شناسهٔ خبر: 57467247 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

هلند- امریکا؛ به دنبال پایان ناکامی مقابل اروپایی‌ها

هلند و امریکا مرحله یک‌هشتم‌ نهایی جام جهانی 2022 را آغاز می‌کنند و از دقایقی دیگر در ورزشگاه الخلیفه به مصاف یکدیگر می‌روند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، تیم لویی فان‌خال در گروه اول مسابقات صدرنشین شد و امریکا پشت سر انگلیس در گروه B قرار گرفت. هلند شاید از ضعیف‌ترین گروه به عنوان صدرنشین بالا رفت و امریکا از یکی از سخت‌ترین گروه‌ها به عنوان تیم دوم صعود کرد، تنها گروهی که هر چهار عضوش جزو 20 تیم اول رنکینگ فیفا بودند. داستان هلند از اینجا تازه شروع می‌شود اما به قول مربی امریکا از اینجا به بعد هر چیزی ممکن است.

توقف جزئی هلند مقابل اکوادور اهمیتی نداشت و این تیم طبق انتظار به عنوان تیم اول گروه با هفت امتیاز به مرحله حذفی رفت تا هواداران امیدوار خود را سرافکنده نکند.

پدیده هلند، کودی گاکپو چهارمین بازیکن تاریخ تیم ملی کشورش شد که در سه بازی متوالی جام جهانی گل می‌زند. او وقتی گل اول را وارد دروازه قطر کرد، فرانکی دیونگ هم گل زد تا میزبان بدون امتیاز از جام خارج شود و در واقع بدترین میزبان تاریخ جام جهانی لقب بگیرد.

البته نگرانی‌هایی درباره سبک بازی هلند در این جام وجود دارد چون نارنجی‌ها تنها هشت ضربه در چهارچوب داشته‌اند هرچند فان‌خال این نگرانی‌ها را بی‌مورد دانسته و نایب قهرمان جام جهانی 2010 خود را برای مراحل حذفی آماده می‌کند.

با صدرنشینی در گروه A، هلند رکورد فوق‌العاده خود را حفظ کرد و از سال 1934 در هر جامی حضور داشته در جمع 16 تیم برتر حاضر شده، ضمن اینکه در 32 سال گذشته تنها دو بار در این مرحله حذف شده است، یکی در سال 1990 و دیگری در سال 2006.

هلند بعد از حذف از یورو 2020 به دست جمهوری چک، 18 بازی متوالی را نباخته و فان‌خال حالا می‌خواهد به آمار عالی 11 بازی بدون باخت در جام جهانی برسد که با ماریو زاگالو برابر است و پشت سر لوییز فیلیپه اسکولاری با 12 بازی بدون شکست قرار می‌گیرد.

کریستین پولیشیچ خودش را فدای تیم امریکا کرد و به مصدومیتی دچار شد که نیاز به بستری شدن داشت، او تنها گل بازی با ایران را به ثمر رساند تا تیم کشورش را به مرحله حذفی معتبرترین تورنمنت فوتبالی جهان برساند. ایران به یک تساوی نیاز داشت اما گل دقیقه 38 پولیشیچ، تیم گرگ برهالتر را به رده دوم و بازی جذاب با هلند فرستاد.

امریکا در سال‌های 2010 و 2014 هم به یک‌هشتم ‌نهایی رسیده و حذف شده، آخرین حضور این تیم در یک‌چهارم‌ نهایی در سال 2002 بود و رسیدن به آن کمی سخت است؛ با توجه به سابقه اخیرشان برابر رقبای اروپایی. در واقع امریکا از سال 2002 در جام جهانی تیمی اروپایی را شکست نداده و شش تساوی و پنج باخت حاصل کارشان با رقبای اروپایی بوده. سه بازی قبلی این تیم در مراحل حذفی در جام جهانی نتیجه‌ای جز شکست برای این تیم نداشته.

پیروزی برابر ایران نخستین برد امریکا در شش بازی آخرش در رقابت‌های مختلف بود. امریکا چهار بازی اولش با هلند را که دوستانه بوده باخته اما در سال 2015 به برد قابل توجه 4 بر 3 برابر این تیم دست یافت در حالی که 3 بر یک عقب بود.

در 13 بازی آخر امریکا در جام جهانی یک گل تعیین‌کننده بوده و سه برد و چهار شکست این تیم با کمترین اختلاف رقم خورده است. هلند هم در چهار تا از پنج بازی آخرش و پنج تا از شش بازی آخرش در جام جهانی دروازه‌اش را بسته نگه داشته ضمن اینکه هلند در هشت بازی آخرش در جام جهانی در نیمه اول گل نخورده است.

 

اخبار تیمی

هلند در آستانه بازی امشب یک مورد مصدومیت داشته و دفاع راست تیم، جرمی فریمپونگ در تمرین دچار آسیب‌دیدگی قوزک پا شده و احتمالش زیاد است به این بازی نرسد هرچند از ابتدا هم نفر اول هلند برای این پست دنزل دومفرایس بود.

به جز او، فان‌خال همه نفراتش را در اختیار دارد اما پای ماتیس دلیخت و ناتان آکه روی پوست موز است و یک‌چهارم‌ نهایی احتمالی را از دست می‌دهند اگر در این بازی کارت زرد بگیرند. ترکیب اصلی هلند احتمالاً دست نمی‌خورد و ستاره جوان پی‌اس‌وی آیندهوون، گاکپو می‌خواهد نخستین بازیکن تاریخ هلند شود که در چهار بازی متوالی جام جهانی گل می‌زند.

ممفیس دپای به اندازه کافی آمادگی بدنی به دست آورد که در بازی آخر مرحله گروهی با قطر در ترکیب اصلی هلند قرار بگیرد. فان‌خال اما بعد از 66 دقیقه او را بیرون کشید تا بازیکنی که مصدومیت طولانی همسترینگ را پشت سر گذاشته، بیشتر استراحت کند.

در تیم امریکا، شرایط پولیشیچ که در صحنه زدن گل به ایران دچار مصدومیت شد، مرتباً بررسی می‌شود اما بازیکن چلسی خودش در پستی که از روی تخت بیمارستان در شبکه‌های اجتماعی گذاشته گفته به بازی شنبه می‌رسد.

ترکیب احتمالی

هلند: نوپرت؛ تیمبر، فان‌دایک، آکه؛ دومفرایس، دی رون، فرانکی دیونگ، بلیند؛ کلاسن؛ گاکپو، دپای

امریکا: ترنر؛ دست، کارتر ویکرز، ریم، رابینسون؛ مک کنی، آدامز، موسی؛ وه آ، سارجنت، پولیشیچ

 

برچسب‌ها:

نظر شما