شناسهٔ خبر: 5798862 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دبیر بیست و نهمین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان:

برگزاری المپیاد فیلم سازی کودکان/ احتمال حذف بخش ملی جشنواره کودک

تهران - ایرنا - دبیر بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه اگر فیلم مناسب نباشد بخش ملی جشنواره فیلم کودک و نوجوان نخواهیم داشت، گفت: بنابراین فقط بخش انیمیشن و بین الملل را به بهترین شکل برگزار خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، علیرضا شجاع نوری صبح امروز سه شنبه 26 خرداد در نشست رسانه ای بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه اولین لازمه کار برای کودکان صداقت است، گفت: ما از ابتدای برنامه ریزی جشنواره فیلم کودک بنا را بر صداقت گذاشته ایم و هیچ گونه بی صداقتی در زمان برگزاری جشنواره نخواهیم داشت.

وی با تاکید بر اینکه بدون شک امروزه سینمای کودک ما از ضعف مفرطی رنج می برد، افزود: بنابراین اگر در گذشته جشنواره فیلم کودک نشان دهنده رونق سینمای کودک بود امسال ظاهر سازی نداریم و واقعیت سینمای کودک را معرفی خواهیم کرد.

شجاع نوری ادامه داد: بدون شک 20 سال پیش جشنواره کودک و نوجوان اگر یکی از بهترین فستیوال های کودک در دنیا نبود جزو سه جشنواره برتر به حساب می آمد.

در سال های گذشته شهر اصفهان مهرماه هر سال میزبان جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان بود ، اما امسال با نزدیک شدن بیست و نهمین جشنواره هنوز مکان برگزاری مشخص نشده است .



**اصفهان اولویت برگزاری جشنواره

شجاع نوری درباره محل برگزای جشنواره فیلم کودک نیز گفت: صحبت های خوبی با شهردار اصفهان انجام شده بود که با استقبال ایشان نیز مواجه شد اما بعد از برکناری وی از شهرداری اصفهان همچنان اولویت را به استان اصفهان داده ایم اما مذاکراتی با دیگر استان ها شده است که پس از جمع بندی نهایی اعلام خواهد شد.

دبیر بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان جذابت تولید فیلم برای کودکان را مهمترین فاکتور فیلم ها در این بخش عنوان کرد و گفت: اگر می خواهیم آیین سینما رفتن در کودکان و نوجوانان زنده شود باید جذابیت را به سینما بازگرداینم.





**اولین مشکل برگزاری جشنواره

شجاع نوری در ادامه گفت: امسال مهمترین چیزی که در ابتدای راه جشنواره با آن مواجه ایم بودجه جشنواره است به طوری که نتوانستیم در جشنواره کن نماینده ای داشته باشیم تا فیلم ها را رصد کند.

وی ادامه داد: البته در این زمینه دوستانمان در بخش بین الملل فارابی و سازمان سینمایی بررسی مناسبی را داشته اند که مورد مورد نیاز را از آنها جویا خواهیم شد.

شجاع نوری با بیان اینکه امسال در جشنواره سه فعالیت غیر از آنچه که به صورت روتین انجام خواهد شد برنامه ریزی کرده ایم، گفت: قصد داریم المپیاد فیلمسازی کودکان و نوجوانان را در تمام استا ن ها با همکاری انجمن سینمای جوانان برگزار کنیم.



**پیشنهاد فیلم سازی برای کودکان

وی افزود: بنا بر این اقدام از تمامی کودکان بین سنین 12 تا 19 سال دعوت می کنیم با حمایت انجمن سینمای جوانان استان خودشان که البته الزامی به عضو بودن در انجمن وجود ندارد، فیلم های 3 دقیقه ای بسازند.

دبیر بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان ادامه داد: در واقع می خواهیم اگر علاقه و استعدادی در نوجوانان برای فیلسازی وجود دارد با حمایت و مشاروه کارگردان باسابقه هر استان به منحصه ظهور برسد.



**معرفی استان برگزیده

شجاع نوری اظهار داشت: در هر استان 10 فیلم تولید خواهد شد که 3 فیلم به مرحله نهایی و داوری در جشنواره خواه رسید و در نهایت یک استان به عنوان برگزیده این بخش انتخاب خواهد شد.

وی از مذاکراتی با آموزش و پرورش برای مورد حمایت قرار دادن استان برگزیده خبر داد و خاطرنشان کرد: در واقع با این کار موج فیلمسازی در کشور را خواهیم داشت و این فرصت را به نوجوانان می دهیم تا بتئانند به این عرصه ورود کنند.



**فیلمسازی انتخاب سوم هر ایرانی

دبیر بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان با اشاره به با استعداد بودن نوجوانان ایرانی در هنر و سینما اظهار داشت: می خواهیم فیلمسازی را انتخاب سوم ایرانی ها بعد از رشته مورد تحصیل و پیشه خانوادگی آنها قرار دهیم.



**ایرانیان نجات دهندگان سینما دنیا

وی با تاکید بر اینکه فیلمسازان ایرانی نجات دهندگان سینما در دنیا خواهند بود، گفت: سینما در دنیا با این سرعتی که در حال حرکت است با مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد و لاین استعداد های ایراین هستند که سینما دنیا را نجات خواهند داد.

این بازیگر سینمای ایران گفت: وقتی همه برزیلی ها عاشق فوتبال هستند اشکالی ندارد که ایرانی ها نیز همه عاشق سینما و فیلمسازان موفقی باشند.

شجاع نوری تاکید کرد: باید به گونه ای رفتار کنیم که مردم به یک فیلم ساز موفق نیز به چشم یک قهرمان ملی نگاه کنند.



**خریداری فیلمنامه برتر

دبیر بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان گفت: همچنین در بخش فیلنامه نیز فقط به این صورت که به برگزیده یک پروانه زرین اهدا شود نیست و از بنیاد سینمایی فاربی درخواست کرده ایم تا فیلمنامه برگزیده این بخش خریداری و فیلم مورد نظر تولید شود تا در جشنواره سال بعد این را داشته باشیم.



**داوری معلمان در جشنواره

بازیگر فیلم سینمایی روز واقعه از مشارکت آموزش و پرورش و کانون پرورش فکر کودکان و نوجوانان در جشنواره نیز خبر داد و افزود: تا به امروز بعد از برگزاری جشنواره به سراغ آموزش و پرورش می رفتیم اما امسال قصد داریم در گرو های داوری از معلمان با سابقه ابتدایی برای مشاوره نیز استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه دوست داریم جشنواره در طول سال در جریان باشد نه فقط در یک هفته، گفت: بنابراین ممکن است جشنوراه را به طور ادواری در هر استان و در طول سال برگزار کنیم و فقط در یک روز اختتامیه داشته باشیم.



**بودجه خیلی کمتر از 2 میلیارد

وی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مقایسه بودجه جشنواره امسال با سال گذشته که 2 میلیارد بود گفت: بودجه امسال خیلی کمتر از 2 میلیارد است و همانطور که در ابتدای صحبت هایم گفتم اولین مشکل ما کمبود بودجه است.

شجاع نوری درباره 2 سالانه برگزار کردن جشنواره با توجه به کمبود بودجه و نبود فیلم مناسب گفت: این موضوع نیز در شواری مشورتی جشنواره مطرح شد اما نگران این موضوع بودیم که دو سال به سه و در نهایت به تعطیلی جشنواره منجر شود بنابراین با تمام توان به دنبال برگزاری جشنواره با شور و هیجان خواهیم بود.

فراهنگ**9246**

نظر شما