شناسهٔ خبر: 57446042 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بازدید وزیر میراث فرهنگی از بازار تاریخی اراک

از بهترین ها برای مرمت بازار اراک استفاده شود

آذر اسفندیاری

وزیر میراث فرهنگی در جریان بازدید از بازار تاریخی اراک بر لزوم استفاده از بهترین تیم های مرمتی برای مرمت این اثر تاریخی تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

عزت الله ضرغامی یازدهم آذرماه ۱۴۰۱ در جریان سفر دو روزه خود به استان مرکزی از بازار تاریخی اراک و تعدادی از سراها از جمله سرای هزاوه ای ها، کتابفروشان، کاشانی، صندوق سازها، آقایی، حمام چهارسوق و مدرسه سپهداری بازدید کرد و با بازاریان و اعضای هیات امنای بازار به گفت و گو نشست.

بازار تاریخی اراک با ۲۰ سرا و تعدادی کاروانسرا و تیمچه مربوط به دوره قاجار است و عمری بیش از ۲۰۰ سال دارد.

این مجموعه تاریخی پس از گذشت حدود ۲۰۰ سال کاربری اقتصادی، فرهنگی و مذهبی خود را حفظ کرده است. این مجموعه تاریخی که بخش اصلی هویتی شهر اراک است، دچار آسیب‌های شدیدی شده به طوری که در بخشی از سرای کتابفروشان، سرای حاج باشی و ... تخریب‌هایی صورت گرفته و بام بازار نیازمند مرمت اساسی است.

اداره میراث فرهنگی استان مرکزی، به عنوان یکی از متولیان حفظ بازار، به کمک مشاور، طرح جامع را تهیه کرده، اما هنوز به تصویب نهایی نرسیده است و باید ضمن تصویب طرح، منابع لازم برای مرمت و حفظ و احیای بازار تامین شود.

ضرغامی در گفت و گو با بازاریان در سرای کتابفروشان با بیان اینکه قطعا میراث فرهنگی برای حفظ بازار کمک خواهد کرد، اظهار کرد: آیا در اراک تیم های فنی مرمت آشنا به معماری بازار وجود دارد یا خیر؟ اگر وجود ندارد از تیم های مرمتی خارج از استان استفاده شود و اگر وجود دارد باید از ظرفیت آنها استفاده شود، باید از بهترین ها برای مرمت بازار اراک استفاده شود.

وی تاکید کرد: این بازار نباید به حال خود رها کرد و نباید اجازه هدررفت منابع را داد.

ضرغامی همچنین، در جریان بازدید از مدرسه علمیه سپهداری بازار تاریخی اراک و طی تماس تلفنی با رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: مدرسه سپهداری جنبه انقلابی و تاریخی دارد و باید در بحث مرمت در اولویت قرار گیرد چراکه مشکلات جدی دارد و باید ایمن سازی شود. شخصا مبلغی را برای مرمت اختصاص می دهم، اما لازم است که اوقاف نیز در امر مرمت مشارکت داشته باشد.

وی افزود: باید با مشارکت میراث فرهنگی برآورد مالی مرمت صورت گیرد، ۵۰ درصد را وزارتخانه کمک می‌کند و باقی را سازمان اوقاف و امور خیریه باید کمک کند، همچنین حجره امام نیز تبدیل به مجموعه ای جداگانه شود تا به محلی برای معرفی امام راحل تبدیل شود.

انتهای پیام

نظر شما