شناسهٔ خبر: 57390133 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

مصاحبه کلینزمن و حمله کی‌روش

انگیزه مورد نیاز، پیدا شد!

دنياي اقتصاد : کارلوس کی‌روش از آن دست مربیانی است که بخش مهمی از سیستم کاری‌اش به مسائل روحی و روانی اختصاص پیدا می‌کند. داستان‌های فنی را بگذارید کنار. او در این حوزه به اندازه کافی موافق و مخالف دارد و حرف‌های هر دو گروه هم شنیدنی است. با این وجود قسمت پررنگ‌تر کار او، مربوط به جنگ و دعواهایی است که راه می‌اندازد. در حقیقت سرمربی پرتغالی از هر نوع تنش روانی استقبال می‌کند و می‌کوشد تا از آنها فرصتی برای تحریک و تهییج بازیکنانش بسازد. نیازی به یادآوری نیست که در مهم‌ترین نمونه از این دست، کی‌روش سرمربی پیشین کره‌جنوبی را نقره‌داغ کرد. پیش از بازی پایانی انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۴ بین ایران و کره‌‎جنوبی، چوی که آن زمان هدایت تیم شرقی را بر عهده داشت از نحوه میزبانی ایران در بازی رفت انتقاد کرد و همین کافی بود تا کی‌روش بلوا به پا کند. مربی پرتغالی تصویر چوی را روی در و دیوار محل اردوی تیم ملی و حتی روی پیراهن خودش‌(!) چسباند و به بازیکنان انگیزه داد. حالا هم به نظر می‌رسد در آستانه بازی سرنوشت‌ساز سه‌شنبه‌شب برابر آمریکا، کی‌روش یک «دشمن» خوب برای افزایش انگیزه و اشتیاق بازیکنان پیدا کرده است. دشمن جدید، کسی نیست جز یورگن کلینزمن، ستاره سابق تیم ملی آلمان و سرمربی پیشین تیم ملی آمریکا.

صاحب‌خبر -

کلینزمن چه گفت؟

اما سخنان جنجالی ستاره پیشین ژرمن‌ها چه بود؟ کلینزمن کارشناس یک شبکه تلویزیونی برای تحلیل مسابقات جام‌جهانی است. او پس از برتری ایران برابر ولز، در مصاحبه‌ای که انصافا جالب و قابل قبول به نظر نمی‌رسید به رویکرد ایرانی‌ها در تحت فشار قرار دادن داور اشاره کرد. بخشی از سخنان یورگی را به نقل از «ایسنا» بخوانید: «کارلوس واقعا به خوبی با تیم ملی و فرهنگ ایران سازگار است. او در آمریکای جنوبی با کلمبیا شکست خورد و سپس نتوانست با مصر به جام‌جهانی صعود کند و درست قبل از جام‌جهانی با ایران به میدان آمد؛ جایی که قبلا مدت زیادی با این تیم کار کرده بود. این تصادفی نیست. این بخشی از فرهنگ آنهاست. آنها مدام روی گوش داوران خط و داور چهارم کار کردند و روی قضاوت آنها تاثیر گذاشتند. صحنه‌های زیادی وجود داشت که در تصاویر تلویزیونی ندیدیم. این فرهنگ آنهاست، آنها شما را از بازی خود خارج می‌کنند. نتیجه مسابقه با داوری دیگر می‌توانست متفاوت باشد. بازیکنان ایران پنج نفری دور داور بودند و این به سود ولز نبود.»

کی‌روش چه واکنشی نشان داد؟

کی‌روش هم با فرصت‌طلبی خاص خودش بلافاصله جواب کلینزمن را داد و بیشتر روی سمت او در فدراسیون جهانی فوتبال متمرکز شد؛ جایی که ستاره پیشکسوت آلمانی عضو گروه مطالعات فنی فیفا به شمار می‌آید. کی‌روش در پستی در فضای مجازی علیه یورگی نوشت: «یورگن عزیز! تو همیشه من را کارلوس صدا می‌کردی، بنابراین فکر می‌کنم بهتر باشد من هم تو را یورگن صدا کنم. حتی با وجود اینکه من را نمی‌شناسی، شخصیت من را با یک پیش‌داوری زیر سوال بردی. مهم نیست چقدر به تو بابت آنچه در زمین فوتبال انجام داده‌ای احترام می‌گذارم ولی آن صحبت‌ها درباره فرهنگ ایران، تیم ملی فوتبال ایران و بازیکنانم، مایه شرمساری در فوتبال است. هیچ‌کس نمی‌تواند اتحاد ما را خدشه‌دار کند، چرا که این مسائل در سطح ما نیست، حتی اگر هم باشد دوست داریم تو را به عنوان ‌میهمان به کمپ تیم‌های ملی دعوت کنیم؛ با بازیکنان ایران آشنا شوی و از آنها درباره ایران، مردم ایران، شاعران و هنرمندان، جبر‌(ریاضی) و تمام فرهنگ هزاران ساله ایران یاد بگیری. به عنوان یک آمریکایی- آلمانی ما می‌فهمیم که تو از ما حمایت نمی‌کنی و مشکلی هم نداریم و با وجود اظهارات توهین‌آمیز تو در بی‌بی‌سی که تلاش کردی زحمت، فداکاری و توانمندی ما را زیر سوال ببری، ما به تو قول می‌دهیم که هیچ قضاوتی درباره فرهنگ، ریشه و سابقه تو نداشته باشیم و همیشه از تو در بین خودمان استقبال می‌کنیم. می‌خواهیم تصمیم فیفا را در قبال پست تو به عنوان عضو گروه تحقیقات جام‌جهانی ببینیم، چرا که انتظار داریم تو قبل از اینکه به کمپ ما بیایی، از این سمت استعفا کنی.» همچنین فدراسیون فوتبال ایران هم در یک بیانیه بلند بالا، به شکل جداگانه خواهان استعفای کلینزمن از سمتش در فیفا شد.

حواشی اوج می‌گیرد

در عین حال اما کشمکش یورگن کلینزمن با کارلوس کی‌روش تنها حاشیه بازی سه‌شنبه‌شب نیست و به نظر می‌رسد از همین حالا حواشی مربوط به رویارویی سرنوشت‌ساز ایران و آمریکا آغاز شده است. به‌طور مثال آن‌طور که «ایسنا» به نقل از دیلی‌میلی نوشته، استیو سامپسون، سرمربی سابق تیم ملی آمریکا مدعی شده که دولت ایران در نیمه دوم بازی آنها در جام‌جهانی ۱۹۹۸ مداخله کرده و پاسپورت بازیکنان تیم ملی ایران را مصادره کرده و امنیت آنها و خانواده‌های‌شان را در صورت شکست برابر آمریکا تهدید کرده است! این اظهارات در حالی از سوی سرمربی وقت آمریکا مطرح شده که او هیچ مستند و ادله‌ای درباره گفته‌هایش ارائه نکرده است. بیژن ذوالفقارنسب، مربی وقت تیم ملی ایران که به عنوان دستیار جلال طالبی در دیدار با تیم ملی آمریکا حضور داشت، این موضوع را به‌شدت تکذیب کرد و گفت: «چنین موضوعی را برای نخستین بار است که می‌شنوم و اصلا چنین مساله‌ای صحت ندارد.» همچنین الکسی لالاس، بازیکن آمریکا در آن جدال معروف نیز گفت: «بسیار بسیار واضح بود که برای ایران، این بازی خیلی بیشتر از یک بازی فوتبال بود. این یک شکست کامل و شرمساری برای ما بود.» به تمام اینها اضافه کنید داستان تغییر پرچم ایران را از سوی آمریکایی‌ها. این، روایت خبرگزاری تسنیم است: «یانکی‌ها پس از پایان دومین بازی تیم‌های گروه دوم جام‌جهانی، جدول رده‌بندی تیم‌های این گروه را در صفحه رسمی تیم ملی خود منتشر کرد که نشان «الله» در میان پرچم ایران دیده نمی‌شود. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در آستانه دیدار با ایران با بی‌احترامی به پرچم کشورمان، برای تخریب روحیه ملی‌پوشان ایران تلاش می‌کنند و بر این بازی سرنوشت‌ساز تاثیر بگذارند.» به نظر می‌رسد تا پیش از شروع بازی سه‌شنبه‌شب، همچنان اخبار پرالتهاب بیشتری خواهیم شنید.

 

 

 

 

 

نظر شما