شناسهٔ خبر: 57371836 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

حمله ناجوانمردانه به اتحاد و آرامش تیم ملی ایران

 مأمور امریکایی یورگن زیاده‌گو!

روزنامه جوان

 نمایش خیره‌کننده تیم ملی فوتبال ایران مقابل ولز ترس را در دل امریکایی‌ها انداخته است. حاشیه‌سازی‌های این یکی، دو روز نیز نشان از همین ترس دارد. امریکایی‌ها خوب می‌دانند که اگر تیم ملی ایران با آرامش و اعتماد به نفسی که پیدا کرده به دیدار آن‌ها برود کار بسیار سختی در پیش خواهند داشت؛ بنابراین حاشیه‌سازی‌ها را شروع کرده‌اند.

صاحب‌خبر -
 نمایش خیره‌کننده تیم ملی فوتبال ایران مقابل ولز ترس را در دل امریکایی‌ها انداخته است. حاشیه‌سازی‌های این یکی، دو روز نیز نشان از همین ترس دارد. امریکایی‌ها خوب می‌دانند که اگر تیم ملی ایران با آرامش و اعتماد به نفسی که پیدا کرده به دیدار آن‌ها برود کار بسیار سختی در پیش خواهند داشت؛ بنابراین حاشیه‌سازی‌ها را شروع کرده‌اند. آن‌ها می‌خواهند فضای حاکم بر اردوی ایران فضایی مانند فضای قبل از بازی با انگلستان باشد تا بتوانند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و این‌بار سرمربی سابق خود را به عنوان عمله به هم زدن اتحاد تیم ملی ایران جلو انداختند.
حاشیه‌سازی‌ها شروع شده، از ساختن حساب‌های کاربری جعلی به نام بازیکنان تیم ملی گرفته تا حذف نام «الله» از وسط پرچم ایران اقداماتی بود که انجام دادند و مطمئناً نقشه‌های دیگری هم دارند، اما در این میان اراجیفی که یورگن کلینزمن به زبان آورد، بازتاب دیگری داشت. عضو امریکایی – آلمانی کمیته فنی فیفا و سرمربی سابق یانکی‌ها با توهین به ملت و فرهنگ ایران و تیم ملی جلو آمد. 
 بی‌فرهنگ مدعی فرنگ 
بد نیست یکی، دو مورد از اقدامات فرهنگی جناب کلینزمن را مروز کنیم. یورگن کلینزمن همان بازیکنی است که در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه در ابتدای بازی ایران و آلمان فرش دستبافت یادگاری را از عابدزاده گرفت، اما وقتی گل زد وحشیانه تور دروازه ایران را تکان می‌داد. همین آدم حالا برای ما ادعای فرهنگ و تمدن دارد. همین آقای کلینزمن که بازیکنان ایران را متهم به فریب داور می‌کند در فینال جام جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا چنان داور بازی را فریب داد که بازیکن آرژانتین را اخراج کرد و با این کثیف‌کاری جام را بالای سر برد. حالا طبیعی است که کلینزمن امریکایی – آلمانی هوادار امریکا شود و بخواهد جو تیم ملی را به‌هم بزند، به هرحال برای ماندن در امریکا باید مطابق میل آن‌ها حرف زد. کسی چه می‌داند شاید روزی علیه تیم ملی آلمان هم به نفع امریکا صحبت کند.
 مایه شرم فوتبال
کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی ایران البته پاسخ محکمی به یاوه‌گویی‌های او داده است، پاسخی در خور که بعید است کلینزمن تا سال‌ها آن را فراموش کند. کی‌روش در صفحه شخصی‌اش نوشت: «یورگن عزیز! تو ابتکار عمل به خرج دادی که منو کارلوس صدا کنی، فکر می‌کنم بهتر باشد من هم تو را یورگن صدا کنم. حتی با وجود اینکه من را نمی‌شناسی، شخصیتم را با یک پیش‌داوری زیر سؤال بردی. مهم نیست چقدر به تو بابت آنچه در زمین فوتبال انجام داده‌ای احترام می‌گذارم، ولی آن صحبت‌ها درباره فرهنگ ایران، تیم ملی فوتبال ایران و بازیکنانم، مایه شرمساری در فوتبال است. البته هیچ‌کس نمی‌تواند به اتحاد ما وقتی در سطح ما نیست، صدمه بزند، حتی اگر هم باشد دوست داریم تو را به عنوان میهمان به کمپ تیم ملی دعوت کنیم تا با بازیکنان ایران آشنا شوی و از آن‌ها درباره ایران، مردم ایران، شاعران و هنرمندان، جبر (ریاضی) و تمام فرهنگ هزاران ساله ایران یاد بگیری و از بازیکنان ما بشنوی که چقدر آن‌ها به فوتبال عشق می‌ورزند. به عنوان یک امریکایی-آلمانی، می‌فهمیم که تو از ما حمایت نمی‌کنی و مشکلی هم نداریم و با وجود اظهارات توهین‌آمیز تو در بی‌بی‌سی که تلاش کردی زحمت، فداکاری و توانمندی ما را زیر سؤال ببری، ما به تو قول می‌دهیم که هیچ قضاوتی درباره فرهنگ، ریشه و سابقه تو نداشته باشیم و همیشه از تو در بین خانواده خودمان استقبال می‌کنیم. در همین حال با تمام تمرکزمان می‌خواهیم تصمیم فیفا را در قبال پست تو به عنوان عضو گروه تحقیقات جام جهانی قطر ۲۰۲۲ ببینیم، چراکه انتظار داریم قبل از بازدید از کمپ ما از سمتت استعفا کنی.»
 منتظر استعفای کلینزمن
فدراسیون فوتبال ایران در بیانیه‌ای اظهارت یورگن کلینزمن را محکوم کرد و خواستار عذرخواهی و استعفای او از گروه مطالعات فنی فیفا شد. در این بیانیه آمده است: «آقای کلینزمن، عضو گروه مطالعات فنی فیفا گفته که در بازی ایران و ولز، بازیکنان تیم ملی و کادر فنی «روی داورکار کردند» و «این تصادفی نیست، این بخشی از فرهنگ آنهاست که چگونه بازی می‌کنند». فدراسیون فوتبال ایران پیش از این خواستار شفاف‌سازی فوری فیفا در این مورد شده و خواهان عذرخواهی آقای کلینزمن و استعفا از وظایف خود به عنوان عضو گروه مطالعات فنی فیفاست. در همین حال فدراسیون فوتبال ایران از آقای کلینزمن دعوت می‌کند از کمپ تیم ملی در دوحه برای یادگیری فرهنگ غنی ایرانی و ارزش‌های فوتبال و ورزش بازدید کند. از آنجایی که کلینزمن یک آلمانی است به او قول داده می‌شود که برای شرم‌آورترین قسمت تاریخ جام جهانی «ننگ گیخون ٨٢»، زمانی که آلمان غربی و اتریش نتیجه را رقم زدند، مورد قضاوت قرار نگیرد و او به عنوان یک بازیکن سابق با شیرجه‌های دراماتیک معروفش قضاوت نخواهد شد. مطمئناً او به عنوان یک بازیکن حرفه‌ای فوتبال برای هیچ موضوع سیاسی و تاریخی دیگری که مربوط به کشورش باشد مورد قضاوت قرار نخواهد گرفت. در این بازدید به آقای کلینزمن پیشنهاد می‌شود که ۹۹ دقیقه آخرین بازی ایران مقابل ولز را مرور کند، حتی اگر این بازی قبلاً در سراسر جهان پخش شده باشد و برای بسیاری به عنوان یکی از عادلانه‌ترین و زیباترین بازی‌های تاریخ جام جهانی شناخته می‌شود.»
 عقب نشینی 
جالب است که برابر بند ۱۳ اساسنامه فیفا هر فرد یا نهادی که به هویت و نشانه‌های ملی و دینی یکی از اعضای فیفا توهین کند باید از ۱۰ بازی محروم شود. مطابق این بند امریکایی‌ها همین حالا باید از جام حذف شوند، اما واکنش به حرف‌های کلینزمن باعث شد او حرف‌های قبلی خود را پس بگیرد.
کلینزمن حالا می‌گوید: «به نظرم برداشت بدی از صحبت‌های من شد. من واقعاً سعی می‌کنم با کی‌روش تماس بگیرم و اوضاع را آرام کنم. قصدم هرگز انتقاد از کارلوس یا نیمکت ایران نبود. بعضی حتی فکر کردند من از داور انتقاد کردم، چون او کاری درباره نحوه رفتار آن‌ها روی نیمکت انجام نداد. تمام حرف من این بود که آن‌ها احساسی با شرایط برخورد می‌کنند که در واقع از بعضی جهات قابل تحسین است. تمام نیمکت آن‌ها در تمام طول بازی با تیم داخل زمین همراه بود. آن‌ها بالا و پایین می‌پریدند و کارلوس مربی بسیار احساساتی است. او به‌طور مداوم کنار زمین حضور می‌یابد و سعی می‌کند به بازیکنانش انرژی بدهد و آن‌ها را راهنمایی کند.»

نظر شما