شناسهٔ خبر: 57457863 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اسد تلاش مسکو برای دیدار با اردوغان را رد کرد

صاحب‌خبر -
اسد تلاش مسکو برای دیدار با اردوغان را رد کرد
خبرگزاری آریا-سه منبع  (جمعه 2/12/2022) گفتند پس از خصومت شدید بیش از یک دهه از آغاز جنگ داخلی در سوریه، سوریه در برابر تلاش‌های میانجی‌گری روسیه برای برگزاری نشستی با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه مقاومت می‌کند.

به گزارش سرویس بین‌الملل آریا به نقل از رویترز؛دولت اردوغان از مبارزان مخالفی حمایت می کند که سعی در سرنگونی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه دارند، اردوغان رئیس جمهور سوریه را به اعمال تروریسم دولتی متهم می کند و در اوایل درگیری گفته بود که تلاش های صلح نمی تواند تحت حکومت او ادامه یابد.

اسد می گوید این ترکیه است که با کمک به گروهی از جنگجویان از جمله گروه های اسلام گرا و همچنین انجام تهاجمات نظامی مکرر به شمال سوریه از تروریسم حمایت می کند.
آنکارا خود را برای عملیات احتمالی دیگری آماده می کند، این اقدام پس از آن صورت می گیرد که معلوم شد جنگجویان کرد سوری عامل بمب گذاری در استانبول بودند.

روسیه که به اسد کمک کرد تا جریان جنگ را به نفع خود تغییر دهد، می‌گوید که در تلاش است تا به درگیری پایانی سیاسی بدهد و خواستار گفتگو بین دو رهبر است.

اردوغان آمادگی خود را برای نزدیکی نشان داد

اردوغان در اظهاراتی یک هفته پس از دست دادن او با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در ماه گذشته، گفت ترکیه می تواند "موضوعات را در مسیر درست با سوریه قرار دهد." رئیس جمهور ترکیه بارها گفته بودکه نمی تواند با رهبری که با کودتا به قدرت رسیده است ملاقات کند.

اردوغان در یک مناظره تلویزیونی آخر هفته گفت: «در سیاست نمی توان کینه توزی وجود داشت.»

اما سه منبع آگاه از موضع سوریه در مورد مذاکرات احتمالی گفتند اسد پیشنهاد اردوغان برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را رد کرده است.

دو منبع گفتند که دمشق معتقد است که چنین نشستی می تواند موقعیت رئیس جمهور ترکیه را قبل از انتخابات سال آینده تقویت کند، به ویژه اگر هدف آنکارا برای بازگرداندن 3.6 میلیون پناهجوی سوری از ترکیه باشد.

یکی از آنها گفت: «چرا باید به اردوغان یک پیروزی مجانی داد؟ تا قبل از انتخابات هیچ روابط نزدیکی صورت نخواهد گرفت.»

منبع سوم که یک دیپلمات آشنا با این پیشنهاد است، گفت: سوریه معتقد است که این نشست اگر چیزی ملموس نداشته باشد بی فایده است و آنچه اکنون خواستار آن هستند خروج کامل نیروهای ترکیه است.

مقامات ترکیه این هفته گفتند که ارتش تنها به چند روز زمان نیاز دارد تا برای تهاجم زمینی به شمال سوریه، جایی که قبلاً توپخانه و بمباران هوایی انجام داده بود، آماده شود.

اما دولت همچنین اعلام کرده است در صورتی که دمشق بر امنیت مرزها تمرکز کند، آماده مذاکره با دمشق است، زیرا آنکارا می خواهد جنگجویان کرد سوری YPG را از مرز خارج کند و پناهندگان را به "مناطق امن" منتقل کند.

یک منبع آگاه از رویکرد ترکیه به این موضوع گفت که دیدار اسد و اردوغان ممکن است "در آینده ای نه چندان دور" امکان‌پذیر باشد.

این منبع افزود:
  پوتین به آرامی برای آن آماده می شود... این آغاز یک تغییر بزرگ در سوریه خواهد بود و اثرات بسیار مثبتی برای ترکیه خواهد داشت. روسیه نیز سود خواهد برد... زیرا در بسیاری از منطقه ها درگیر است.»

نظر شما