شناسهٔ خبر: 55785538 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

افزایش تولید گندم؛ دستاورد بزرگ دولت سیزدهم

تهران - ایرنا - وزیر جهاد کشاورزی گفت: رساندن تولید گندم در سال جاری به بیش از ۷ میلیون و ۲۰۰ هزارتن از دستاوردهای دولت سیزدهم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سید جواد ساداتی نژاد» در برنامه خبر ۲۰ صدا  و سیما به مناسبت هفته دولت گفت: شاید به ذهن هر کسی نزدیک‌ترین چیزی که از وزارت جهاد کشاورزی  برسد، تولید و غذا است و در بین محصولات کشاورزی جذاب‌ترین و مهم‌ترین  و راهبردی‌ترین محصولات کشاورزی گندم است.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت:  گندم در کشور ما در بین محصولات کشاورزی یک شاخص است و طبیعتاً  انتظار این است که در حوزه تولید این محصول راهبردی اتفاقی بیفتد، بنابراین با توجه به نگاهی که در حوزه تولید و به خصوص تولید گندم به‌عنوان یک کالای راهبردی در کشور وجود دارد برنامه‌ریزی بسیار  دقیقی صورت گرفته که البته اثرات اصلی خود را در فصل زراعی جدید نشان می‌دهد و ما سال آینده نتیجه آن را خواهیم دید.

وی اضافه کرد: با برنامه‌ریزی دقیقی که صورت گرفت، قیمت خرید تضمینی گندم در سوم فروردین‌ماه در اولین جلسه دولت در سال جاری  بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری و توصیه ایشان به خودکفایی، به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش دادیم.

ساداتی نژاد گفت: حمایت‌هایی در تغذیه خاک انجام دادیم زیرا خاک‌های ما از لحاظ تغذیه به دلیل افزایش قیمت کود دچار چالش بود همین عملکرد را در واحد هکتار کاهش می‌دهد این هم فعالیت خوبی بود که در حمایت از تغذیه خاک و حاصلخیزی اتفاق افتاد و خروجی این کار افزایش تولید بود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ما سال گذشته ۴.۵ میلیون تن گندم را از کشاورزان خریداری کردیم اما امسال ۷.۲  میلیون تن گندم را از کشاورزان خریداری کردیم یعنی یک رشد خوب در این زمینه داشتیم.

افزایش ۲۵ درصد تولید برنج در سال جاری 

وی درباره وضعیت تولید برنج گفت: ما در دولت سیزدهم در تولید برنج به رشد ۲۵ درصدی نسبت به سال‌های گذشته رسیدیم به دلیل استفاده مناسب از کود یک برنج با کیفیت و بهتر امسال تولید شد.

عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه در بحث ذرت علوفه‌ای با تولید ۱۴ میلیون تن به خودکفایی رسیدیم  اضافه کرد: ۳۰ درصد تولید جو در کشور افزایش یافته است بنابراین ما رونق خوبی را در تولیدات داشتیم.

افزایش تولید ۴.۵ میلیون تنی دیمزارها در سال آینده 

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه در بحث دیمزارها و شیلات با رهاشدگی و فراموشی روبرو  بودیم گفت: در دنیا عمده محصولات بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از دیم به دست می‌آید اما در کشور ما این رقم پایین است یعنی بین  ۶۰ تا ۷۰ درصد محصولات ما از محل کشت آبی تولید می‌شود در حالی که دیم یعنی بارندگی کم بنابراین باید روی موضوع بیشتر کار کنیم.

وی اضافه کرد: ۲.۶ میلیون هکتار از اراضی دیم کشور در طرحی تحت عنوان جهش دیم‌زارها با مشارکت ستاد اجرای فرمان امام (ره) در این سال زراعی انجام شد که ۱.۵ میلیون تن تولید این دیم‌زارها افزایش پیدا کرد، برای سال زراعی آینده این میزان را قرار است در  ۵.۲ میلیون هکتار از دیم‌زارها اجرا شود که ۴.۵ میلیون تن افزایش محصول به دنبال خواهد داشت. 

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما در این بخش به کشاورزان بذر را با ۵۰ درصد تخفیف، کود و  بیمه را با ۳۵ درصد تخفیف و تسهیلاتی برای خرید مکانیزاسیون ارائه می‌دهیم، بنابراین در حوزه تولید، نگاه دولت حمایتی بوده و خروجی آن تامین معیشت کشاورزان است.

وی تصریح کرد: امسال نزدیک ۶۷ هزار میلیارد تومان  پول برای گندم به کشاورزان دادیم و روز گذشته نیز ۵ هزار میلیارد تومان از مطالبات را دادیم همچنین کل مطالبات کلزا کاران را روز قبل تسویه  کردیم تا  هفته آینده ۱۲ هزار میلیارد تومان دیگر مطالبات گندم را پرداخت می‌کنیم که صفر شود.

ساداتی نژاد ادامه داد: امسال از سه سال  ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ پول بیشتری به کشاورزان پرداخت شده است که این حرکت به سمت اقتصادی کردن کشاورزی برای کشاورزان است که باعث تحرک در کاشت می‌شود ما امسال یارانه کاشت به سویا کاران دادیم تا هرکس دانه روغنی سویا بکارد ۶ میلیون تومان در هکتار یارانه کشت پرداخت کنیم یعنی به سمتی رفتیم که کالاهای اساسی، دانه‌های روغنی غلات که مورد تاکید مقام معظم رهبری است حمایت کنیم تا کالاهای اساسی را به خودکفایی برسانیم خروجی اصلی کار را سال آینده خواهیم دید زیرا این کارهای که تاکنون صورت گرفته برنامه‌ریزی و بسترسازی بوده است.

۲۰ درصد تولیدات کشاورزی در دولت سیزدهم قراردادی می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اساسی‌ترین و محوری‌ترین کار ما در بخش کشاورزی، کشاورزی قراردادی است ما از ابتدای دولت ۲۶۰ هزار هکتار از گندم‌زارها را در مهرماه به‌عنوان نمونه کار کشاورزی قراردادی انجام دادیم و کار موفقی بود امسال از ۱۵ شهریورماه یعنی شروع فصل زراعی جدید ۲ میلیون هکتار از اراضی گندم‌زار را به سمت کشاورزی قراردادی ببریم یعنی کشاورز را تامین مالی می‌کنیم یعنی نهاده‌ها را در اختیارشان قرار می‌دهیم سر برداشت محصول تسویه می‌کنیم.

وی اضافه کرد: یک کار خوبی بانک مرکزی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی انجام داد که بستن قرارداد با کشاورزان از روز اول در گندم  بود زیرا با این قرارداد وقتی بخش خصوصی ما  در این پروسه ورود و به بانک مراجعه کند بانک مرکزی قرارداد مذکور را می‌تواند به عنوان وثیقه بپذیرد بنابراین تسهیلاتی جهت خرید نهاده در اختیار کشاورزان قرار بدهد این کار مدرن‌ترین کار در دنیاست زیرا ۴۰ درصد محصولات دنیا با کشاورزی قراردادی انجام می‌شود و در برخی کشورها ۹۰ درصد تولیدات را شامل می‌شود اما این رقم  در کشور ما یک درصد است.

ساداتی نژاد تصریح کرد: هدف‌گذاری ما تا پایان دولت ۲۰ درصد است و شعار ما این است که کشاورز ما بذری نمی‌کارد مگر اینکه بداند که مشتری آن محصول کیست.  

پایداری تولید گندم نان از سال آینده 

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال آینده با این هدف‌گذاری پیش می‌رویم که گندم نان را به پایداری در خودکفایی برسانیم ما قبلاً هم خودکفایی گندم داشتیم اما یک حرکت سینوسی در این محصول داریم یک سال خودکفایی و یک سال واردکننده، بنابراین هدف‌گذاری ما این است با توجه به اینکه ۲ میلیون هکتار اراضی گندم آبی داریم که در خشکسالی‌ها کمتر آسیب می‌بینند زیرا خشکسالی به شدت روی دیم‌زارها اثر دارد بنابراین اگر میزان تولید ما ۵ تن در هکتار باشد اکنون باید ۱۰ تن گندم پایدار در اراضی آبی داشته باشیم پس باید به سمت پایداری گندم نان گام برداریم.

وی افزود: اکنون سالانه ۹ میلیون تن مصرف گندم نان داریم که یکی از اصلی‌ترین بحث‌های ما در حوزه تولید خودکفایی انجام می‌دهیم کشاورزی قراردادی است که اثرات خوبی را در محصولاتی مانند برنج، کلزا، جو و گندم داشته است.

کاهش مداخله دولت در قیمت گذاری برنج ایرانی درجه یک به دلیل نداشتن مشابه 

 عضو کابینه دولت سیزدهم درباره افزایش چندبرابری قیمت برنج و عدم دخالت دولت در این بخش گفت: در مورد برنج ما امسال ۲۵ درصد افزایش تولید داشتیم یک اتفاق خوب است مسئله دیگر ضریب تبدیل بالا، ریزش کم، کیفیت بالا به دلیل تغذیه خوب خاک بوده است.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه ما امسال ۴۶ هزار هکتار از شالیزارهای کشور را برای نخستین بار تحت کشت قراردادی برده‌ایم، افزود: سال گذشته ما ۲۰ درصد کاهش تولید محصول برنج را  در کشور داشتیم بنابراین طبیعی است که قیمت افزایش می‌یابد زیرا تقاضا سر جایش است اما عرضه کاهش داشته است.

وی اضافه کرد: ما در مورد برنج خارجی اگر دلال وارد بازار شود بلافاصله وزارت جهاد با کمک شرکت بازرگانی دولتی ایران برای کنترل وارد بازار می‌شود به دلیل اینکه ما ذخایر برنج خارجی داریم اجازه نمی‌دهیم که دلال در بازار واسطه‌گری و سوداگری کند اما  در باره برنج ایرانی چون مشابهی و ذخایری نداریم بنابراین زمانی که دلال وارد سوداگری می‌شوند ما مداخله‌ای در بازار نمی‌توانیم داشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی ذخایر کالایی را ابزار مداخله دولت در بازار دانست و گفت: برنج خارجی نمی‌تواند با برنج‌های محلی و مرغوب ایرانی رقابت کند ما در کشور دو  نوع برنج محلی سطح بالا و یک برنج پرمحصول داریم برنج خارجی گاهی با برنج پرمحصول ایرانی به دلیل همسانی قابل رقابت است و می‌تواند بازار این محصول را کنترل کند اما برنج‌های مرغوب را نمی‌توانیم کنترل کنیم بنابراین فقط در حوزه تعزیراتی ورود پیدا می‌کنیم.

ساداتی نژاد اضافه کرد: امسال کشت قراردادی برنج انجام دادیم تا علاوه بر تامین مالی کشاورزان برای سال آینده برنج ایرانی برای مداخله قیمتی در بازار داشته باشیم و البته  به دلایل اقتصادی و بازرگانی  در زمان خودش قیمت تعیین  و بر اساس آن خرید صورت می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه اکنون قیمت برنج به دلیل فصل برداشت کاهشی است افزود: مسئله‌ای که سال قبل نداشتیم و امسال داریم بحث واردات برنج در فصل برداشت محصول داخلی است اما توزیع و عرضه را برای حمایت از تولیدکننده داخلی  و مصرف‌کنندگان کنترل می‌کنیم شعار ما این است که برای حمایت از مصرف‌کننده باید از تولیدکننده داخلی حمایت صورت گیرد.

ثبات قیمت کالاهای اساسی در مردادماه  

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اکنون به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی و کاهش تورم  در مردادماه قیمت کالاهای اساسی دارای شرایط ثبات و حتی رو  به پایین بوده است. بعد از جنگ اوکراین در اسفندماه در دنیا قیمت‌ها به سمت نوسان پیدا کرد تا جایی که  افزایش برخی کالاها و نهاده‌ها تا  ۱۲۰ درصد رسید همین یک اتفاق باعث شد بسیاری از کشورهای مدعی دچار کمبود و سهمیه و صف شدند اما ما  در کشور این بحران را نداشتیم این در حالی است که هم‌زمان با همین موضوع ما طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها را اجرا کردیم که مسئله مهمی در تولید است. 

وی اضافه کرد: این نشان می‌دهد وزارت جهاد کشاورزی و جامعه کشاورزی و صنعت دام و طیور غیرتمندانه در اصلاح نظام یارانه‌ای گام برداشتند ما در ادامه سال و آینده اثرات اقتصادی آن را متوجه خواهیم شد زیرا در زمان جنگ اوکراین و اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها  در کشور ما نه‌تنها کمبودی نداشتیم بلکه با فراوانی کالا روبرو بودیم که این مهم‌ترین وظیفه وزارت جهاد کشاورزی بود یعنی تولید در بخش کشاورزی مهم‌ترین برنامه موردتوجه بوده است و تلاش داریم که مشکلی برای تامین مواد غذایی مردم همچنان گذشته که صف بود، نداشته باشیم. 

ساداتی نژاد درباره کاهش مصرف و توان خرید  مردم گفت: پس از مردمی‌سازی یارانه‌ها در برخی اقلام کاهش مصرف بین ۲۰ یا ۲۵ درصد داشتیم وقتی به آمارها نگاه می‌کنیم مشخص می‌شود این اصلاح اقتصادی چه اتفاقاتی را خلق کرده است ما در ماه‌های قبل از اجرای این طرح در یک ماه ۱۸۰ هزار تن مصرف روغن در صنعت داشتیم و اکنون این رقم به ۸۰ هزار تن رسیده است یعنی قاچاق صفر شده است البته در نهاده‌های دامی همین‌گونه است که  تحلیل آماری آن را مهرماه امسال ارائه می‌دهیم.

خرید حمایتی دولت و آزادسازی صادرات و حذف عوارض گمرکی از اقدامات دولت سیزدهم در بخش دام و طیور 

وزیر جهاد کشاورزی درباره معیشت دامداران و وضعیت تولیداتشان گفت: حوزه دام و طیور در مردمی‌سازی یارانه‌ها علی‌رغم فشارها غیرتمندانه تا امروز ایستادگی کردند در این طرح دولت برای حمایت از تولیدکنندگان مازاد تولید را جمع‌آوری کرد که البته این مهم استمرار خواهد داشت مانند خرید گوشت مرغ و تخم‌مرغ موجود در بازار که مازاد بر نیاز مصرف بوده است و همچنین آزادسازی صادرات دام در بحث گوشت قرمز که شیوه‌نامه آن هفته گذشته ابلاغ شد و اکنون بخشی از دام زنده برای صادرات در قرنطینه ۲۱ روزه قرار دارد.

وی اضافه کرد: همچنین دولت سیزدهم  صادرات دام  و طیور از جمله گوشت مرغ، تخم‌مرغ، شیرخشک، دام زنده را آزاد  و عوارض را حذف کرد تا بازار تکاپو داشته باشد 

این مقام مسوول گفت: برای تامین نقدینگی یک مصوبه ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای صنعت دام  و طیور در نظر گرفته شد تا امروز که صحبت می‌کنیم ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان یعنی ۸۸ هزار نفر از جامعه صنعت دام و طیور راین تسهیلات را دریافت کرده و این  امر کماکان استمرار دارد همچنین ۱۵ هزار نفر از دامداران روستایی و عشایری ما دامدار کارت دریافت کردند بین ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان‌قیمت ۱۰ تا ۱۲ درصد خدمات می‌گیرند که ما تلاش داریم این موضوع را استمرار دهیم تا دامداران در شرایط سختت تولید داشته باشند. 

وی افزود: یکی از مسائل ما در صنعت طیور جوجه یکروزه است، مجتمع‌های مرغ مادری ما نیروگاه‌های ما هستند زیرا جوجه یکروزه تولیدمی کنند تا به گوشت تبدیل شود بنابراین اگر اینها آسیب ببینند ۱۴ ماه طول می‌کشد تا ما دوباره به این  تولید برسیم بنابراین تفاوت صنعت دام و طیور با سایر صنایع این است که با موجود زنده سروکار دارد به طور مثال در صورت کاهش مصرف سیمان در بازار ممکن است کارخانه‌دار ما سه شیفت کار را به یک شیفت کاهش دهد اما در صنعت دام و طیور این‌گونه نیست زیرا موجود زنده است برای اینکه به یک گله مولد در مجتمع مادری برسیم و جوجه یکروزه بگیریم زمان بر است بنابراین حفظ آن برای ما با اهمیت است زیرا مصرف در ماه‌های سرد سال افزایش می‌یابد بنابراین ما از مردادماه ۳۰ میلیون تخم‌مرغ نطفه‌دار را تضمینی خریداری کردیم که مجتمع‌های مرغ مادری ما برای نیم‌سال دوم  سرپا بمانند.

اجرای قانون انتزاع بعد از ۱۲ سال در دولت سیزدهم 

وزیر جهاد کشاورزی درباره پیشنهاد خرید تضمینی دام زنده گفت: اکنون بعد از ۱۲ سال قانون انتزاع در دولت سیزدهم از آبان‌ماه اجرا شد بازار در وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت ما امروز هم مدافع مصرف‌کننده و تولیدکننده هستیم بنابراین این دو را کنار هم می‌بینیم اینکه بگوییم برای حمایت از تولید یک قیمت گذاری کنیم اگر مشتری نداشته باشیم عملاً تولیدکننده ضرر می‌کند.

وی ادامه داد: چون اصلاح اقتصادی صورت گرفته شرایط عادی نیست بنابراین تولیدکننده و مصرف‌کننده باید به یکدیگر کمک کنند تا از این گردنه عبور  کنیم بنابراین در همه صنعت این رسم است گاهی ناچاریم با مینیموم سود یا نقطه سر به سر عبور کنیم تا شرایط بازار عادی شود به طور مثال در تابستان  صنعت تخم‌مرغ دچار چالش کاهش مصرف است اما در نیم سال دوم شرایط مصرف افزایش می‌یابد.

ساداتی نژاد گفت: اکنون قیمت خرید تضمینی دام زنده مورد توافق  اتحادیه و معاونت امور دام قرار گرفته و خرید صورت می‌گیرد و با آزادسازی صادرات تلاش در تحرک بازار این محصول داریم تا تولیدکننده داخلی متضرر نشود.

وزیر جهاد کشاورزی افزایش قیمت محصولات را بعد از اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها طبیعی عنوان کرد و افزود: در اجرای این طرح مهم نرخ ارز از ۴۲۰۰ تومان تغییر یافت و قیمت ذرت از ۱۹۰۰ تومان به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان رسید بنابراین مشخص است که در قیمت کالاها اثرگذار است اما دولت قیمت مصوب مرغ را  ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین کرد اما اکنون قیمت در بازار کمتر از این عرضه می‌شود.

رشد ۱۵۴ درصدی رفع تداخلات اراضی کشاورزی در دولت سیزدهم 

وی درباره اراضی کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری‌ها  در دولت سیزدهم گفت: ما ۵ موضوع محوری در وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم را دنبال کردیم که یکی از آنها صدور  اسناد اراضی کشاورزی بود قبل از دولت سیزدهم  ۴ درصد اراضی کشاورزی ما بیشتر سند نداشت و این نسبت به قانون کاداستر سال ۹۴  عقب افتاده بود که اجرای آن ۳۰ سال طول می‌کشید. 

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، طبق قانون کاداستر که در سال ۹۴ تصویب شد باید در سال ۹۹  کل اراضی کشاورزی صاحب سند می‌شدند که اجرایی نشد.

ساداتی نژاد ادامه داد: البته این یک کار فرا قوه‌ای بود ما یک قرارگاه صدور اسناد اراضی با همکاری سازمان ثبت و اسناد و قوه قضائیه تشکیل دادیم و هر هفته این جلسات برگزار می‌شد اتفاقات خوبی رخ داد زیرا برخی کشاورزان ما با منابع طبیعی درگیری دارند که با رفع تداخلات قابل‌حل است.

وی اضافه کرد: کمیسیونی در قانون وجود دارد بنام رفع تداخلات، از سال ۹۴ که قانون کاداستر تصویب شده تا شهریورماه سال ۱۴۰۰ (۶ سال) یعنی قبل از شروع دولت سیزدهم ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ما از ۱۸ میلیون هکتار رفع تداخل ارضی شده بود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در دولت سیزدهم ۱۵۴ درصد رشد رفع تداخلات اراضی داشتیم یعنی ۱.۲ میلیون هکتار را در ۱۱ ماه رفع تداخل کردیم.

صدور سند تک‌برگ اراضی کشاورزی تنها راهکار برای جلوگیری از تغییر کاربری 

وزیر جهاد کشاورزی درباره صدور اسناد کشاورزی افزود:  از سال ۹۴ تا ۱۴۰۰ نزدیک ۲۳۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایران دارای سند تک‌برگ شد اما در دولت سیزدهم برای  ۶۵۸ هزار هکتار از اراضی سند تک‌برگ صادر کردیم تا پایان سال ۱۴۰۲ قرار است کلاً رفع تداخلات اراضی کشاورزی را به پایان برسانیم و تا پایان دولت با همکاری سازمان ثبت و قوه قضاییه اراضی کشاورزی صاحب سند شوند.

وی این رخ داد را اتفاق بزرگی در بخش کشاورزی دانست و اظهار داشت: در واقع زمین‌های کشاورزی  دارای کاربری می‌شوند و با جمع‌آوری  قولنامه‌ها دیگر امکان تغییر کاربری اراضی کشاورزی درجه یک به باغ ویلا وجود ندارد که یک پدیده شوم است.

ساداتی نژاد اضافه کرد: همچنین کشاورزان می‌توانند با استفاده از سند اراضی کشاورزی خود تسهیلات بانکی دریافت کنند که این خود کمکی به تولیدکننده داخلی است.

وزیر جهاد کشاورزی درباره ساخت خانه‌های کارگری در اراضی کشاورزی گفت: ساخت خانه کارگری قانون دارد کسانی در اراضی کشاورزی می‌خواهند کاری انجام بدهند حتماً باید به سازمان‌های جهاد کشاورزی مراجعه کنند حتی برای مسدودکردن اراضی  زیرا هرگونه اقدام بدون رعایت ضوابط قانونی منجر به تخریب می‌شود.

عضو کابینه دولت سیزدهم از مردم خواست تا باغ ویلا و قطعات اراضی کشاورزی که به‌عنوان باغ ویلا به مردم می‌فروشند قبل از هر معامله‌ای به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و استان‌ها مراجعه کنند تا تخریبی صورت نگیرد 

وی اراضی کشاورزی را تامین کننده امنیت غذایی مردم عنوان کرد و اظهار داشت: اراضی کشاورزی ما باید به نسل‌های آینده منتقل شود بنابراین حفظ آنها بسیار با اهمیت است، طبق قانون کسانی که بدون ضوابط کاری با تغییر کاربری اقدام به ساخت باغ ویلا می‌کنند مشمول قانون می‌شوند.

لایحه آبخیزداری به‌زودی به دولت ارائه می‌شود

ساداتی نژاد درباره عملیات آبخیزداری گفت: ما امسال ۱.۲میلیون هکتار از اراضی حوزه‌های آبخیز را فعالیت آبخیزداری انجام دادیم این رویه پاسخگو نیست ما همین امسال خطر سیل داشتیم و سیل اخیر خسارت زیادی به حوزه کشاورزی و زیرساخت‌ها وارد کرد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه آبخیزداری برای پیشگیری از خسارت انجام می‌شود افزود: در مجموع ۹۰ میلیون هکتار اراضی حوزه‌های آبخیز داریم که باید عملیات آبخیزداری صورت گیرد اگر سالی یک میلیون هکتار اجرا شود ما باید سالیان سال منتظر بمانیم بنابراین باید سالانه ۱۰ میلیون هکتار از این اراضی آبخیزداری شود.

وی اضافه کرد: البته این مهم مورد تاکید رییس جمهوری است تا با کمک‌های مردمی با سرعت اجرایی شود بنابراین ما باید زمین‌ها را به مردم واگذار کنیم تا با سرمایه‌گذاری لازم خاک و آب حفظ شود و از میزان خسارت‌ها کاهش یابد.

ساداتی نژاد گفت: با دستور رییس جمهوری به‌زودی لایحه آبخیزداری که یک اتفاق بسیار مهم است  به دولت و بعد به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.

طرح کاشت یک میلیارد درخت به‌منظور تثبیت کربن

وی افزود: یکی دیگر از تاکیدهای رییس جمهوری طرح کاشت یک میلیارد درخت برای تثبیت کربن در کشور است که این امر نیز نیازمند همکاری و مشارکت مردمی است که اتفاقات خوبی در این بخش می‌افتد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: الگوی کشت از ابتدای فصل زراعی اجرایی می‌شود در صورتی که کشاورزان این موضوع را رعایت کنند مشوق‌هایی در نظر گرفته‌ایم که یکی از آنها ۵۰ درصد آبراه‌ها با کمک وزارت نیرو  و سوق دادن به سمت تولید برخی محصولات کشاورزی است.

نظر شما