شناسهٔ خبر: 55749341 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

برآیند مشارکت اجتماعی تشکل‌های کارگری در آمار و کاغذ نیست/۸۰ درصد از مجامع کارگری بدون تشکل هستند

بازرس اسبق کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی گفت: عدم توسعه تشکل‌ها و افزایش کاغذی آن به دلیل این است در حصار آمارها غرق شویم که این یکی از آسیب های عمده است.

صاحب‌خبر -

سیمین یعقوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مشهد گفت: در اجرای اصل بیست و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور حفظ حقوق، منافع مشروع و بهبود وضع اقتصادی کارگران که خود ضامن حفظ منافع جامعه است، فصل ششم  قانون کار موید همین اصل است تشکل‌ها در قانون کار به استناد ماده ۱۳۱ قانون کار مصوبه ۱۳۶۹، با توجه به ظرفیتی که خبرگان این حوزه در نگارش و تدوین آن داشتند بخش موثر را تاکید کرده‌اند.

وی ادامه داد: کارگاه‌هایی که نصاب آن کمتر از ۱۰ نفر است توصیه به تشکیل نماینده کارگر و کارگاه هایی که جمعیت آن بین ۱۱ تا ۳۴ نفر دارد؛ انجمن صنفی و کارگاه هایی که بیش از ۳۵ نفر بوده با رعایت اصل ۱۰۴ قانون اساسی و کتاب قانون شوراها تکلیف به ایجاد شورای اسلامی کار شده است.

وی در خصوص تشکل‌های کارگری در استان گفت: باید اذعان کرد عدم توسعه تشکل ها و افزایش کاغذی آن باعث می شود در حصار آمارها غرق شویم که این یکی از آسیب های عمده است.

بازرس اسبق کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی اظهار داشت: با تعداد ۱۲۵۹ تشکل مقام دوم کشور را داریم به نسبت همین داده‌ها ۸۵ درصد تشکل های کارگری مشمول و ۱۵ درصد کارفرمایان نقش دارند، در کشور ۲ هزار و ۱۵۲ شورای اسلامی کار ، ۱۵۳۹ انجمن صنفی و ۶ هزار و ۳۰۴ نماینده کارگر فعالیت می کنند.

یعقوبیان بیان کرد: اگر فراتر در این آمارها در حوزه کارگری پرداخته شود، آمار شورای اسلامی تا پایان تیرماه ۱۳۳ شورای اسلامی کار،  ۸۳۳ نمایندگان کارگران و ۷۰ انجمن صنفی بوده و با توجه قانون شوراهای اسلامی کار که با کارگاه های بالای ۳۵ نفر ملزم به تشکیل شورای اسلامی هستند فاصله بسیار زیادی داریم.

وی ادامه داد: در برخی از شرکت‌ها که خانم‌ها سهمی در افزایش مشارکت در ایجاد تشکل‌ها دارند صرفا با دلایل شخصی برگزار کنندگان از واژه کارگاه فرعی سوء استفاده کرده تا افرادی که مدنظرشان است رای نیاورند و افراد خبره‌ای که سالها ادبیات تشکل ها را یاد گرفته اند در انزوا بمانند. چرا که بارها انتخابات آنان بدون کارگاه فرعی انجام شده است که این موارد در تحلیل کیفی ایجاد تشکل  و تبعات اجتماعی بسیاری  به بار خواهد آورد.

بازرس اسبق کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی در خصوص منافع کارگاه‌ها از ایجاد تشکل‌ها گفت: تشکل های کارگری در کارگاه ها  بازوان موثر در بهبود روابط کار هستند که تشکیل و توسعه آن‌ها می‌تواند افزایش بهره‌وری، ارتقای کیفیت تولید و بهبود عملکرد واحدهای تولیدی را به دنبال  داشته باشد. به اعتقاد کارشناسان، حضور نمایندگان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در کمیسیو‌ن‌های تصمیم گیرنده نظیر شورای عالی کار، سازمان تامین اجتماعی، شورای عالی حفاظت فنی، شورای عالی اشتغال و مراجع تشخیص و حل اختلاف، در پیگیری و دفاع از حقوق و مطالبات جامعه کارگری و کارفرمایی اثرگذار است.   

یعقوبیان درباره اهمیت تشکل‌های کارگری بیان کرد: یکی از خواسته‌های جدی کارگران غیر از امنیت شغلی و وضعیت معیشت، تشکل یابی است؛ چرا که اگر تشکل نداشته باشیم، نمی‌توانیم خواسته های مهم جامعه کارگری را که امنیت شغلی و معیشت است، تامین کنیم. به دلیل آنکه صدای کارگر به تنهایی شنیده نمی شود و این سه مولفه باید به موازات یکدیگر رشد کنند. اکنون حدود ۸۰ درصد از مجامع کارگری بدون تشکل هستند.

وی در خصوص علت عضو نبودن و فعالیت نکردن کارگران در تشکل های کارگری گفت: به نظر من، کارگران به دلیل مشکلات ناشی از تحریم و مداخله برخی ارکان دولتی در تشکلات کارگری، رغبتی برای پیوستن به این تشکل‌ها ندارند چون افرادی که حتی کارگر نیستند، با هدایت حوزه روابط کار به تشکل‌ها ورود کرده‌اند و همین امر باعث بی انگیزگی و بی اعتمادی آن‌ها به تشکلات شده است،  این همه درحالی است که تنها پناهگاه کارگران، تشکل‌ها هستند ولی متاسفانه می بینیم برخی تشکل‌ها از اهداف خود منحرف شده‌اند و هدف شان مباحثی غیر از مطالبات جامعه است.

وی در ادامه اظهار کرد: امروز کارگران باتوجه به توسعه رسانه و شبکه های اجتماعی به راحتی می توانند به تشکلات قانونی خود دسترسی یابند. ناآگاهی از قوانین، رفع کننده مسئولیت نیست و به منظور پیشگیری از ضایع شدن حق، توقع داریم کارگران عزیز با حقوق خود آشنا شوند.

وضعیت تشکل های کارگری خراسان رضوی

مشاور امور بانوان کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان رضوی وضعیت تشکل های کارگری استان را چنین ارزیابی کرد: با توجه به مداخلات  شخصی و سلیقه ای برخی  افراد و تشکل ها خراسان رضوی، شاهد مشکلاتی در استان بودیم که متاسفانه نتوانستند از ظرفیت تشکل ها به نحو بهینه استفاده کنند؛ زیرا اعتقادی به شرکای اجتماعی نداشتند. چرا که ظرفیت نقدهای سازنده را نداشته با کوچکترین انتقاد به دنبال مستندات سازی و حذف افراد به صورت مستقیم و غیر مستقیم  چه از محیط کار و چه از تشکل هستند.

وی در خصوص راه برون رفت از آسیب های یاد شده افزود: نخستین مسئله، پایش نمایندگان واقعی کارگری است، اگر نماینده کارگری که شغل موظفی داشته باشد و در کنار آن فعالیت اجتماعی انجام دهد و صرفا حضورش در تشکل تامین معیشت نباشد، با تغییر دولت ها با محیط سیاسی خودشان را تطبیق داده تا حیات اقتصادیشان متزلزل نشود. 

یعقوبیان بیان کرد: طبق دادنامه هیات عمومی دیوان عدالت اداری افراد بازنشسته در هیات مدیره تشکل ها  و سایر مراجع رسمی نمی توانند فعالیت کنند ولی در استان سلیقه‌ای اعمال می شود با حفظ کرامت و شان بازنشستگان می توانند در تشکل صنفی خودشان متمرکز شوند.

نظر شما