شناسهٔ خبر: 55690236 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بهره برداري از بزرگترين پايانه زيرزميني قطارهاي شهري در کشور

صاحب‌خبر -
بهره برداري از بزرگترين پايانه زيرزميني قطارهاي شهري در کشور
خبرگزاری آریا-پایانه مترویی اکباتان، بزرگترین پایانه زیرزمینی قطار‌های شهری در کشور شنبه با حضور شهردار تهران افتتاح می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آریا،  مدیرعامل شرکت مترو تهران گفت: در اولین شنبه از شنبه‌های "امید و افتخار" که به افتتاح پروژه‌های آماده بهره‌برداری اختصاص دارد، بزرگترین پایانه زیرزمینی قطار‌های شهری در کشور، پس از گذشت 14 سال از زمان شروع عملیات اجرایی آن، رسماً افتتاح خواهد شد.
این پایانه در 2 طبقه طراحی شده و 70 هزار متر مربع زیربنا با کاربری‌های اداری و خدمات فنی و مهندسی را شامل می‌شود. این پایانه همچنین  ظرفیت پذیرش 21 رام قطار را دارا بوده که 9 خط ریلی آن دارای جایگاه تعمیرات دوره‌ای و سرویس قطار‌ها است.بهره برداری از بزرگترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری در کشور
از نکات بارز طراحی و اجرای پایانه پارکینگ اکباتان، ایجاد دهانه‌های بزرگ به ابعاد 38 متر با استفاده از خرپا‌های فلزی جهت نصب سوزن و ایجاد انشعاب‌های مختلف برای هدایت قطار‌ها به هر یک از 21 خط ریلی تعبیه شده است.  طراحی و اجرای 21 هزار مترمربع کانال تهویه هوا با ورق‌های گالوانیزه و سازه‌های فلزی متصل به سقف، اجرای بارانداز، جرثقیل دروازه‌ای و سیستم هوای فشرده از دیگر ویژگی‌های این پایانه است.
مسعود درستی گفت: احداث پایانه اکباتان به صورت زیرزمینی باعث شده است تا ضمن رعایت ضوابط ایمنی، کمترین مزاحمت برای اهالی منطقه و همچنین کمترین آسیب برای منظر شهری را به دنبال داشته باشد. درستی افزود: بهره‌برداری از این پایانه، قطعاً در امر دپو، نگهداری و تعمیر واگن‌های فعال در خط 4 و همچنین کاهش سرفاصله حرکتی قطار‌های این خط موثر واقع خواهد شد.
مدیرعامل شرکت مترو با اشاره به هزینه کرد حدود یکصد میلیارد تومان برای کار‌های باقی‌مانده پایانه اکباتان در دوره کنونی مدیریت شهری گفت: پایانه‌ها جزو زیرساخت‌های اصلی خطوط مترو هستند که کیفیت و بهره‌وری بهره‌برداری از شبکه راه‌آهن ریلی زیرزمینی را ارتقا می‌بخشند و برای بهره‌مندی بهینه از ناوگان حمل و نقل ریلی و ارائه سرویس‌های خدماتی – تعمیراتی به هنگام و روزآمد جهت حفظ و تداوم جریان حرکت قطار‌ها در شبکه خطوط مترو، بهره‌گیری از پایانه‌های مستقل در هر یک از خطوط بهترین راهکار به حساب می‌آید.

نظر شما