شناسهٔ خبر: 57458256 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وزیر میراث‌فرهنگی:

بازار تاریخی اراک را نباید به حال خود رها کرد

ضرغامی در جریان دیدار از بازار تاریخی اراک گفت: در بازار تاریخی اراک نباید اجازه هدررفت منابع را داد.

صاحب‌خبر -

سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دیدار بازار تاریخی اراک گفت: این بازار را نباید به حال خود رها کرد و نباید اجازه هدررفت منابع را داد.

ضرغامی در جریان گفتگو با بازاریان در سرای کتابفروشان افزود: قطعا میراث فرهنگی برای حفظ بازار کمک خواهد کرد.

او اضافه کرد: آیا در اراک تیم‌های فنی مرمت آشنا به معماری بازار وجود دارد یا خیر؟ اگر وجود ندارد از تیم‌های مرمتی خارج از استان استفاده شود و اگر وجود دارد باید از ظرفیت آن‌ها استفاده شود و از بهترین ا باید برای مرمت استفاده شود.

ضرغامی در این بازدید از تعدادی از سرا‌ها از جمله سرای هزاوه ئیها، کتابفروشان، کاشانی، صندوق سازها، آقایی، حمام چهارسوق، مدرسه سپهداری بازدید کرد و با بازاریان و اعضای هیات امنای بازاری به گفتگو نشست.

بازار تاریخی اراک با ۲۰ سرا و تعدادی کاروانسرا و تیمچه مربوط به دوره قاجار است و عمری بیش از ۲۰۰ سال دارد که پس از گذشت حدود ۲۰۰ سال کاربری اقتصادی، فرهنگی، مذهبی خود را حفظ کرده است.

این مجموعه تاریخی که بخش اصلی هویتی شهر اراک است، دچار آسیب‌های شدیدی شده به طوری که در بخشی از سرای کتابفروشان، سرای حاج باشی و ... تخریب‌هایی صورت گرفته و بام بازار نیازمند مرمت اساسی است.

در حال حاضر طرح جامع بازار اراک تهیه شده، اما هنوز به تصویب نهایی نرسیده است و باید ضمن تصویب طرح، منابع لازم برای مرمت و حفظ و احیای بازار تامین شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همچنین در جریان بازدید از مدرسه علمیه سپهداری بازار تاریخی اراک و طی تماس تلفنی با رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: مدرسه سپهداری جنبه انقلابی و تاریخی دارد و باید در بحث مرمت در اولویت قرار گیرد.

او ادامه داد: این مجموعه مشکلات جدی دارد و باید ایمن سازی صورت گیرد و شخصا مبلغی را برای مرمت اختصاص می‌دهم، اما لازم است که اوقاف نیز در امر مرمت مشارکت داشته باشد.

ضرغامی ادامه داد: باید با مشارکت میراث فرهنگی برآورد مالی مرمت صورت گیرد ۵۰ درصد را وزارتخانه کمک می‌کند و باقی را سازمان اوقاف و امور خیریه باید کمک کند، همچنین حجره امام نیز تبدیل به مجموعه‌ای جداگانه شود تا به محلی برای معرفی امام راحل تبدیل شود.

نظر شما