شناسهٔ خبر: 57470798 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

به‌رغم اصرار‌های رئیس‌جمهور ترکیه

اسد دیدار با اردوغان را نمی‌پذیرد 

روزنامه جوان

در شرایطی که گفته می‌شد رؤسای جمهور ترکیه و سوریه طی ماه‌های آینده در خاک روسیه با یکدیگر دیدار خواهند کرد تا به یک دهه تنش سیاسی پایان دهند، برخی منابع اعلام کرده‌اند که بشار اسد دیدار با اردوغان را رد کرده است؛ اقدامی که نشان می‌دهد دمشق منتظر نتایج انتخابات ریاست جمهوری ترکیه خواهد ماند تا پس از آن درباره عادی‌سازی روابط تصمیم بگیرد. 

صاحب‌خبر -
 
 
به گزارش «جوان»، به‌رغم ابراز تمایل ترکیه برای عادی‌سازی روابط با سوریه، اختلافات دیپلماتیک بین دو کشور قرار نیست به این زودی‌ها تمام شود. درحالی که اخیراً رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه گفته که دیدار با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه بعید نیست و در یک کشور ثالث این دیدار ممکن است انجام شود، اما از طرف سوری پالس‌های منفی به آنکارا مخابره می‌شود که چندان تمایلی برای حل اختلافات در شرایط کنونی ندارند. خبرگزاری رویترز جمعه شب به نقل از سه منبع گزارش داد که دولت سوریه با تلاش‌های میانجیگری تحت رهبری روسیه برای برگزاری نشستی با رجب طیب اردوغان مقاومت می‌کند. رویترز تأکید کرد، دو منبع ترک که یکی از آن‌ها یک مقام بلندپایه است، گفتند: «فقط دولت سوریه این موضوع را به تعویق می‌اندازد در حالی که امور در نهایت به سمت برگزاری دیداری بین اسد و اردوغان پیش می‌رود». رویترز به نقل از سه منبع آگاه از مواضع نظام سوریه آورده است: بشار اسد پیشنهاد دیدار با اردوغان با حضور رئیس‌جمهور روسیه را رد کرده است. این منابع گفتند: دمشق معتقد است که نظیر چنین جلسه‌ای می‌تواند موضع رئیس‌جمهور ترکیه را قبل از انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده تقویت کند، به ویژه اگر هدف آنکارا، بازگرداندن ۶/۳ میلیون پناهجوی سوری از ترکیه باشد. براساس گزارش رویترز، یکی از این دو منبع گفته است: «چرا به اردوغان پیروزی مجانی اهدا کنیم؟ هیچ‌گونه همگرایی قبل از انتخابات رخ نخواهد داد. سوریه ایده برگزاری نشست وزرای خارجه دو کشور را هم رد کرده است». منبع سوم که یک دیپلماتیک آگاه از این پیشنهاد است، گفته است: «سوریه معتقد است که چنین نشستی اگر نتیجه‌ای محسوس نداشته باشد، بی‌فایده است و اکنون فقط می‌خواهیم نیرو‌های ترکیه به طور کامل از خاک سوریه عقب‌نشینی کنند.»
 مخالفت دمشق با دیدار اسد و اردوغان درحالی است که رئیس‌جمهور ترکیه از زمان شروع بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ بزرگ‌ترین حامی تروریست‌ها بوده و تلاش کرد با سرنگونی اسد، دولتی همسو با خود را روی کار بیاورد. نیرو‌های نظامی ترکیه هم به بهانه مقابله با تهدیدات تروریستی بخش‌هایی از شمال سوریه را اشغال کرده‌اند و حاضر به خروج از آن‌ها نیستند. در روز‌های اخیر هم دولت ترکیه اعلام کرده که برای از بین بردن گروه‌های تروریستی کرد، قصد دارد عملیات زمینی را در شمال سوریه شروع کند؛ اقدامی که دمشق به شدت با آن مخالف است. 
اردوغان در یک دهه گذشته علاوه بر قطع روابط دیپلماتیک آنکارا با دمشق، از هر ابزاری برای ضربه زدن به دولت مرکزی سوریه استفاده کرد و همین اقدامات سبب شده دولتمردان سوری نظر مثبتی به او نداشته باشند. هرچند اردوغان و دیگر مقامات آنکارا در ماه‌های گذشته بار‌ها آمادگی خود را نسبت به عادی‌سازی روابط ابراز کرده‌اند با این حال بشار اسد و رهبران سوریه فعلاً نمی‌توانند به چرخش مواضع اردوغان اعتماد کنند. دولت سوریه بر این باور است که شاید تحرکات اخیر اردوغان صرفاً جنبه انتخاباتی داشته باشد تا بتواند با موج سواری روی این موضوع شانس خود را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در ژوئن ۲۰۲۳ بالا ببرد و به همین منظور سعی دارند حداقل تا زمان پایان انتخابات ترکیه صبر کنند و پس از آن برای هرگونه اقدام سیاسی با همسایه شمالی تصمیم‌گیری کنند، زیرا مخالفان اردوغان که به دلیل سیاست‌های جاه‌طلبانه دولت او در منطقه و بحران شدید اقتصادی در موقعیت برتری قرار دارند می‌تواند برای دمشق فرصت خوبی باشد تا از چالشی به نام اردوغان خلاص شود، زیرا رقبای اردوغان خواستار خروج نیرو‌های ترکیه از سوریه و بازگرداندن پناهجویان به کشورشان هستند و همین مسائل از جمله شروط دولت سوریه است و لذا مخالفان اردوغان و دمشق زبان و درک مشترکی دارند. 
 ترکیه: شمال سوریه را باید پاکسازی کنیم
هرچند روسیه و امریکا سعی دارند ترکیه را از عملیات زمینی در سوریه منصرف کنند، اما مقامات آنکارا به هیچ صراطی مستقیم نیستند و تصمیم خود را برای اجرای این عملیات گرفته‌اند. وزیر خارجه ترکیه در سخنانی بر تداوم عملیات نظامی کشورش در مناطق شمالی سوریه تا زمان پاکسازی این منطقه از گروه‌هایی تأکید کرد که آنکارا آن‌ها را تروریستی می‌داند. به گزارش خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو در سخنانی با اشاره به اینکه مبارزه ترکیه با «تروریسم» ادامه دارد، گفت: همانطور که شمال سوریه را از لوث داعش پاکسازی کردیم، باید به عملیات خود ادامه دهیم و این منطقه را از حضور «پ. ک. ک» و شاخه‌های آن پاکسازی کنیم. وی ادامه داد: نیاز به تعامل با دمشق نیز وجود دارد تا مذاکرات در چارچوب کمیته قانون اساسی و روند آستانه سازنده‌تر از امروز باشد. این مسئله برای اطمینان از بازگشت داوطلبانه آوارگان سوری به کشورشان نیز ضروری است. چاووش‌اوغلو همچنین گفت: در عین حال، ما همچنین باید در جنگ خود علیه گروه‌های تروریستی بدون هیچ‌گونه تبعیض و تمایز بین آن‌ها همکاری کنیم. اردوغان هم گفت که ترکیه از ایجاد کمربند امنیتی ۳۰ کیلومتری در مرز‌های جنوبی خود کوتاه نمی‌آید.

نظر شما