شناسهٔ خبر: 56363430 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

۴ نکته مهم برای نورپردازی در پارتیشن اداری و محیط کار

نورپردازی در پارتیشن اداری به طور مستقیم بر روحیه، سطح انرژی و بهره وری کارکنان شما تاثیر دارد. نور بسیار کم باعث می‌شود کارمندان احساس خستگی و بدخلقی کرده و از سوی دیگر، نور بیش از حد برای چشم‌های آن‌ها اذیت کننده می‌شود. حتی برخی اوقات، نور زیادی باعث بروز میگرن شده و ریتم شبانه‌روزی طبیعی بدن افراد را مختل می‌کند.

صاحب‌خبر -

نورپردازی مناسب برای فضای کاری، به کارمندان شما کمک می‌کند هوشیار، خلاق و پرانرژی‌تر از قبل بوده و در وضعیت ذهنی مناسبی برای پرداختن به امور کاری قرار داشته باشند؛ اما ایجاد تعادل بین نورپردازی خیلی کم و خیلی زیاد می‌تواند کار دشواری باشد. در این مقاله، همه چیزهایی را که باید در مورد نورپردازی در پارتیشن اداری بدانید را به شما می‌گوییم و به شما کمک می‌کنیم تا روشنایی مناسبی را برای موقعیت‌های مختلف و منحصر به فرد انتخاب کنید.

4 نکته مهم نورپردازی در محیط کار

نورپردازی در پارتیشن اداری

برای نورپردازی در پارتیشن اداری به نکات زیر توجه کنید:

  1. فضای کاری خود را بررسی کنید.

اولین قدم در انتخاب نورپردازی مناسب پارتیشن اداری، بررسی فضای کاری است. توجه داشته باشید که نور طبیعی محل کار شما از کجا می‌آید و آیا آنقدر نور طبیعی کافی وجود دارد که بتوانید نور مصنوعی را در قسمتی از روز کم یا حتی خاموش کنید یا خیر.

همچنین می‌توانید برای پیدا کردن مناسب‌ترین شیوه نورپردازی محیط کاری این سوالات را از خود بپرسید:

  • آیا نور کافی برای رعایت حداقل استانداردها وجود دارد؟

  • آیا می‌توانید نورپردازی فعلی را بهبود ببخشید؟

  • آیا نورپردازی مناسب در تمام موقعیت‌های کاری شما وجود دارد؟

  • آیا کارکنان از خستگی چشم شکایت دارند؟

برخی اوقات نیز ممکن است استخدام یک متخصص برای بررسی دقیق میزان روشنایی نور، درخشندگی، بازتاب و کنتراست، مفید باشد.

  1. نوع روشنایی مورد نیاز دفتر خود را تعیین کنید.

وقتی صحبت از نورپردازی مناسب پارتیشن اداری می‌شود، چند گزینه وجود دارد و این گزینه‌ها عبارتند از:

  • مستقیم: مانند استقاده از یک چراغ مطالعه رومیزی است که بهترین مکمل برای نور غیر مستقیم در فضاهای کاری است.

  • مستقیم - غیر مستقیم: از این نوع نورپردازی اغلب برای کاهش روشنایی‌های خیره کننده استفاده می‌شود؛ به طوری که نور را از بالا و پایین می‌تابانند تا پوششی یکنواخت در سراسر محیط کاری ایجاد شود.

  • غیر مستقیم: از این نوع نورپردازی نیز اغلب در محیط‌های اداری استفاده شده و نور را به سمت سقف پخش می‌تابانند تا جایی که به شیوه‌ای طبیعی‌تر نور در کل منطقه پخش شود.

  • نور محافظ: در این روش، به منظور پوشش کامل محیط کار، نور را از طریق پوشش‌ها و لنزهای مختلف فیلتر و توزیع می‌کند.

در اکثر نورپردازی‌های‌ پارتیشن اداری، ترکیبی از منابع نوری مختلف بهترین گزینه برای ایجاد محیط کاری با بهترین نورپردازی است. توجه داشته باشید که برای انجام این کار باید به نوع پارتیشن نیز توجه کنید. نورپردازی مناسب پارتیشن‌های شیشه‌ای با نورپردازی نمونه‌های چوبی و آلومینیومی متفاوت است. برخی از ارائه دهندگان این محصول تنها مدل‌های خاصی از آن را ارائه می‌دهند اما پارتیشن اداری دیکا سازه این گونه نیست و انواع مختلفی از آن را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بسته به نیاز محیط کاری خود بتوانید به نمونه مناسب دسترسی داشته باشید.

  1. کارکنان خود را تا حد امکان در معرض نور طبیعی قرار دهید.

این گزینه تا حد زیادی به فضایی که کارکنان شما در آن کار می‌کنند، بستگی دارد. ساختمان‌های قدیمی‌تر ممکن است پنجره‌های بزرگی از کف تا سقف داشته باشند که نور طبیعی زیادی در طول روز برای محیط کاری فراهم می‌کنند. ساختمان‌های جدیدتر ممکن است تنها در مکان‌های محدود، پنجره‌های کوچک‌تری داشته باشند که تامین نور برای همه اعضای تیم شما را غیرممکن می‌کند.

اگر پنجره‌ها در فضای کاری شما کوچک هستند، به فکر اجرای نورپردازی مناسب در پارتیشن اداری باشید که رنگ و دمای نور طبیعی محیط کاری شما را تامین کند.

  1. از سوسو زدن لامپ‌ها جلوگیری کنید.

سوسو زدن بیش از حد نور، حتی اگر با چشم غیرمسلح قابل تشخیص نباشد، آزاردهنده است و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آن، می‌تواند باعث خستگی چشم، سردرد و مشکلاتی از این دست شود.

برای جلوگیری از تاثیرات منفی سوسو زدن نور در پارتیشن اداری این کارها را انجام دهید:

  • نورپردازی‌های خود را با بالاست‌های الکترونیکی ارتقا دهید.

  • مطمئن شوید که تمام قسمت‌های چراغ‌ها و نورپردازی به خوبی کار می‌کنند.

  • برای تعویض منظم لامپ‌ها برنامه ریزی کنید.

با اعمال اقدامات بالا، کارکنان شما در دراز مدت شادتر، سالم‌تر و سازنده‌تر خواهد بود.

انواع رنگ نور

سه نوع رنگ نور اصلی برای لامپ‌ها وجود دارند و عبارتند از:

  • نور مهتابی: بین 2700 تا 3000 کلوین

  • نور معمولی: بین 3500 تا 4100 کلوین

  • نور آفتابی: بین 5000 تا 6500 کلوین

اگرچه چشمان ما در طول سال‌ها به رنگ سفید ملایم لامپ‌های رشته‌ای عادت کرده‌اند، اما این اتفاق باعث نمی‌شود که نور مهتابی به بهترین گزینه برای به کار بردن در نورپردازی در پارتیشن اداری تبدیل شود. به عنوان مثال، نورهای آفتابی، اغلب رنگ‌های گرم‌تری (قرمز، نارنجی و غیره) را به اتاق می‌دهند و کنتراست را در سراسر فضا تغییر می‌دهند.

اثرات منفی نور بد در پارتیشن اداری

نورپردازی مناسب یکی از تاثیرگذارترین عوامل در دکوراسیون محیط اداری است. اگر محیطی با انتخاب نور ضعیف طراحی شود، می‌تواند به طور جدی بر رفاه و عملکرد کارکنان تأثیر بگذارد. اثرات منفی نور بد عبارتند از:

  • فشار چشم که باعث سردرد می‌شود.

  • ناراحتی ناشی از احساس سوزش

  • خواب آلودگی و عدم تمرکز که منجر به کاهش بهره وری می شود.

  • اختلالات خواب که بر سلامت کلی بدن تأثیر می‌گذارد.

  • خستگی

نورپردازی طبیعی در مقابل نورپردازی مصنوعی

4 نکته مهم نورپردازی در محیط کار

شکی نیست که بهترین نوع نور برای انسان نور طبیعی روز است. به همین دلیل مهم است که دفتری طراحی کنید که تا حد امکان نور بیرون را به محیط داخل وارد کند. این را می‌توان با نصب پنجره‌های بزرگ، افزودن پنجره‌های ترانسوم بالای پنجره‌های موجود، یا نصب نورگیرها به دست آورد.

مزایای نور طبیعی روز در دفتر عبارتند از:

  • کاهش فشار چشم (سردرد کمتر)

  • خلق و خوی بهبود یافته

  • اشتباهات کمتر

  • انرژی بیشتر

  • کاهش مصرف انرژی (اقتصادی)

اگر اضافه کردن پنجره برای شما امکان پذیر نیست، نور مصنوعی را انتخاب کنید که به نور طبیعی بسیار نزدیک باشد. همچنین سیستم‌های نوری را انتخاب کنید که دارای نور سفید قابل تنظیم هستند.

نورپردازی مناسب برای هر کاری

نورپردازی در پارتیشن اداری برای هر قسمت از یک دفتر مدرن که نیاز به روشنایی دارد، بسته به نیازهای افرادی که در آنجا کار می‌کنند، تغییر می‌کند. بسیار مهم است که نورپردازی به طور مناسبی طراحی شده باشد تا کارمندان شما بتوانند به نحوی راحت‌تر و موثرتر کار کنند. دفاتر طراحی شده به سبک پلان باز می‌توانند به راحتی پر از نور مصنوعی شوند؛ زیرا نورپردازی سقف باید به اندازه کافی قوی باشد تا میزهای افراد را روشن کند.

نورپردازی در پارتیشن اداری باید لایه لایه باشد تا از حد نرمال بیشتر نشود؛ بنابراین به جای اینکه تمام نور را از سقف تامین کنید، بهتر است بخشی از آن را از طریق سقف و دیوارها برای فضای کلی ایجاد کنید و مابقی نور مورد نیاز را به روش‌های دیگر تامین کنید تا کنترل بیشتری بر نحوه روشن شدن فضای کاری داشته باشید. به عنوان مثال، یک چراغ رومیزی قابل تنظیم هنگام کار، به افراد اجازه می‌دهد تا نور محیط را متناسب با نیاز خود شخصی سازی کنند.

نورپردازی طبیعی در مقابل نورپردازی مصنوعی

از نورپردازی‌های مختلف استفاده کنید.

نورپردازی مناسب می‌تواند ارزش‌های برند شما را تقویت و طراحی دفتر کار شما را تکمیل کند تا تاثیر قابل توجهی روی مشتریان داشته باشد. همچنین می‌تواند به تعریف بخش‌های مختلف یک دفتر پلان باز، تفکیک بهتر آن‌ها و بهینه سازی فضای موجود کمک کند. در زیر چند راه وجود دارد که نورپردازی می‌تواند به تفکیک بخش‌های تعیین شده در یک دفتر کمک کند:

  • چراغ‌های آویز بزرگی که بالای یک میز بزرگ آویزان شده‌اند، می‌توانند به تفکیک این بخش‌ها به عنوان مکانی برای جلسات و گردهمایی‌ها کمک کنند، حتی اگر بخشی از یک دفتر طرح باز باشد.

  • استفاده از نورافکن‌ها برای نورپردازی در پارتیشن اداری می‌تواند راهروها را به سمت پایین و مردم را به بخش‌های مختلف دفتر یا ساختمان هدایت کنند.

  • استفاده از نور کم در غرفه‌ها یا گوشه‌های کوچک محیط اداری می‌تواند به انتقال احساس یا حفظ حریم شخصی کمک کند.

نظر شما