شناسهٔ خبر: 5796603 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در نشست خبری دبیر جشنواره فیلم کوک مطرح شد:

سینمای کودک رو به موت است

ایلنا: علیرضا شجاع نوری می‌گوید؛ سینمای کودک امروز بیمار و روبه احتضار است اما نمی‌خواهیم با جشنواره فیلم کودک این مریض را به سمتی ببریم که گروهی فکر کنند سینمای کودک بیمار نیست.

صاحب‌خبر -

نشست خبری بیست و نهمین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوانان درحالی برگزار شد که علیرضا شجاع نوری (دبیر جشنواره) اعلام کرد وضعیت سینمای کودک بسیار بد است و در حالت احتضار به‌سر می‌برد و ما نمی‌خواهیم با برگزاری جشنواره فیلم کودک؛ یک رونق دروغین را به این سینما بدهیم.

علیرضا شجاع نوری با اعلام این مطلب افزود: ما دنبال رونق بخشیدن به سینمای کودک و نوجوان هستیم و اولین راه این رونق بخشیدن صداقت است و نمی‌خواهیم هیچگونه ریاکاری در کار باشد یا با نشان دادن یک رونق دروغین وضعیتی از سینمای کودک نشان دهیم که درست نیست.

وی ادامه داد: سینمای کودک امروز بیمار و روبه احتضار است و نمی‌خواهیم با جشنواره فیلم کودک این مریض را به سمتی ببریم که گروهی فکر کنند سینمای کودک بیمار نیست بلکه سینمای کودک از یک ضعف مفرط رنج می‌برد.

شجاع نوری با ابراز تأسف از وضعیت امروز سینمای کودک افزود: 20 سال گذشته جشنواره فیلم کودک بین سه جشنواره اول کشور بود و اتفاقات خوبی در سینمای کودک می‌افتاد اما متاسفانه آن روند ادامه پیدا نکرد.

وی با اشاره به جشنواره امسال گفت: مشکل اصلی جشنواره فیلم کودک امسال ضعف مالی است و ما به خاطر این ضعف مالی نمی‌توانیم جشنواره کودک را بسیار گسترده برگزار کنیم اما تلاش داریم بخش‌هایی را برگزار کنیم که به سینمای کودک کمک کند امسال علاوه بر بخش‌های اصلی جشنواره کار ویژه‌هایی نیز اجرا خواهیم کرد.

شجاع نوری با اشاره به اینکه امسال اصل را بر صداقت گذاشته‌اند؛ افزود: امسال اگر فیلم نداشته باشیم صادقانه به کودکان می‌گوییم که فیلم نداریم و اگر فیلم داشته باشیم بخش مسابقه را برگزار می‌کنیم ولی اینگونه نیست که بخواهیم به‌طور مثال در چند ماه مانده به جشنواره فیلم‌نامه‌ها را دریافت کنیم و بعد فیلم بسازیم و درجشنواره شرکت دهیم. هرگز نمی‌خواهیم کیفیت را فدای کمیت کنیم.

وی از برگزاری المپیاد فیلمسازی کودکان و نوجوانان خبر داد و افزود: امسال با همکاری انجمن سینمای جوان کودکان 10 تا 12 ساله در استان‌ها آموزش میبییند و فیلم می‌سازند. هر استان 10 فیلم 3 دقیقه را تولید می‌کند. از بین این 10 فیلم سه فیلم به جشنواره می‌آید و در جشنواره داوری می‌شود و استان برنده معرفی می‌شود.

وی ادامه داد: باید به سمتی حرکت کنیم که کودکان در آینده بخواهند فیلمسازی را به عنوان شغل آینده خود انتخاب کنند زیرا ایرانی‌ها در آینده حرف بزرگی برای سینمای دنیا دارند.

وی ادامه داد: بخش فیلمنامه و نگاه به فیلمنامه بسیار مهم است و امسال در جشنواره کودک فیلمنامه برنده برای ساخت مورد حمایت قرار می‌گیرد و قطعاً فارابی از ساخت فیلمنامه برنده شده حمایت می‌کند.

نظر شما