شناسهٔ خبر: 56005404 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

عضو شورای شهر با اشاره به شماره‌گذاری ۶ هزار خودرو جدید در پایتخت:

۸ برابر ظرفیت معابر، خودروی در حال تردد داریم

صاحب‌خبر -

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با اشاره به شماره‌گذاری بیش از 6 هزار خودرو در پایتخت، گفت: در حال حاضر ۸ برابر ظرفیت معابر تهران خودروی در حال تردد در تهران داریم.

به گزارش ایلنا، ناصر امانی، در جریان هشتادو نهمین جلسه شورا طی تذکری با طرح این پرسش‌ها که چرا خودروهای فرسوده از رده خارج نمی‌شوند و چرا خبری از حمایت دولت از شورای ششم نیست، افزود: پیش‌بینی می‌شود با آغاز مهرماه و سال تحصیلی جدید حداقل ۳۰ درصد افزایش ترافیک در تهران داشته باشیم. با افزایش ساعات طرح ترافیک هیچ کمکی به حل مشکل ترافیک شهر تهران نخواهد شد و تغییر ساعات ادارات در حوزه طرح ترافیک نیز خیلی موثر نیست.

او ادامه داد: در کنار این عوامل خبر جدیدی به نقل از مدیرعامل یکی از خودروسازان طی 24 ساعت گذشته منتشر شد که قرار است در روزهای آینده 15000 دستگاه خودرو جدید شماره‌گذاری و وارد چرخه ترافیک کشور شود. در دوره قبل معمولا ۴۰ درصد واگذاری عمده مربوط به شهر تهران بود؛ یعنی اگر 10000 خودرو در کشور واگذار می‌شد بیش از 4000 آن وارد شهر تهران می شد. اگر برای این 15000 خودرو همان ۴۰ درصد را در نظر بگیریم معنای آن این است که نزدیک به 6000 خودرو در روزهای آینده پلاک‌گذاری شده و وارد معابر شهر تهران که در حال حاضر ۸ برابر ظرفیت خودرو در آن تردد می‌کند، می‌گردد.

امانی تاکید کرد: برابر قانون قرار بود به ازای هر خودروی نو که وارد چرخه عبور و مرور می‌شود یک خودروی فرسوده اسقاط و از رده خارج شود. چند سال است اسقاط خودروهای فرسوده تعطیل شده و یک خودرو هم اسقاط نمی‌شود و خودروهای فرسوده حرکت می‌کنند و آلودگی ایجاد می‌کنند. 15000 خودرو هم وارد می‌کنیم و به خود افتخار می کنیم که داریم به تعهدمان عمل می‌کنیم و 15000 خودرو وارد چرخه ترافیک کلان شهرهای کشور از جمله تهران می‌کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: در بودجه سال 1400 پیش‌بینی شده بود که ۱۰ درصد از قرعه‌کشی انبوه خودروها که مردم ثبت نام می‌کنند و از طریق قرعه کشی خودرو دریافت می‌کنند به کسانی تعلق بگیرد که خودروی فرسوده دارند و این در سال 1400 عملی نشده است. در مورد پارکینگ دغدغه ما همیشه این بوده که در حوزه ساخت و ساز کاری کنیم که حداقل برای هر واحد مسکونی یک پارکینگ پیش‌بیینی کنیم.

امانی اضافه کرد: در کمیسیون ماده صد یکی از مسائلی که در همه پرونده‌ها تکرار می‌شود کسری پارکینگ است؛ یعنی نه تنها ظرفیت معابر ما تمام شده، بلکه برای نگهداری خودروها پارکینگ هم نداریم و در آینده نه چندان دور کوچه‌ها و معابر به پارکینگ خودروها تبدیل خواهد شد. نمی دانم این چرخه باطل تا کی قرار است در کشورمان ادامه پیدا کند؟! آیا دولت در قبال ترافیک تهران مسئولیتی ندارد و آیا قرار نیست قانون هوای پاک را اجرا کند؟ گفتند از شورای ششم حمایت می کنیم؛ این چه نوع حمایتی است؟ مردم شورا و شهرداری را در قبال ترافیک تهران مسئول می‌دانند و به حق هم هست و ما باید پیگیری کنیم اما می‌دانند چند دستگاه در ترافیک  و آلودگی هوای تهران دخیل هستند.

او امانی گفت: چون در آستانه ایام اربعین هستیم اکثر معاونان و شهرداران مناطق در پایانه‌های مرزی مستقر هستند. این کار باید انجام گیرد، اما نگران این هستیم که بحث ترافیک و شروع سال تحصیلی تحت تاثیر این موضوع قرار بگیرد. با همه مشکلاتی که در حوزه ترافیک گفتم مجددا در آستانه شروع سال تحصیلی با یک ترافیک سنگین و یک فشار روانی از طرف رسانه‌ها و مردم مواجه می شویم که برای شروع سال تحصیلی چه کار کردید؟ امیدوارم این تذکر بنده مورد توجه دولت، شهرداری و خود ما به عنوان شورا قرار بگیرد.

 

نظر شما