مراجعه به تعمیرکاران کامپیوتر و گوشی کاری ضروری است که اکثر ما با آن مواجه میشویم. حتی بسیاری از کاربران متخصص و حرفهای نیز بعضی مواقع با مشکلاتی مواجه میشوند که فراتر از توانایی آنها است و مجبور میشوند دستگاهشان را به مراکز تخصصی تعمیرات ببرند که با خطر دسترسی تعمیرکاران به اطلاعات خصوصی همراه است. گزارشی جدید نشان میدهد این اتفاقی است که در ۵۰ درصد مواقع رخ میدهد و حتی برای مشتریان خانم احتمالش بیشتر است.
بهگزارش Ars Technica، پژوهشگران دانشگاه گوئلف انتاریو کانادا با انجام تحقیق جدیدی روی سابقهی لپتاپهای تعمیرشده در مغازههای دوازده تعمیرکار محلی و منطقهای و کشوری در ناحیهی انتاریو بزرگ بین ماههای اکتبر و دسامبر ۲۰۲۱ به نتایج شوکهکنندهای دست یافتند.
متأسفانه نهتنها تعمیرکاران شش منطقه به اطلاعات شخصی مشتریان سرک کشیده بودند؛ بلکه دو نفر از آنها اطلاعات مشتری را روی دستگاه شخصیشان کپی کرده بودند. گزارش منتشرشده نشان میدهد که احتمال دسترسی تعمیرکاران به اطلاعات شخصی دستگاههای معیوب خانمها بیشتر است و آنها بیشتر روی اطلاعات حساس متمرکزند که شامل تصاویر جنسی و غیرجنسی و اسناد و اطلاعات مالی مشتریان خانم میشود.
آمار مذکور میتوانست حتی از این هم بدتر باشد؛ زیرا پژوهشگران به شانزده مغازه مراجعه کردند؛ ولی امکان دسترسی به سابقهی دو لپتاپ ممکن نشد و دو دستگاه نیز بهسرعت در محل تعمیر شده و در مغازه نمانده بود.
گفتنی است در سه مورد تعمیرکاران سعی کرده بودند سرککشی به اطلاعات مشتری را با پاککردن سابقهی Windows Quick Access یا Recently Accessed Files ویندوز پنهان کنند که آخرین فایلهای بازدیدشدهی کاربر را نشان میدهند. همچنین، تعمیرکار یکی از لپتاپهای بدون سابقه اظهار کرد که روی دستگاه آنتیویروسی نصب و اطلاعات اضافی حافظه را حذف کرده است تا ویروسهای آن را از بین ببرد. این در حالی است که تعمیرکار دیگر دربارهی دلیل پاکشدن سابقهی استفاده از لپتاپ توضیحی نداد.
تنها مشکل تمامی لپتاپهای گفتهشده غیرفعالبودن درایور صوتی بود؛ مشکل سادهای که هرگز به دسترسی به اطلاعات و فایلهای شخصی کاربران نیاز ندارد. در این تحقیق، پژوهشگران وانمود کردند که نیمی از لپتاپها به مشتریان مرد و نیمی به مشتریان زن تعلق دارد. همچنین، آنها اطلاعاتی همچون اسناد و فایلهای جنسی و غیرجنسی و کیفپول ارز دجیتال بههمراه مشخصات آنها و نرمافزاری برای ثبت سابقهی دسترسی به بخشهای مختلف دستگاه را روی لپتاپها قرار دادند.
یکی دیگر از نتایج نگرانکنندهی تحقیق انجامشده، مراجعه به تعمیرکاران برای تعویض باتری بود؛ عمل سادهای که نیازی به دسترسی به سیستمعامل ندارد. زمانیکه پژوهشگران به افشای رمزعبور ورود به دستگاه اکراه نشان دادند، سه تعمیرکار از تعویض باتری امتنا کردند و چهار نفر از آنها نیز هشدار دادند که نمیتوانند انجام درست این کار را تضمین کنند و درقبال مشکلات احتمالی مسئولیتی ندارند. همچنین، یکی از تعمیرکاران درخواست حذف رمزعبور را کرد و شخص دیگر نیز گفت اگر نیاز باشد، دستگاه را ریست میکند.
اگر روزی به فکر بردن گوشی یا لپتاپتان به مرکز تعمیرات افتادید، این گزارش زنگخطری جدی برای شما محسوب میشود: تقریباً تمامی تعمیرکاران بدون نیاز ضروری از مشتری درخواست رمزعبور کردند و نیمی از آنها با ورود به حریم شخصی کاربران به اطلاعاتشان سرک کشیدند و تعدادی نیز تلاش کردند آثار ورود به حریم شخصی مشتری را پنهان یا حذف کنند.
بااینحال، نتایج بهدستآمده اصلاً موضوع جدیدی نیست. سال گذشته، اپل مجبور شد به خانمی اهل ایالت اورگون آمریکا بهدلیل انتشار تصاویر و فیلمهای شخصیش در شبکههای اجتماعی ازطریق آیفونی که برای تعمیر فرستاده بود، میلیونها دلار بپردازد. چنین اتفاقاتی باعث شده است سامسونگ با ارائهی قابلیت Maintenance Mode برای دستگاههای گلکسی، دسترسی به اطلاعات حساسی مثل تصاویر و مخاطبان و پیامها را مسدود کند.