شناسهٔ خبر: 57181212 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی:

نفت ۱۰۰ دلاری ریسک واقعی برای اقتصادجهان است

صاحب‌خبر -
گروه اقتصادی/ قیمت نفت خام در دو هفته اخیر، به مرز 100 دلار در بشکه نزدیک شد. هفته گذشته نیز قیمت نفت‌خام شاخص برنت در کانال 95 تا 100 دلار هر بشکه در نوسان بود و این بدان معناست که با این قیمت، درآمد سرشاری نصیب تولیدکنندگان می‌شود؛ اما مصرف‌کنندگان هزینه قابل توجهی را برای حامل‌های انرژی و سایر کالاها می‌پردازند. البته روز گذشته قیمت نفت خام به محدوده 92 دلار رسید که علت آن افزایش موارد ابتلا به کرونا در چین و تیره و تار شدن دورنمای مصرف سوخت در بزرگ‌ترین کشور واردکننده نفت دنیاست. 
با این حال، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی تثبیت قیمت نفت در سطوح ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه را برای روند رشد اقتصادی جهان پر ریسک می‌داند و معتقد است که باید این شرایط با افزایش عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان تغییر کند. به گزارش رویترز، فاتح بیرول در روزهای اخیر ضمن اظهار شگفتی خود از تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) برای کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای در پنجم اکتبر (۱۳ مهر) گفت: قیمت‌های نفت ۱۰۰ دلار برای هر بشکه خطر واقعی برای رشد اقتصادی جهان است.
وی افزود: در گذشته کشورهای تولیدکننده نفت تصمیم‌هایی می‌گرفتند که آرامش‌بخش بازارهای جهانی نفت خام بود. رئیس آژانس بین‌المللی انرژی در حاشیه بیست و هفتمین نشست تغییرات اقلیمی جهان (کاپ ۲۷) در شهر ساحلی شرم‌الشیخ مصر گفت: این تصمیم ممکن است فشار افزایشی بیشتری بر تورم وارد کند و اقتصاد جهان را تضعیف کند.سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به اوپک پلاس، باوجود مخالفت امریکا و دیگر مصرف‌کنندگان با تصمیم کاهش عرضه، ۱۳ مهرماه در سی‌وسومین نشست وزارتی اوپک‌پلاس تصمیم گرفتند تولید خود را در ماه اکتبر ۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.نشست ۱۸۵ عادی اوپک وزیران نفت و انرژی اوپک روز سوم دسامبر (۱۲ آذرماه) و سی‌وچهارمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس چهارم دسامبر (۱۳ آذرماه) در وین برگزار می‌شود. بیرول گفت: مقام‌های کشورهای در حال توسعه شرکت‌کننده در نشست تغییرات اقلیمی شرم‌الشیخ به قیمت بالای نفت به‌عنوان محرک شرایط تورمی اشاره کرده‌اند.
کاهش ۲۱۰ هزار بشکه‌ای تولید اوپک
در همین حال، گزارش ماه نوامبر اوپک نشان می‌دهد ۱۳ عضو این سازمان بر اساس گزارش منابع ثانویه در ماه اکتبر (مهرماه - آبان‌ماه)، ۲۹ میلیون و ۴۹۴ هزار بشکه نفت خام تولید کردند که ۲۱۰ هزار بشکه کمتر از ۲۹ میلیون و ۷۰۴ هزار بشکه ماه سپتامبر بوده است.
به گزارش دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، بر اساس تازه‌ترین گزارش این سازمان، عربستان با تولید روزانه ۱۰ میلیون و ۸۳۸ هزار بشکه، عراق با تولید روزانه ۴ میلیون و ۵۷۲ هزار بشکه و امارات با تولید روزانه ۳ میلیون و ۱۸۶ هزار بشکه، تولیدکنندگان بزرگ اوپک هستند.ایران در ماه اکتبر۲ میلیون و ۵۴۸ هزار بشکه نفت خام تولید کرده که یک هزار بشکه کمتر از ماه سپتامبر(شهریورماه - مهرماه) گزارش شده است. البته منابع ثانویه در حالی این کاهش را برای تولید نفت ایران عنوان می‌کنند که مقامات وزارت نفت از افزایش صادرات نفت کشور در ماه اکتبر به بالاترین رقم در 50 ماه اخیر خبر می‌دهند. قیمت نفت خام سنگین ایران بر اساس تازه‌ترین گزارش اوپک، در ماه اکتبر نسبت به ماه سپتامبر ۳ دلار و ۹۷ سنت معادل ۴.۱درصد کاهش یافته است. قیمت نفت‌خام سنگین ایران در ماه اکتبر ۹۳ دلار و ۲۱ سنت ثبت شد، در حالی‌ که این رقم در ماه سپتامبر ۹۷ دلار و ۱۸سنت برای هر بشکه بود. میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی ۶۸ دلار و ۱۷ سنت و در سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۰۴ دلار و ۳۵ سنت بوده است. قیمت سبد نفتی اوپک هم در ماه اکتبر به ۹۳ دلار و ۶۲ سنت برای هر بشکه رسید که یک دلار و ۷۰ سنت کمتر از ماه سپتامبر است.

نظر شما