شناسهٔ خبر: 5799703 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

شجاع‌نوری در نشست بیست‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان:

کاهش بودجه میلیاردی جشنواره کودک/سینمای رو به احتضار کودک را آرایش نمی‌کنیم!

دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: نمی‌خواهیم سینمای رو به احتضار کودک را آرایش کنیم تا پزشکان از رنگ و رخ زردش غافل شوند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران، علیرضا شجاع‌نوری دبیر جشنواره بیست‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان گفت: قبل از هر چیز مایلم یاد و خاطره کسانی که با مجاهدت و ایثار خود کاری کردند که ما دور هم باشیم و در آسایش و امنیت نفس زندگی کنیم و جشنواره برگزار کنیم به خصوص 175 مواردی که در مراسم امروز آن‌ها را بدرقه خواهیم کرد، گرامی می‌داریم.

وی ادامه داد: درصدد آن هستیم که جشنواره‌ای دور از تکلف و به سادگی برگزار کنیم و از رسانه‌ها خواهشمندم بدون کلیشه برای رونق سینمایی ایران و به خصوص جشنواره کودک به ما کمک کنند اولین گام در برخورد و برگزاری جشنواره کودک صداقت است.

شجاع‌نوری تصریح کرد: در همین ابتدا و در برگزاری این دوره قرار بر این شده که هیچ‌گونه بی‌احترامی و ظاهر‌سازی را در سینمای کودک به کار نگیریم و آنچه که حق است را برگزار کنیم. نمی‌خواهیم سینمای رو به احتضار کودک را آرایش کنیم تا پزشکان از رنگ و رخ زردش غافل شوند. اصرار نداریم که تعداد زیادی فیلم را در این جشنواره شرکت دهیم و از این جهت به تب و تاب آن بی افزاییم. بدون تعارف سینمای کودک از ضعف مفرطی رنج می‌برد و اتفاقی که در خور فرهنگ کودکان ما است در سینما اتفاق نمی‌افتد. در صورتی که در گذشته شاهد سینمایی پویا در بخش کودک بودیم و در بین سه جشنواره کودک جهان قرار داشتیم و غیر از پویایی تولیداتی خوبی نیز داشتیم.

وی اظهار داشت: جشنواره امسال بر روی حمایت شما اهل رسانه و ارگان‌های مختلف حساب مِی‌کند و امیدوارم این اتفاق با نگاه تخصصی و منتقدانه‌ی درست شکل گیرد. یکی از مشکلاتی که امسال با آن رو به رو هستیم مسئله‌ی بودجه و ضعف مالی است که دامن‌‌گیر ما شده و شاید نتوانیم در سطح گسترده کارمان را انجام دهیم. به عنوان نمونه حضور ما در جشنواره‌ی کن و دیگر جشنواره‌ها به چشم نمی‌خورد اما از دوستان در بخش فارابی که تجربه‌ی آن‌ها برای من ثابت شده است استفاده کرده تا نواقص را رفع کنیم که در این خصوص با این بنیاد رایزنی‌هایی صورت گرفته و حرف‌های مثبتی رد و بدل شده است.

شجاع‌نوری با اشاره به تفاوت جشنواره‌ی امسال افزود: در جشنواره‌ی امسال غیر از بخش‌های روتین مثل مسابقه‌های بین‌‌الملل و مسابقه سینمای ایران برگزاری بخش‌هایی مثل انیمیشن و...به قسمت‌های دیگری را برگزار خواهیم کرد در بخش بین‌الملل هم مثل بخش‌های ایرانی فیلم‌هایی که کیفیت داشته باشند استفاده خواهیم کرد در غیر این صورت کیفیت را فدای کمیت نخواهیم کرد.

دبیر بیست‌و‌نهمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: برگزاری المپیاد فیلم‌سازی کودکان و نوجوانان در تمامی استان‌های کشور با همکاری انجمن سینمای جوان را پیش رو داریم و از افرادی بین سنین 12 الی 19 سال که الزاماً‌ نباید عضو انجمن سینمای جوان باشند استفاده می‌کنیم در هر استان 10 فیلم 3 دقیقه‌ای شرکت می‌کنند و از بین آن‌ها و از هر استاد 3 فیلم انتخاب و به جشنواره معرفی می‌شود در نهایت یک فیلم یک استان برنده خواهد شد.

وی تصریح کرد: هدف ما این است که بعد از گذشت چندین سال، فیلم‌سازی انتخاب سوم همه‌ی جوانان برای ورود به بازار کار باشد و زمینه‌ای فراهم شود که از پتانسیل جوانان و نوجوانان همه‌ی نقاط ایران استفاده کنیم.

دبیر جشنواره کودک تصریح کرد:چون فکر می‌کنم مردم ما در سالهای آینده یکی از حل‌کنندگان مشکل سینمای جهان خواهند بود و اگر از الان این کار را انجام دهیم، پیامدهای مثبت زیادی خواهد داشت. باید به یک فیلمساز خوب مثل یک قهرمان بها دهیم. یکی از چیزهایی که در سالهای گذشته در مورد آن غفلت صورت گرفته است، نبود توجه به کودک و سینمای کودک است، چون بیشتر از کودک استفاده ابزاری می‌شود. پس باید نگرش خود را عوض کرده و بخش اعظم آن را با برگزاری المپیاد فیلم‌های کودک و نوجوان رفع کنیم. 
 
وی تصریح کرد: در برگزاری این جشنواره در بخش فیلمنامه و مسابقه فیلم رایزنی‌هایی با فارابی و تابش صورت گرفته و مورد قبول واقع شده است. به همین جهت نباید فیلمنامه برنده با یک جایزه و یا یک لوح از یادها برود، بلکه فارابی باید با تشکیل یک گروه فیلمنامه برگزیده بلافاصله خریداری کرده تا در دوره بعد جشنواره فیلمش حضور داشته باشد که این اتفاق در تعاملات جدید با فارابی صورت گرفته است. با ارگان‌های دیگر همچون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش و پرورش هم رایزنی‌هایی داشتیم. 
 
شجاع‌نوری اظهار داشت:چیزی که دوست داریم در این جشنواره اتفاق بیفتد، درگیر کردن آموزش و پرورش در بخش‌های دیگر سینماست. از کارهای دیگر راه‌اندازی سایت خبری که اخبار فیلم‌ها، تولیدات و اکران بخش کودک و نوجوان را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد و این موضوع باعث پویاتر شدن فیلم‌ها در این بخش می‌شود. هدف دیگر ما برگزاری جشنواره سینمای کودک و نوجوان در طول سال است، یعنی در طول سال چرخش تولید، نمایش و اخبار تولید را داشته باشد. 
 
وی در خصوص برگزاری جشنواره در اصفهان گفت: در ابتدای امسال برای برگزاری جشنواره با شهردار اصفهان رایزنی کردیم که بسیار استقبال کردند و قول همکاری و حمایت همه‌جانبه دادند که متاسفانه شنیده‌ها حاکی از این است که شهردار اصفهان عوض شده و به شهرداری قم انتقال یافته است، اما این دلیل بر ناامیدی ما نیست، چون با چند استان دیگر جلسات متعددی برگزار کردیم و اکثر آنها قول همکاری و مساعد دادند که بعد از بررسی‌ کردن و انتخاب اسم آن استان و شهر برده می‌شود. 
 
وی افزود: جذابیت برای کودک حرف اول را می‌زند و هدف ما کشاندن کودکان به سینما است که در این صورت باید در وهله اول جذابیت را ارتقاء ببخشیم. 
 
شجاع‌نوری در خصوص بودجه برگزاری جشنواره امسال، اظهار داشت: بودجه امسال خیلی کمتر از 2 میلیارد تومان است که امیدواریم بتوانیم با این بودجه بهترین خروجی را داشته باشیم. 
 
وی افزود: یکی از موهبت‌هایی که امسال نصیب ما شد، مشورت با اعضای شورای راهبردی سینمای کودک بود، چون اعضای آن، همه دغدغه‌مند و دلسوز سینمای کودک هستند که سعی داریم به کمک هم جشنواره کودک را هرسال و با دست پر برگزار کنیم. 
 
دبیر جشنواره کودک و نوجوان ادامه داد: یکی دیگر از علاقه‌های ما حضور مدعوینی است که گره‌ای از سینمای کودک و نوجوان باز کند، پس برای ما فرق نمی‌کند که میهمان چه کسی است، فقط حضور میهمان‌ها و شرکت کنندگان باسواد و دلسوز برایمان اهمیت دارد. 
 
وی افزود: قصد ما برگزاری یک جشنواره تراز و استاندارد است و هرکس بتواند در این خصوص با ما همراه باشد، همکاری خواهیم کرد. برگزاری نشست‌ها و جلسات بحث و بررسی، گفتگوها، آسیب شناسی و ایجاد راهکار برای ارتقاء سینما و سینمای کودک در ایرانی یکی دیگر از برنامه‌های جشنواره است. 
 
انتهای پیام/ 

نظر شما