شناسهٔ خبر: 58419285 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس انجمن علمی تغذیه کودکان ایران:

تحرک بدنی کودکان افزایش یابد/ایجاد کلینیک سبز برای بررسی چاقی اطفال

تهران - ایرنا - رئیس انجمن علمی تغذیه کودکان ایران افزایش تحرک بدنی کودکان را ضروری دانست و گفت: برای کنترل تغذیه و چاقی کودکان باید تحرک بدنی آنها افزایش یابد و یکی از اقدامات موثر در این زمینه راه اندازی «کلینیک سبز» در هر استان با همکاری وزارت بهداشت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت ایرنا، علی اکبر سیاری روز پنجشنبه در نشست خبری هجدهمین کنگره تغذیه کودکان و نوجوانان که در بیمارستان کودکان مفید برگزار شد، افزود: چاقی یکی از ۷۶ درصد علت مرگ زودرس در دنیا است و این بیماری ناشی از بیش خواری و کم تحرکی ایجاد می شود و دوران شیوع بیماری کرونا نیز کودکان را چاق تر کرده است.

وی تاکید کرد: نرم افزاری را طراحی کردیم تا مردم از فضای مجازی استفاده کرده و وضعیت قد و وزن خود را ثبت کنند تا در صورت چاقی، دستورالعمل ها لازم را برای کاهش وزن دریافت کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: موضوع تغذیه کودکان در بیمارستان ها مهم است، با همکاری وزارت بهداشت دستورالعملی در این زمینه تهیه شده که در بیمارستان ها اجرا می شود.

سیاری خاطرنشان کرد: سوء تغذیه باعث کمبود ریز مغذی ها مانند آهن و روی، مواد پروتئینی و قندی در کودکان شده و منجر به بروز بیماری‌هایی متابولیک می شود.

وی اظهارداشت: مطالعات نشان می دهد مادرانی که سواد دارند، میزان سوء تغذیه در اعضای خانواده آنها کمتر است و دریافت نکردن مواد غذایی مفید و مصرف زیاد غذاهای آماده نیز باعث کمبودهای مفید ریز مغذی در بدن کودکان می شود.

رئیس هجدهمین کنگره تغدیه کودکان و نوجوانان تصریح کرد: تغذیه سالم و نیازهای تغذیه ای در شیرخواران و کودکان نوپا بسیار مهم بوده است، زیرا سوء تغذیه یکی از مشکلات سلامت است که باعث می شود کودک رشد مناسبی پیدا نکند و دچار بیماری شود.

سیاری اظهار داشت: کودکانی که در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان بستری می شوند، اگر به مدت پنج روز از راه دهان به آنها غذا داده نشود، دچار سوء تغذیه می شوند و بچه هایی که دچار بیماری‌های سلیاک، کلیه و سرطان هستند باید تغذیه مناسب داشته باشند.

وی در پاسخ به این سوال که چه استان‌های دارای بیشترین آمار سوءتغذیه کودکان هستند، تصریح کرد: سوءتغذیه کودکان بیشتر در استان های سیستان بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان و خراسان جنوبی شایع است و استان گیلان نیز رتبه اول چاقی کودکان را دارد.

رئیس هجدهمین کنگره تغذیه کودکان و نوجوانان ادامه داد: بخشی از علت سوءتغذیه به فقر اقتصادی و بخشی به فقر علمی و فرهنگی باز می‌گردد، ثابت شده در خانواده مادرانی که سواد تغذیه‌ای مناسبی دارند، میزان سوءتغذیه کمتر است. آنچه در کنار تولید و میزان دسترسی به غذا اهمیت دارد، انتخاب درست مواد غذایی برای کودکان است. گاهی شاهد دسترسی مردم به مواد غذایی هستیم اما در زمان خرید مواد غذایی مناسبی را انتخاب نمی‌کنند.

سیاری درباره علل بدغذایی کودکان نیز گفت: کودکان بدغذا یا دچار اختلالات تغذیه‌ای به چند گروه تقسیم می‌شوند، برخی کودکان هیچ غذایی مصرف نمی‌کنند که بخشی از آن به نوع برخورد مادر بازمی گردد برای مثال مادران دچار وسواس، اصرار دارند کودک آنها حتما از نوع خاصی غذا استفاده کند یا به وزن بیشتری برسد که این امر باعث بدغذا شدن کودکان می‌شود.

وی تاکید کرد: مادران باید توجه داشته باشند که هر کودکی در مسیر خود رشد می‌کند و باید طبق کارت رشد کودکان، افزایش وزن آنها پیش برود. این موارد در مراکز بهداشت به مادران آموزش داده می‌شود.

رئیس انجمن علمی تغذیه کودکان ایران در بخش دیگری از این نشست خبری اعلام کرد: هجدهمین کنگره تغدیه کودکان و نوجوانان ۱۰تا ۱۲ اسفند ماه سال جاری به همت انجمن تغذیه کودکان ایران و با همکاری انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی ایران برگزار می شود.

سیاری کمک به بهبود تغذیه کودکان در کشور را از اهداف برگزاری هجدهمین کنگره تغدیه کودکان و نوجوانان عنوان کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در این کنگره به آن پرداخته می‌شود، تغذیه کودکان ، شیرخواران و سوءتغذیه آنها است.

تحرک بدنی کودکان افزایش یابد/ایجاد کلینیک سبز برای بررسی چاقی اطفال

نظر شما