، وضعیت قد و وزن خود را ثبت کنند تا در صورت چاقی، دستورالعمل‌ها لازم را برای کاهش وزن دریافت کنند.

"علی اکبر سیاری" تاکید کرد: بحث تغذیه کودکان در بیمارستان‌ها مهم است، با همکاری وزارت بهداشت دستورالعملی در این زمینه تهیه شده که در بیمارستان‌ها اجرا می‌شود.

رئیس انجمن علمی تغذیه کودکان ایران گفت: کودکانی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند و اگر به مدت پنج روز از راه دهان به آن‌ها غذا داده نشود، دچار سوءتغذیه می‌شوند و بچه‌هایی که دچار بیماری‌های سلیاک، کلیه، سرطان هستند، باید تغذیه مناسب داشته باشند.

در ادامه، "ناصر کلانتری" دبیر اجرایی هجدهمین کنگره تغذیه کودکان و نوجوانان گفت: چاقی و اضافه وزن کودکان موضوع مهمی است، باید شیوه زندگی ان‌ها تغییر کند و افراد تغذیه مناسب داشته باشند.

دبیر اجرایی هجدهمین کنگره تغذیه کودکان و نوجوانان با اشاره به اهمیت تغذیه از دوران نوزادی، افزود: مواد غذایی مانند فرنی منعی برای مصرف کودکان زیر یکسال ندارد، اما صرفا شیر گاو نباید به وی خورانده شود.

"ناصر کلانتری" تصریح کرد: تغدیه با شیرمادر تا ۲ سالگی برای کودک ضروری است و شیر خشک جایگزین مناسبی برای وی نیست، مادران باید به این موضوع توجه داشته باشند تا کودک را از مزایای شیر مادر محروم نکنند.

نظر شما