شناسهٔ خبر: 57602140 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

حقوق بشر به سبک متجاوزان در یمن

سازمان انتصاف به مناسبت روز جهانی حقوق بشر در گزارشی میزان خسارات جانی وارد شده به یمن طی ۷ سال جنگ را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

سازمان انتصاف به مناسبت دهم دسامبر روز جهانی حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام کرد: کودکان و زنان یمنی کشته می‌شوند و حقوقشان طی حملات و تحریم‌هایی که متجاوزان تحت پوشش سازمان ملل اعمال می‌کنند، نقض می‌گردد چرا که در یمن همه قوانین و قطعنامه‌های سازمان ملل زیرپا گذاشته می‌شود و دیگر، روز‌های جهانی که سازمان ملل اعلام کرده است، حتی در حفظ بخش اندکی از حقوق زنان و کودکان یمنی تاثیر ندارد.

به گزارش خبرگزاری سبأ، طبق بیانیه سازمان انتصاف، شمار زنان و کودکان کشته شده به ۶ هزارو ۳۱۲ نفر رسید که دو هزار و چهارصد و سی و شش تن از کشته شدگان زن و سه هزار و هشتصد و هفتاد و شش نفر از آن‌ها کودکند. شمار زنان و کودکان مجروح نیز به هفت هزار و صد و بیست و پنج نفر می‌رسد که از این بین دو هزار و هشتصد و شصت و دو نفر زن و چهار هزار و دویست و شصت و سه نفر کودک هستند.

آوارگی بیش از پنج میلیون نفر در یمن

شمار آوارگان به پنج میلیون و ۱۵۹ هزار و ۵۶۰ نفر تا اواخر اوت سال ۲۰۲۲ میلادی رسید که ۷۴۰ هزار و ۱۲۲ خانواده هستند و آمار‌ها نشان می‌دهد نیمی از آوارگان زن هستند که بیست و هفت درصد از آنان کمتر از هجده سال سن دارند و این احتمال اعمال خشونت علیه آنان را افزایش می‌دهد.

سرپرست یک خانواده از سه خانواده آواره، زنان هستند و سن دخترانی که سرپرستی ۲۱ درصد از خانواده‌های آواره را به عهده دارند کمتر از ۱۸ سال است و بر اساس گزارش سازمان ملل، ۶۰ هزار زن همسرانشان را از دست داده اند.

این سازمان خاطر نشان کرد با وجود گزینه‌های محدود برای ایجاد سرپناه‎؛ زنان و دختران آواره با رنج و سختی‌های بسیاری در این خصوص روبرو هستند (و سرپناه آنان) فاقد حریم شخصی بوده و سلامت آنان را به خطر می‌اندازد، آن‌ها همچنین فرصت‌های محدودی برای برخورداری از خدمات اساسی دارند و همین زنان و دختران آواره را بیشتر در معرض خشونت و توهین قرار می‌دهد.

در ادامه این بیانیه آمده است: شمار موارد نقضی که نیرو‌های دشمن در سواحل غربی مرتکب شده اند به ۶۹۵ مورد رسیده که از این بین ۱۳۲ مورد تجاوز به عنف و ۵۶ مورد آدم ربایی بوده است. طبق گزارش‌های رسیده در استان‌های جنوبی و به ویژه عدن نیز ۴۴۳ مورد تجاوز به عنف صورت گرفته است.

خارج شدن دختران و پسران  از چرخه تحصیل و آموزش

در این بیانیه آمده است تقریبا ۶ میلیون دختر و پسر دانش آموز با مشکل نبود نظام آموزشی دست به گریبانند و نزدیک به ۳ هزار و ۵۰۰ مدرسه ویران شده یا آسیب دیده است. دو میلیون و ۴۰۰ هزار کودک به مدرسه نمی‌روند و تعداد کودکانی که با مشکل برخودار نبودن از آموزش روبرو هستند، احتمالا به ۶ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

در این بیانیه با اشاره به محرومیت زنان از حق آموزش در نتیجه حمله به تأسیسات آموزشی و محاصره اقتصادی و پرداخت نشدن حقوق معلمان آمده است: ۳۱ درصد دختران از مدار آموزش خارج شده اند.

همچنین شمار افراد معلول از سه میلیون نفر پیش از دوران جنگ به چهار میلیون و پانصد هزار نفر افزایش یافته است و حدود ۶ هزار غیر نظامی در نتیجه اقدامات خصمانه مسلحانه از زمان آغاز جنگ دچار معلولیت شده اند که از این بین نزدیک به پنج هزار و ۵۵۹ نفر کودکند و پیش بینی می‌شود این رقم بسیار بیشتر از رقم اعلام شده باشد.

سازمان انتصاف با اشاره به افزایش ۴ برابری پدیده کار کودکان در دوران جنگ افزود: یک میلیون و ۴۰۰ هزار کودک کار از کمترین حقوق محرومند و حدود ۳۴ درصد از کودکانی که در یمن مشغول به کارند بین ۵ تا هفده سال سن دارند. همچنین قربانیان مهمات باقی مانده از تجاوز به چهار هزار نفر غیر نظامی رسیده است.

سازمان انتصاف در خصوص مسائل بهداشت و درمان افزود: به سبب تحریم‌ها و اقدام متجاوزان به گروگانگیری کشتی‌های حامل فرآورده‌های نفتی، بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در سرتاسر کشور طی روز‌های آینده با خطر تعطیلی روبرو هستند.

سوء تغذیه بیش از دو میلیون کودک

تحریم‌ها موجب افزایش میانگین سوء تغذیه شده است به طوری که بیش از دو ملیون و سیصد هزار کودک زیر ۱۵ سال با مشکل سوء تغذیه و ۶۳۲ هزار کودک با مشکل سوء تغذیه حاد روبرو هستند که جان آنان را به خطر می‌اندازد. بیش از یک میلیون پانصد هزار زن باردار و شیرده نیز با مشکل سوء تغذیه دست به گریبانند.

هر دو ساعت یک زن و شش نوزاد به سبب مشکلات موجود طی دوران بارداری یا هنگام تولد می‌میرند و آمار زنانی که در دوره بارداری یا هنگام وضع حمل ممکن است جانشان را از دست بدهند تقریبا ۱۷ هزار نفر برآورد می‌شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: نزدیک به ۷۰ درصد از دارو‌ها به سبب تحریم‌ها و ممانعت ائتلاف متجاوزان از واردات آن، در یمن پیدا نمی‌شود و روزانه بیش از ۸۰ نوزاد به سبب سلاح‌هایی که استفاده از آن ممنوعیت جهانی دارد، می‌میرند و این یکی از علل افزایش آمار کودکان ناقص الخلقه است به طوری که ۳۹ درصد از کودکانی که سالانه به دنیا می‌آیند ناقص الخلقه هستند.

طبق بیانیه این سازمان، خطر مرگ، جان بیش از ۵ هزار تن از بیماران کلیوی را تهدید می‌کند و شمار مبتلایان به بیماری سرطان به ۳۵ هزار نفر می‌رسد که بیش از هزار تن از آنان کودک هستند.

ائتلاف سعودی مسئول تمامی پیامدهای انسانی جنگ در یمن است

سازمان انتصاف، ائتلاف متجاوزان به فرماندهی آمریکا و عربستان را مسئول همه جنایات و تجاوزات علیه غیر نظامیان به ویژه زنان و کودکان طی هشت سال گذشته دانست و از جامعه بین الملل و سازمان‌های جهانی و کمیته‌های حقوق بشری درخواست کرد به وظایف قانونی و انسانی خود درباره این تجاوزات و کشتار فجیع غیر نظامیان عمل کنند.

سازمان انتصاف تحرکات و تلاش مثبت آزادگان جهان را برای توقف حملات و حمایت از غیر نظامیان و نیز تشکیل کمیته بین المللی مستقل برای تحقیق درباره جنایات علیه ملت یمن و مجازات کسانی که در آن دسته داشته اند را خواستار شد.

نظر شما